مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشتی گیله مردی از ورزش‌های باستانی گیلان است که رد پایش از قرن چهارم هجری در تاریخ کشورمان برجای مانده است.

کشتی گیله مردی

نحوه برگزاری کشتی گیله مردی این‌گونه بوده که یکی دو روز پیش از برگزاری مسابقه با ساز و نقاره به دوستداران این ورزش بومی اطلاع می دادند تا پهلوانان و کسانیکه مایل بودند در این مسابقه شرکت کنند و جایزه مسابقه را تعیین می کردند که شامل حیوانات اهلی بخصوص گاو نر(ورزا) بود.

نحوه به میدان آمدن کشتی گیران:

کشتی گیران غالباً بصورت گروهی وارد میدان می شوند و لاسپاره می پوشیدند که نشانه آمادگی شان برای گرفتن کشتی و نوعی حریف طلبیدن بود و معمولاً هر گروهی یک بزرگتر یا میداندار دارد؛که آماده برگزاری آیین نیایش می‌شوند.

در ابتدا فرد میدان‌دار رو به جنوب (قبله) می پرد تا آمادگی جسمانی خودرا نشان دهد و سعی می‌کند پاها را به دستها نزدیک کند.

سپس به ترتیب همه گروه اینکار را انجام می‌دهند و دوباره نظم گرفته و رو به شرق می‌پرند(مرقد امام رضا(ع)) و ادای احترام می‌کنند.

در مرحله آخر نیایش میدان‌دار با کسب اجازه از مسئول برگزاری مسابقات، رخصت طلبیده و با گروهش به یک قسمت از اطراف میدان کشتی رفته و می‌نشیند.

در اهمیت نیایش همین بس که همه کشتی‌گیران، حتی سر پهلوان باید این مرحله را بگذرانند. هر کشتی‌گیری هماورد خود را با زدن دو کف دست در جلوی کشتی‌گیر دیگر به مبارزه دعوت می‌کند.

کشتی گیله مردی

فنون کشتی گیله مردی:

  • سیبیل توکی، پسا لنگ، تک موشت، سر جیگیر، سرفوشان، دس به لنگ، دس به چکره، ران پوشی.
  • برنده به کسی گفته می شود که به غیر از کف پاها کلیه اعضای بدنش نباید با زمین ارتباط برقرار کند.
کد خبر 203729
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز