مردم بریتانیا از صبح پنجشنبه در یکی از سرنوشت‌سازترین و مهم‌ترین انتخابات چند دهه اخیر پای صندوق‌های رای رفتند تا آینده خود و بریتانیا را در اتحادیه اروپا رقم بزنند.

جرمي كوربين در انتخابات

به گزارش همشهری آنلاین، دو حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسن و کارگر به رهبری جرمی کوربین با به دست آوردن رای مردم می‌توانند دو سرنوشت متفاوت برای مردم بریتانیا تعیین کنند؛ خروج از اتحادیه اروپا با نهایی کردن برگزیت یا ماندن در اتحادیه اروپا با همه‌پرسی دوباره از مردم. هر چند سران کشورهای مهم اروپا بر این عقیده‌اند که برگزیت دیر یا زود باید اجرایی و بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود.

مردم لندن از همان دقایق نخست آغاز رای‌گیری با صف‌های طولانی مقابل جایگاه‌ها مواجه شدند؛ رویدادی نادر که دست‌کم در سال‌های اخیر هرگز دیده نشده بود. مردم در کمبریج و منچستر هم ناچار شدند برای دادن رای در صف بایستند. این سومین انتخابات عمومی بریتانیا در کمتر از پنج سال گذشته است و برخی آن را مهم‌ترین رویداد سیاسی در چند نسل اخیر در تاریخ بریتانیا می‌دانند.

جانسن نخستین چهره مهم بود که ساعت ۸:۱۵ خود را همراه سگ باوفایش به یک مرکز رای‌گیری در وست‌مینستر رساند و رای داد. نخست‌وزیران بریتانیا معمولا رای خود را در همان حوزه انتخاباتی به صندوق می‌اندازند که پیش‌تر از آن رای گرفته‌اند اما جانسن تصمیم گرفت به جای رافتن به غرب لندن، به نزدیک‌ترین حوزه به داونینگ استریت برود و در همان دقایق ابتدایی صبح رای بدهد.

کوربین هم که رهبر حزب کارگر است، اندکی بعد به یک حوزه در شمال لندن رفت و در میان جمعی از هواداران حزب رای داد. یکی از مخالفان کوربین هم در محل رای‌گیری حضور داشت اما نیروهای امنیتی اجازه ندادند به کوربین نزدیک شود. نیکولاس استرجن، رهبر حزب ملی اسکاتلند ساعت ۱۰ صبح رای خود را در گلاسگو ثبت کرد.

رای‌گیری ساعت ۱۰ شب  به وقت محلی به پایان می‌رسد و نتایج به تدریج اعلام می‌شود. نتایج ابتدایی بر اساس آرای ۱۴۴ صندوق برگزیده به رسانه‌ها داده خواهد شد و انتظار می‌رود مانند انتخابات سال ۲۰۱۷ درست مانند نتایج نهایی باشد. اولین نتیجه انتخابات یک ساعت پس از پایان زمان رای‌گیری به دست می‌آید.

در مجموع ۶۵۰ حوزه انتخابیه در سراسر بریتانیا آرای مردم را ثبت می‌کنند و هر حزب که در ۳۲۶ حوزه آرا را از آن خود کرده باشد، برنده انتخابات خواهد بود. انتظار می‌رود نتیجه کلی ساعت شش صبح روز جمعه به وقت محلی اعلام شود و به شش هفته تلاش انتخاباتی احزاب و هواداران پایان دهد.

کد خبر 469692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha