۳ هفته مانده به انتخابات سراسری در انگلیس، بوریس جانسون و جرمی کوربین در یک مناظره تلویزیونی رودرروی هم قرار گرفتند تا به نقد برنامه‌های یکدیگر بپردازند.

كوربين جانسون مناظره

به گزارش همشهری آنلاین، این چهارمین‌بار طی ۵سال گذشته است که مردم در انگلیس برای تعیین ترکیب مجلس و انتخاب نخست‌وزیر به پای صندوق‌های رأی می‌روند؛ شرایطی که حکایت از یک بحران بی‌سابقه در فضای سیاسی این کشور دارد که ریشه‌اش در ماجرای خروج از اتحادیه اروپا یا همان برگزیت است.

جانسون و کوربین در مناظره  اخیر تلویزیونی خود چنان به یکدیگر و سیاست‌های حزب مقابل تاختند که مجری شبکه آی‌تی‌وی (ITV)‌ انگلیس مجبور شد در جایی برنامه را متوقف کند و از آنها بخواهد به‌خاطر حفظ احترام یکدیگر، با هم دست بدهند. در این رویارویی تلویزیونی نیز مثل تمام بحث‌های سیاسی ۳سال گذشته در انگلیس، بحث داغ همان بحث برگزیت بود. اساسا موضوعی که باعث شد جانسون ‌ماه قبل مجلس را منحل و درخواست برگزاری انتخابات پیش از موعد کند هم، موضوع برگزیت بود. جانسون دست به قماری بزرگ زده تا شاید بتواند با در اختیار گرفتن کرسی‌های بیشتر، مجلس را از آنچه بود بیشتر همراه خود کند و طرح مورد نظرش برای برگزیت را از تصویب بگذراند؛ هرچند روی دیگر این قمار، واگذاری مجلس و کرسی نخست‌وزیری به حزب کارگر، پس از نزدیک به ۱۰سال حضور حزب محافظه‌کار در قدرت است.

حدودا نیمی از زمان ۶۰دقیقه‌ای مناظره دیروز، صرف بحث و جدل بر سر برگزیت شد. کوربین گفت به محض اینکه به قدرت برسد، توافقنامه‌ای که میان جانسون و اتحادیه اروپا به‌دست آمده را پاره خواهد کرد و برای رسیدن به یک توافق جدید با اتحادیه اروپا وارد مذاکره خواهد شد. رهبر حزب کارگر گفت که در برنامه او ایجاد یک اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا و همچنین ایجاد روابط نزدیک اقتصادی در چارچوب بازار مشترک با اروپایی‌ها قرار دارد. کوربین همزمان موضوع خدمات ملی بهداشتی انگلیس را هم پیش کشید و جانسون را متهم کرد که قصد دارد اداره این خدمات را در اختیار شرکت‌های آمریکایی قرار دهد. کوربین درحالی‌که برافروخته بود به برگزاری یک‌سری جلسات محرمانه میان دولت انگلیس و آمریکا اشاره کرده و خطاب به جانسون گفت: «شما قصد دارید خدمات ملی بهداشتی انگلیس را به آمریکایی‌ها بفروشید.» جانسون اما اتهامات مطرح‌شده از سوی کوربین را رد کرد و آنها را «ساختگی» دانست. او گفت که نه دولت او و نه هیچ دولت دیگری از حزب محافظه‌کار قصد واگذاری ارائه خدمات بهداشتی انگلیس به شرکت‌های آمریکایی را ندارد.

درحالی‌که کوربین دائما ماجرای جلسات محرمانه میان جانسون و آمریکایی‌ها را پیش می‌کشید، جانسون نیز حزب کارگر را به تبانی با حزب ملی اسکاتلند متهم کرد. او گفت که کوربین قصد دارد در ائتلاف با اسکاتلندی‌ها کرسی نخست‌وزیر را به چنگ آورد و سپس به حزب ملی اسکاتلند یک امتیاز بزرگ بدهد و آن امتیاز هم برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا خواهد بود. کوربین در پاسخ، سخنان رقیبش را «چرند» خواند و گفت که حزبش هرگز به‌دنبال ائتلاف با حزب ملی اسکاتلند نیست.

  • مسئله‌ای به نام «اعتماد»

در پایان مناظره، بحث به «اعتماد» جامعه به سیاستمداران کشیده شد؛ موضوعی که البته واکنش بسیاری از انگلیسی‌ها در شبکه‌های مجازی را نیز به‌دنبال داشت. جانسون در این رابطه با الفاظ تندی کوربین را خطاب قرار داد و از فضای مسموم در سیاست انگلیس شکایت کرد. او گفت که نمایندگان مجلس دائما به نتیجه همه‌پرسی که ۳سال پیش مسیر انگلیس را در تعامل با اتحادیه اروپا تعیین کرد پشت می‌کنند. اشاره جانسون به همه‌پرسی برگزیت است که در آن‌ ۵۲درصد از مردم انگلیس به خروج از اتحادیه رأی مثبت دادند. کوربین در مقابل با طعنه به جانسون گفت که اعتماد کسب‌کردنی است و راه آن هم شنیدن خواسته‌های نمایندگان مردم در مجلس است. در شبکه‌های اجتماعی اما بسیاری از کاربران با انتقاد از هردوی اینها تأکید کردند که با وضعیت آشفته موجود در انگلیس، اعتماد خود به هر دوحزب اصلی و اساسا اعتماد به سیاستمداران و دولتمردان را از دست داده‌اند.

  • احزاب دیگر؛ معترض به مناظره

سیاست در انگلیس همیشه بر محور فعالیت ۲حزب عمده یعنی حزب محافظه‌کار و کارگر قرار داشته و احزاب دیگر در بهترین حالت با این ۲حزب در ائتلاف شرکت‌ داشته‌اند. برگزاری مناظره دونفره میان رهبران احزاب محافظه‌کار و کارگر مورد اعتراض رهبران دیگر احزاب قرار گرفت. شبکه آی‌تی‌وی ترجیح داد به‌جای حضور رهبران احزاب دیگر در مناظره دیروز، با آنها به‌صورت جداگانه گفت‌وگو کند. جو سوینسون رهبر حزب لیبرال دمکرات گفت که حزبش برنامه بهتری نسبت به این «دو حزب خسته و پیر» دارد. نیکلا استورجن رهبر حزب ملی اسکاتلند گفت: «به هیچ‌یک از این آقایان اجازه نمی‌دهیم در مورد سرنوشت اسکاتلند اینگونه سخن بگویند.» او همچنین شکل‌گیری ائتلاف میان حزبش با حزب کارگر را هم رد کرد. نایجل فاراژ رهبر حزب برگزیت که نقش کلیدی در به نتیجه رسیدن همه‌پرسی سال۲۰۱۶ داشت نیز گفت: «سیستم سیاسی کنونی فاسد و فاقد کارایی است.» او وعده داد درصورتی که به قدرت برسد، نظام انتخابات در انگلیس را متحول و مجلس اعیان این کشور را منحل کند.

  • پیروز مناظره که بود؟

براساس نظرسنجی‌های یک‌ماه گذشته، حزب محافظه‌کار با ۴۱درصد از حزب کارگر با ۲۹درصد در موقعیت بهتری قرار دارد. نظرسنجی‌های مربوط به مناظره دیروز که بیش از ۶میلیون بیننده داشته اما این نسبت را به هم زده است. به نوشته روزنامه گاردین، ۵۱درصد از رأی‌دهندگان جانسون و ۴۹درصد کوربین را پیروز مناظره دانسته‌اند؛ نسبتی که برای کوربین یک موفقیت بزرگ به‌شمار می‌رود. اما آنچه در مناظره دیروز انگلیس جالب به‌نظر می‌رسید، خنده‌های تمسخرآمیز مکرر حاضران در استودیوی شبکه آی‌تی‌وی بود. اظهارات بوریس جاسنون و جرمی کوربین در انتقاد از برنامه‌های طرف مقابل و ارائه برنامه‌های خود، چندین‌بار باعث شد حاضران به آنها بخندند؛ وضعیتی که شاید به این معنی باشد که مردم انگلیس از وضعیت آشفته این روزهای کشور خود خسته شده‌اند و دیگر آنقدرها سیاستمداران‌ را باور ندارند.

کد خبر 464596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha