همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: کیومرث ابوالملوکی در سال ۱۳۰۲ در تهران دیده به جهان گشود. ابوالملوکی بنا به نقل قولی در سال ۱۹۴۹ میلادی اولین داور بین‌المللی کشتی ایران بوده است.

کیومرث ابوالملوکی

وی از نوجوانی علاقه زیادی به کشتی داشت و از او به عنوان یکی از بنیان‌گذاران کشتی نوین در ایران یاد می‌شود.

اما ابوالملوکی هیچ‌گاه نتوانست به عنوان کشتی‌گیر در رقابت‌های بین‌المللی حضور یابد. وی تنها یک بار در سال ۱۳۲۳ قهرمان کشور در وزن دوم در هر دو رشته آزاد و فرنگی شد.

  حکایت "قسم نامه" در گفت و گو با استاد کیومرث ابوالملوکیmore

وی همچنین به کار مربیگری در کشتی نیز پرداخت و شاگردانی نظیر مرحوم علی غفاری را پرورش داد و حتی یکبار در سال ۱۹۵۴ میلادی در رقابت‌های جهانی یوکوهاما کمک استاد فیلی بود که تیم ایران در این رقابتها توسط توفیق جهانبخت صاحب ۱ مدال طلا و محمدعلی فردین صاحب ۱ مدال نقره و در مجموع با ۲۲ امتیاز پس از شوروی دوم شد.

ابوالملوکی علاوه بر کشتی گرفتن و مربیگری سال‌ها دبیر ورزش دبیرستان‌های تهران بود و همچنین در دانشگاه ملی و دانش‌سرای عالی تربیت بدنی طی سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۴۷ به تدریس کشتی پرداخت و در چند رقابت بین‌المللی همچون بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران سرپرست تیم‌های مختلف ورزشی بود.

وی همچنین عضو هیئت رئیسه اولین فدراسیون کشتی ایران در فروردین ماه سال ۱۳۲۸ بود و علاوه بر آن دو کتاب رموز کشتی در سال ۱۳۲۴ و فنون کشتی بصورت مصور در سال ۱۳۲۶ را تالیف کرد که این کتاب ۵ بار تجدید چاپ شد.

اما آنچه نام استاد کیومرث ابوالملوکی را در کشتی ایران زنده و جاوید کرده است قضاوت و داوری بوده است، ابوالملوکی بنا به نقل قولی در سال ۱۹۴۹ میلادی اولین داور بین‌المللی کشتی ایران بوده است.

ابوالملوکی در رقابت‌های جهانی ۱۹۵۱ هلسینکی فنلاند و رقابت‌های المپیک ۱۹۵۶ ملبورن به همراه مهدی نیکخو و در رقابت‌های المپیک ۱۹۶۰ رم به همراه حمیدی و نیکخو قضاوت کرد و در چند رویداد داخلی حساس نیز همانند دیدار دوستانه تیم‌های کشتی باشگاه نیرو راستی با تیم ایتالیا در سال ۱۳۲۹ در تهران به همراه نیکخو، یعقوب لطیفی و بیات انتخابی المپیک ۱۹۵۶ ملبورن به همراه مجتبوی، نیکخو و سعدیان و در رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد در سال ۱۳۳۷ در سالن پارک شهر سابق به همراه استاد حبیب‌الله بلور که در آن زمان استاد بلور دیدار حساس توفیق جهانبخت و امامعلی حبیبی را سوت زد نیز داوری کرد.

ابوالملوکی طی سال‌های ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۸ شهردار دهکده المپیک بود و پس از آن تنها به سرزدن به سالن‌های کشتی و گاهی تدریس قضاوت اکتفا کرده است.

در سال ۱۳۸۲ نیز رئیس فدراسیون کشتی طی حکمی کیومرث ابوالملوکی را به عنوان مشاور عالی این فدراسیون منصوب کرد.

همچنین در مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران سال ۹۰ که با حضور رئیس جمهور در سالن وزنه‌برداری ورزشگاه آزادی برگزار شد، از کیومرث ابوالملوکی، پیشکسوت کشتی و از بنیان‌گذاران کشتی نوین در ایران تجلیل به عمل آمد.

آخرین بروزرسانی ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

کد خبر 173730
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز