سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

محصولات تمیزکننده‌ای که از فروشگاه‌ها می‌خریم می‌توانند برای محیط‌ زیست و سلامتی ما مضر باشند اما در مقابل، گزینه‌های طبیعی خانگی هم هستند. مثلا با محصولاتی مثل سرکه و لیمو می‌توانیم خانه را تمیز کنیم.

نظافت - خانه‌داري

به گزارش همشهری آنلاین، ایرنا به نقل از گاردین نوشت: بسیاری از گروه‌هایی که پیرو سبک زندگی پسماند صفر و محافظت از محیط‌ زیست هستند، دغدغه‌ای جدی دارند که زمین را در مقابل آسیب‌های جزئی نیز حفظ کنند. ایجاد محدودیت در استفاده از محصولات شیمیایی یکی از مواردی است که علاوه بر سلامتی شخصی ما، زمین را نیز تامین می‌کند.

سرکه یک جرم‌گیر طبیعی است، عکاس:‌ Helin Loik-Tomson/Getty Images/iStockphoto

۱- با استفاده از اسپری در زمان صرفه‌جویی کنید

راشل اشتراوس، وبلاگ‌نویس مدافع سبک زندگی پسماند صفر، برای تمیز کردن، یک بطری را نصف سرکه و نصف آب می‌کند. او می‌گوید:«اگر بوی سرکه را دوست ندارید، می‌توانید روغن‌های خوشبو یا لیمو و لیموترش استفاده کنید.» به گفته او برایتمیز کردن  ۹۰ درصد از فضای خانه می‌توانید از این محلول استفاده کنید. همچنین برای تمیز کردن کتری می‌توانید از سرکه و لیموترش استفاده کنید.

۲- روغن ‌زیتون فقط برای خوردن نیست

مادلین الیویا نویسنده کتاب می‌گوید:«روغن زیتون جایگزینی طبیعی شگفت‌انگیز برای صیقل مبلمان است.» مقداری روغن زیتون روی پارچه بزنید و به‌آرامی روی سطوح بکشید تا خشک شود. می‌توانید برای رایحه بهتر به آن آب لیمو اضافه کنید. الیویا پیشنهاد می‌کند برای هر یک‌چهارم فنجان روغن زیتون، یک لیمو استفاده کنیم.

۳- صابون کاستیل (صابون ملایم دارای روغن زیتون و هیدروکسید سدیم) را کشف کنید

الیویا روی این نوع صابون سوگند می‌خورد. به گفته او شما می‌توانید این صابون را به عنوان صابون لباسشویی، ظروف، دست یا حتی شامپو استفاده کنید. برای مایع شست‌وشو، به ازای هر لیوان آب، یک‌چهارم لیوان از صابون بریزیم و برای درخشان شدن از سرکه استفاده کنیم.

جوش شیرین، پاک‌کننده بسیار قوی سطوح است. عکاس: Itsarasak Thithuekthak/Getty Images/iStockphoto

۴- جوش شیرین فله بخرید

اشتراوس در زمینه استفاده از جوش شیرین می‌گوید که اولاً گذاشتن یک ظرف آب و جوش شیرین در یخچال، بوی ناخوشایند یخچال را از بین می‌برد. همچنین زمانی که با آب مخلوط می‌شود به عنوان تمیزکننده‌ای عالی عمل می‌کند. اگر بعد از تمیز کردن سطوح، با سرکه هم اسپری کنید، شیرهای آب خواهد درخشید.

زمانی که از گاز استفاده کردید و هنوز سطح آن داغ است، اگر لایه‌ای ضخیم از جوش شیرین و آب روی آن بمالید و نیم‌ساعت زمان بدهید، همه چربی‌ها به‌راحتی از بین خواهد رفت. استفاده از این مواد غیرسمی به حفظ سلامتی شما هم در طول زمان کمک می‌کند.

۵- با روغن چای و سرکه به جنگ کپک‌ها بروید

برای مبارزه با کپک، الیویا یک افشانه را با سرکه سفید و کمی روغن درخت چای پر می‌کند. او می‌گوید که ۳۰ دقیقه پس از اسپری کردن، با دستمال و آب گرم سطح مورد نظر را بشویید.

کد خبر 470695

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha