مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه گفت: ۸۰ درصد اقتصاد تربت‌حیدریه وابسته به حوزه کشاورزی و مشاغل مرتبط با آن است.

مزرعه کشاورزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا عباس‌پور اظهار کرد: تربت‌حیدریه در استان خراسان رضوی با دارا بودن ۱۵ هزار هکتار اراضی باغی و ۲۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی با ۲۳ هزار نفر بهره‌بردار یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی به ویژه زعفران، پسته، سیب‌زمینی و چغندرقند در استان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: هشت هزار و ۸۰۰ هکتار از این اراضی زیر کشت زعفران است که میانگین تولید آن چهار کیلو زعفران در هر هکتار بوده و سالانه ۴۰ تن زعفران برداشت می‌شود. امسال از آغاز طرح خرید حمایتی زعفران تاکنون پنج تن از این محصول تایید شده است.

وی بیان کرد: همچنین ۲ هزار هکتار زیر کشت پسته است که سالانه ۴۰۰ تن پسته خشک شامل ۸۰ درصد پسته سفید، ۱۰ درصد احمدآقایی و ۱۰ درصد از ارقام دیگر برداشت می‌شود.

در ادامه مسئول زراعت جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه نیز گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و کمبود آب، کشاورزان این منطقه با آموزش‌های لازم به سمت محصولات باغی و گلخانه‌ای سوق داده شده‌اند.

عبدالحمید حسنی اظهار کرد: محصولات کم آب‌طلب مانند سیب‌زمینی، جو، هندوانه بذری، زعفران و پسته در راستای مصرف بهینه آب و جلوگیری از هدر رفت این سرمایه ملی کاشته می‌شوند و جایگزین محصولات پرآب‌طلب شده‌اند.

وی با اشاره به اقدامات موثر در این زمینه افزود: توسعه آبیاری تحت فشار، ترویج آبیاری قطره‌ای، توسعه استخرهای ذخیره آب و لوله‌گذاری و توسعه کشاورزی حفاظتی از مهم‌ترین اقداماتی بوده که در این زمینه صورت گرفته است.

حسنی بیان کرد: آبیاری به شیوه سنتی، اجرای عملیات کشاورزی با روش‌های قدیمی و کاشت محصولات با نیاز آبی بالا باعث هدر رفت آب شده که در سال‌های اخیر با حمایت دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای کشاورزانی که برای اجرای شبکه نوین آبیاری و افزایش بهره‌وری آب اقدام کنند، سیاست‌های تشویقی و یارانه، در نظر گرفته شده است.

کد خبر 468895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha