زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی در حالی به استقبال زمستان می‌روند که بسیاری از آنها شرایط اسکان مناسبی ندارند و شب‌های سرد سال را باید در چادرها یا کانکس‌ها بگذرانند.

زلزله آذربایجان شرقی

همشهری آنلاین-معصومه حق‌جو: زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری ۱۷ آبان امسال که با مرکزیت منطقه ترک واقع در ۲۵ کیلومتری شمال میانه رخ داد، ۵ کشته و بیش از ۲۰۰ مجروح بر جای گذاشت.

طبق آمارهای اعلام شده این زمین‌لرزه به بیش از ۳۰ روستا در استان آذربایجان شرقی خسارت وارد کرد و به خانه‌های حدود ۱۲ هزار نفر آسیب زد. با گذشت بیش از یک ماه از زمان وقوع زلزله و با انجام اقدامات حمایتی و پوششی و پرداخت تسهیلات به حادثه‌دیدگان، همچنان بسیاری از آنان وضعیت اسکان مناسبی ندارند و با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در نخستین روزهای پس از وقوع زلزله ایجاد کمپ‌های اسکان موقت و عرضه کانکس به آسیب‌دیدگان انجام شد تا زلزله‌زدگان روزها و شب‌های سرد سال را در سرپناهی موقت بگذرانند.

به گفته «محمدباقر هنربر»، مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی، در حال حاضر به ۲۳۰۰ نفر از آسیب‌دیدگان ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای اسکان موقت و به برخی دیگر از زلزله‌زدگان ۲۳۷ کانکس و ۲۵۳ اتاقک اسکان موقت ۱۲ متری تحویل داده شده است.

هنربر اعلام کرد که هیچ خانواری در چادر سکونت ندارد، اما اخیرا فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر شده که اظهارات این مسئول را نقض می‌کند.

اظهارات مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی را «فردین فرمند»، نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز تایید نکرد.

وی با بیان این‌که طی روزهای اخیر بازدیدی سرزده از مناطق زلزله‌زده داشته، اظهار کرد: برخی مسئولان اعلام کرده‌اند که در منطقه چادرنشین نداریم، اما این موضوع صحت ندارد. البته تعداد دقیقی از چادرنشینان مناطق زلزله‌زده ندارم ولی هنوز تعداد قابل توجهی از خانواده‌های زلزله‌زده در چادر سکونت دارند.

فرمند افزود: ساکنان چادرها از نظر سیستم گرمایشی با مشکل مواجه‌اند. زلزله‌زدگان می‌گویند ما از نظر غذا مشکلی نداریم و فقط می‌خواهیم سرپناهی مطمئن برای ما ایجاد شود.

وی گفت: به گفته زلزله‌زدگان و بر اساس مشاهداتی که داشتم چادرها مساحت مناسبی برای خانواده‌ها ندارند و فضای سردی هم شب‌ها در این چادرها حاکم است. از طرفی استفاده از سیستم گرمایش گازی ممکن است در این چادرها خطرساز باشد. کما این‌که کارشناسان بنیاد مسکن در یکی از همین چادرها دچار گازگرفتگی شدند.

این مسئول بیان کرد: آواربرداری در برخی مناطق انجام شده، اما بخش مهمی از آواربرداری‌ها باقی مانده که به دلیل بارندگی و صعب‌العبور بودن مسیر و در نتیجه وارد نشدن ماشین‌آلات به منطقه هنوز انجام نشده است. این در حالی است که اگر از چند شهر بزرگ کشور تعدادی ماشین‌آلات آواربرداری به منطقه اعزام می‌شد، مشکل در همان روزهای نخست حل شده بود.

وی از کیفیت نامناسب اتاقک‌های پیش‌ساخته برپا شده در برخی مناطق زلزله‌زده هم انتقاد کرد.

فرمند گفت: نفوذ سرما از درزهای این اتاقک‌ها و همچنین چکه‌کردن آب از سقف آنها شرایط را برای افرادی که از این امکان برخوردار شده‌اند، سخت کرده‌ است.  

نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این منطقه از نظر وضعیت اقلیمی با سایر استان‌ها متفاوت است و ساکنان قطعا با بارندگی‌هایی که آغاز شده و تا بهار نیز ادامه دارد شرایط دشواری برای زندگی خواهند داشت.

وی از مناسب نبودن شرایط بهداشتی در کمپ‌های برپا شده خبر داد و گفت: در گذشته همه روستاها حمام عمومی داشتند، اما این حمام‌ها به مرور از بین رفتند. در وضعیت کنونی همین زیرساخت هم در منطقه وجود ندارد.

فرمند اظهار کرد: اجاره‌نشین‌ها به‌ویژه در روستاهای این منطقه در شرایط خاص و دشواری قرار دارند. یکی از مشکلات ایجاد شده این است که برای اجاره‌نشین‌ها برنامه خاصی وجود ندارد. مثلا در روستای صومعه‌علیا که ۳۵۰ خانه در آن تخریب شده به مستاجران پولی داده نشده است و مهم‌تر این‌که خانه‌ای برای اجاره وجود ندارد.  

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: ساکنان این خانه‌های تخریب شده ادعایی هم ندارند، اما خانه‌ای وجود ندارد که بتوانند دوباره اجاره کنند و به زندگی خود ادامه دهند. از طرفی دولت نیز به این افراد به دلیل این‌که مالک نبودند، خسارتی نمی‌پردازد. پیشنهاد دادیم اقلا به این افراد کانکس اجاره داده شود.  

وی افزود: مساله مهم این است که خانه‌های اجاره‌ای این روستاها ممکن است به دلیل سکونت صاحبخانه‌ها در شهرها و هزینه‌بر بودن ساخت بنای جدید تا مدت‌ها ساخته نشوند. به همین دلیل معتقدم دولت باید طرح ضربتی برای اجاره‌نشین‌ها اجرا کند.

نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت طبق مصوبه سال ۱۳۹۱ باید ۱۰ هزار خانه پیش‌ساخته داشته باشد. آیا امروز چنین امکانی داریم؟ هر بار با بحرانی مواجه می‌شویم می‌بینیم که عملا هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است. این حوادث باید ما را در برابر حوادث احتمالی آینده قوی کند.  

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی معتقد است که وضعیت امدادرسانی و اسکان زلزله‌زدگان به خوبی در حال انجام است.  

به گفته «حافظ باباپور» همه اتاقک‌های پیش‌ساخته و کانکس‌های درخواست شده تحویل داده شده است. نزدیک به ۲۷۰۰ نفر نیز اجاره‌بهای بلاعوض ۱۰ میلیون تومانی درخواست داده بودند که مرحله اول آن پرداخت شد.

وی بیان کرد: ۱۶۰۰ هزار واحد از ۳ هزار واحد تخریب شده آواربرداری شده است. با توجه به عبور از مرحله اسکان موقت، عجله‌ای برای آواربرداری نداریم.  

کد خبر 469935

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha