پارلمان بریتانیا به طرح نخست‌وزیر برای خروج از اتحادیه اروپا رای مثبت داد تا راه بوریس جانسن برای اجرایی کردن برگزیت تا پایان ژانویه ۲۰۲۰ هموار شود.

بركزيت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، پارلمان بریتانیا با ۳۵۸ رای مثبت برابر ۲۳۴ رای منفی با اجرایی شدن برگزیت موافقت کرد تا حزب پیروز در انتخابات مجلس عوام گامی بلند برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بردارد. در واقع، برتری ۱۲۴ رای موافقان بر مخالفان دست نخست‌وزیر را برای پیش بردن طرح خود در کمتر از ۴۰ روز آینده باز می‌گذارد و جانسن می‌تواند این بار به وعده خود برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا عمل کند.

شارل میشل، رئیس شورای اروپایی از رویکرد تازه پارلمان با نخست‌وزیر بریتانیا برای اجرایی شدن برگزیت استقبال و اظهار امیدواری کرد با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روابط این سرزمین با اتحادیه و دیگر کشورهای اروپایی همچنان گرم و بدون مشکل باقی بماند. انتظار می‌رود پارلمان اروپا روز ۲۹ ژانویه موافقت خود را با طرح جانسن اعلام کند و بریتانیا دو روز بعد به شکل رسمی از اتحادیه اروپا خارج شود.

با وجود رای قاطع پارلمان، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر اعلام کرد همچنان با برگزیت و طرح جانسن مخالفت می‌کند. هر چند شش عضو حزب کارگر با او موافق نبودند و به اجرایی شدن برگزیت رای مثبت دادند. ۲۰ نفر دیگر هم به عمد در فرآیند رای‌گیری شرکت نکردند. با این حال، پس از اعلام شدن نتیجه نهایی یکی از اعضای حزب محافظه‌کار بلندگوی خود را روشن کرد و با صدای بلند گفت: «توی دروازه!»

پس از رای آوردن طرح برگزیت در پارلمان، مجلس اعیان بریتانیا و پارلمان اروپا هم باید پیش از ۳۱ ژانویه آن را تایید کنند. ساعت ۲۳ آخرین روز ژانویه ۲۰۲۰ فرآیند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا آغاز می‌شود و ۲۵ روز بعد اتحادیه اروپا مذاکره با بریتانیا را برای رسیدن به توافق در زمینه مسائل تجاری آغاز می‌کند. نمایندگان بریتانیا و اتحادیه اروپا اول ژوییه پای میز مذاکره می‌نشینند تا درباره سهم ماهیگیری بریتانیا در سال ۲۰۲۱ به توافق برسند.

کد خبر 471731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha