شنبه ۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین - محمد ملاحسینی: عبدالله موحد در ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۱۹ در شهرستان بابلسر به دنیا آمد. وی با ۶ مدال طلای جهان و المپیک در جایگاه دوم فهرست مشاهیر کشتی ایران بعد از حمید سوریان و جایگاه یازدهم تالار مشاهیر اتحادیه جهانی کشتی برای قهرمانان کشتی آزاد در سده بیستم قرار دارد.

عبدالله موحد

عبدالله قبل از حضور در تشک کشتی ورزش را در رشته‌های شنا، قایقرانی و والیبال در شهرستان بابلسر آغاز و یک ورزشکار ممتاز بود. موحد پس از آن در دوران جوانی به تهران آمد و کشتی را در باشگاه تهران جوان آغاز و پس به باشگاه دارائی رفت و تمرینات کشتی خود را زیر نظر استاد رحمت‌الله غفوریان پیگیری کرد و خیلی زود به قله شهرت رسید. عبدالله موحد سال‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۴۳ در رقابتهای قهرمانی کشور در وزن چهارم به مقام قهرمانی کشور دست یافت.

عبدالله موحد، بی شک یکی از نوابغ تاریخ کشتی جهان است. او جزء معدود قهرمانان کشتی جهان است که در شش سال پیاپی از عنوان قهرمانی خود دفاع کرده اند.

در اسفند سال ۱۳۴۰، به عنوان ذخیره صنعت کاران در وزن ۷۰ کیلو در دیدار دوستانه میان تیم های ملی ایران و شوروی در تهران انتخاب شد و در تیم دوم ایران با زاربگ بریاشویلی قهرمان سرشناس روس کشتی گرفت. موحد این کشتی گیر را برد و نامش بر سر زبانها افتاد.

چندی بعد در جریان مسابقات انتخابی تیم ملی جهت شرکت در مسابقه های قهرمانی جهان در تولیدوی آمریکا (۱۹۶۲) با صنعت کاران مساوی کرد. لیکن کمیته فنی فدراسیون کشتی به رهبری مرحوم حبیب الله بلور رای به حضور صنعت کاران داد که سال قبل قهرمان جهان شده بود. موحد به همراه عبدالله خدابنده (۵۲ کیلو) به عنوان کشتی گیر ذخیره به آمریکا اعزام شد.

زندگینامه: عبدالله موحد

  • تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جهان در سال ،۱۹۶۵ مسابقات جهانی منچستر. از راست: مرحوم نبی سروری (مربی)، ابراهیم سیف پور(مدال طلا)، منصور مهدیزاده (مدال طلا)، قره گزلو (رئیس فدراسیون)، محمد خادم حقیقی (دبیر فدراسیون)، محمدعلی صنعتکاران(مدال نقره)، عبدالله موحد(مدال طلا)، محمدعلی فرخیان (مدال نقره)

برای مسابقات جهانی ۱۹۶۳ صوفیه، صنعت کاران به جای امامعلی حبیبی در وزن ۷۸ کیلوگرم کشتی گرفت و موحد برای نخستین بار فرصت حضور در رقابت های جهانی را یافت و در اولین تجربه جهانی کشتی های خوبی گرفت. در کشتی اول به محمود آتالای از ترکیه ۲-۱ باخت.

در دورهای دوم و سوم به ترتیب بر فرانک اولدتف از آلمان شرقی سابق و نمزل از آلمان غربی با امتیاز پیروز شد و در دور چهارم با اینوولچف بلغاری که در آن زمان قهرمان جهان بود به نتیجه مساوی رسید که به دلیل آنکه امتیازات منفی دو کشتی گیر به شش رسیده بود، هردو حذف شدند و مشترکا در مکان ششم قرار گرفتند.

در المپیک ۱۹۶۴ توکیو، موحد بدون باخت در وزن ۷۰ کیلو پنجم شد. او کشتی گیران انگلیسی، استرالیایی و کره ای را با امتیاز مغلوب کرد و با ایوائو هوریوچی و اینوولچف مساوی کرد.

از سال ۱۹۶۵ و مسابقه های جهانی منچستر درخشش خارق العاده موحد آغاز شد و در این رقابت ها بالاتر از محمود آتالای (ترکیه) و زاربگ بریاشویلی به مدال طلای وزن ۷۰ کیلوگزم دست یافت.

عبدالله موحد در سال ۱۹۶۶ و ۱۹۶۷ دوبار دیگر بر سکوی قهرمانی جهان قرار گرفت و با کارنامه ای درخشان پا به بازی های المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی نهاد.

در بازی های المپیک او بالاتر از اینوولچف قهرمان مشهور بلغارستان به مدال طلای ۷۰ کیلوگرم رسید. موحد در جهانی ۱۹۶۹ ماردل پلاتا و ۱۹۷۰ ادمونتون هم با غلبه بر تمامی رقبای خود به مدال طلای وزن ۶۸ کیلوگرم دست یافت تا با ۶ مدال طلای پی درپی به صف اسطوره های این ورزش بپیوندند و روکوردی جاودان برای کشتی ایران برجای گذارد.

موحد در سال ۱۹۷۱ در رقابت های جهانی صوفیه حضور یافت ولی چهارم شد و در بازی های المپیک ۱۹۷۲ مونیخ هم که آخرین حضور او بود به علت آسیب دیدگی رقابت ها را ترک گفت.

علاوه بر شش مدال طلای جهان و المپیک، عبدالله موحد در بازیهای آسیایی ۱۹۶۶ (بانکوک) و ۱۹۷۰ (بانکوک) هم موفق به کسب مدال طلا شد.

موحد در چهار دوره مسابقات بین المللی کشتی آزاد طی سالهای ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۸ در تهران به مقام قهرمانی دست یافت اما اولین تورنمنت بین المللی وی حضور در جام بین المللی و معتبر تفلیس در سال ۱۹۶۲ میلادی و کسب مقام قهرمانی این رقابتها بود.

اسطوره بزرگ کشتی ایران نخستین‌بار در وزن چهارم تیم ملی در رقابتهای جهانی ۱۹۶۵ منچستر به مقام قهرمانی دست یافت و مدالهای طلای این نابغه بزرگ کشتی ایران طی سالهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۰ میلادی با کسب ۸ مدال طلا در رقابتهای المپیک ، جهانی و بازیهای آسیایی بسیار منحصر به فرد شد.

بزرگترین افتخار عبدالله موحد کسب مدال طلای المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی بود.

پروفسور موحد که نخستین‌بار در رقابتهای جهانی ۱۹۶۳ صوفیه تحت هدایت نبی سروری و غفاری صاحب دوبنده تیم ملی شده بود آخرین‌بار در رقابتهای جهانی ۱۹۷۱ اینبار نیز در صوفیه به مقام چهارم دست یافت و در رقابتهای المپیک ۱۹۷۲ مونیخ پایان راه مرد افسانه‌ کشتی ایران در تیم ملی بود که با آسیب دیدگی وی مقابل حریف پانامایی وداع غم انگیزی با دنیای قهرمانی داشت.

عبدالله موحد الگوی فنی کشتی گیران ایرانی در لیست مشاهیر کشتی ایران به‌ همراه مرحوم جهان پهلوان غلامرضا تختی در رتبه اول و در لیست مشاهیر کشتی دنیا در قرن بیستم در جایگاه یازدهم قرار دارد.زندگینامه: عبدالله موحد

موحد علاوه بر ورزش در تحصیلات نیز مدارج ترقی را طی کرده است و یکی از کشتی‌گیران تحصیلکرده است که دوره فوق لیسانس را در اواسط دهه ۵۰ میلادی در مدرسه عالی شمیران پشت سرگذاشته و یکی از دانشجویان ممتاز این دوره بوده است و پس از آن دکترای خود را در رشته تربیت بدنی اخذ کرد.[دیدار عبدالله موحد با ملی‌پوشان کشتی]

افتخارات عبدالله موحد:

  • ۱۹۶۲ - جهانی تولیدو (ذخیره صنعتکاران) - ۷۰ کیلو گرم
  • ۱۹۶۳ - جهانی صوفیه (نفر ششم مشترک با اینوولچف از بلغارستان) - ۷۰ کیلو گرم
  • ۱۹۶۴ - المپیک توکیو (نفر پنجم مشترک با کشتی گیرانی از آمریکا، کره جنوبی و شوروی)
  • ۱۹۶۵ - جهانی منچستر، ۷۰ کیلو گرم، طلا (نفر دوم، آتالای از ترکیه و سوم زاربک بریاشویلی از شوروی)
  • ۱۹۶۶ - جهانی تولیدو، ۷۰ کیلو گرم، طلا (نفر دوم ایوائو هوریوچی از ژاپن و سوم آکرالی از ترکیه)
  • ۱۹۶۷ - جهانی دهلی، ۷۰ کیلو گرم، طلا (نفر دوم بریاشویلی از شوروی و سوم ولچف)
  • ۱۹۶۸ - المپیک مکزیکو، ۷۰ کیلو گرم، طلا (نفر دوم ولچف از شوروی و سوم سری تر دانزان داریا از مغولستان)
  • ۱۹۶۹ - جهانی مارادل پلاتا، ۶۸ کیلو گرم، طلا (نفر دوم ولچف و نفر سوم نودار خوخا شویلی از شوروی)
  • ۱۹۷۰ - جهانی ادمونتون، ۶۸ کیلو گرم، طلا (نفر دوم یوسینف از بلغارستان و نفر سوم داگلاس از آمریکا)
  • ۱۹۷۱ - جهانی صوفیه، ۶۸ کیلو گرم، چهارم (نفر اول دال گیبل از آمریکا)
  • ۱۹۷۲ - المپیک مونیخ، موحد آغازی خوب داشت اما به دلیل آسیب دیدگی ادامه نداد. (نفر اول گیبل از آمریکا)

عبدالله موحد با دریافت ۶ مدال طلا از مسابقه های قهرمانی جهان و المپیک ( ۷۰-۶۹-۶۸-۶۷-۶۶-۱۹۶۵) برای همیشه از صحنه قهرمانی کناره گیری کرد.

آخرین بروزرسانی ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

کد خبر 46995
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز