حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسن سرنوشت‌سازترین انتخابات سراسری چند نسل اخیر را برد تا راه برای اجرای برگزیت و خروج بی‌دردسر بریتانیا از اتحادیه اروپا هموار شود.

انتخابات بریتانیا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، حزب محافظه‌کار که برای پیش بردن برگزیت به ۳۲۶ کرسی در محلس عوام نیاز داشت، آسان‌تر از آنجه تصور می‌شد بر حزب کارگر غلبه کرد و آینده سیاسی جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر را هم به خطر انداخت. جانسن که قصد داشت با انحلال پارلمان ایده برگزیت بدون توافق را اجرا کند، حالا با در دست داشتن اکثریت کرسی‌های پارلمان بدون نیاز به رای و موافقت احزاب مخالف بریتانیا را به سوی خروج از اتحادیه اروپا هدایت می‌کند.

حزب کارگر با از دست دادن ۳۸ کرسی خود در پارلمان بازنده بزرگ انتخابات بود و حزب ملی اسکاتلند هم ۱۲ کرسی به دست آورد تا پس از حزب محافظه‌کار یک پیروزی چشمگیر تجربه کرده باشد. تعداد نمایندگان محافظه‌کار پیش از پایان شمارش آرا از مرز اکثریت ۳۲۶ کرسی گذشت تا جانسن فردا با دست پر به دیدار ملکه برود و بار دیگر از سوی او مامور تشکیل کابینه شود. این یکی از درخشان‌ترین پیروزی‌های حزب محافظه‌کار در انتخابات در چند دهه اخیر است.

حدود ۶۷ درصد مردم بریتانیا در این انتخابات شرکت کردند و نکته عجیب اینکه مستقل‌ها با وجود داشتن بیش از ۱۹۰ هزار رای، ۲۳ کرسی خود را در پارلمان از دست دادند. در پایان شمارش آرا، ۶۵۰ کرسی پارلمان (به احتمال زیاد) به این ترتیب بین احزاب تقسیم می‌شود: حزب محافظه‌کار ۳۶۷ کرسی، حزب کارگر ۲۰۲ کرسی، حزب ملی اسکاتلند ۴۸ کرسی، حزب لیبرال دموکرات ۱۱ کرسی و دیگر احزاب ۲۲ کرسی.

کوربین که حزب او بیش از ۴۰ کرسی را در مناطق مهم بریتانیا از دست داد، اعلام کرد فعلا از رهبری حزب کارگر کناره‌گیری نمی‌کند اما قطعا در انتخابات آینده او رهبر حزب نخواهد بود.

کد خبر 469737

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha