شرکت تولیدکننده داروی آنفلوآنزا بعد از تاخیری که در تولید داشت و بعد از وقفه دو ماهه تولید را شروع کرد. هفته گذشته این شرکت ایرانی ۷۰۰ هزار کپسول اسلتامیویر را تولید و در شبکه بهداشتی کشور توزیع کرد. 

داروی ایرانی آنفلوآنزا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره تاخیر در تولید داروی آنفلوآنزا در کشور گفت: طبق توافقی که یک شرکت تولیدکننده دارو با سازمان غذا و دارو داشت، قرار بود این شرکت به موقع و قبل از شروع اپیدمی آنفلوآنزا در کشور این دارو را تولید و روانه بازار کند، اما این شرکت نتوانست به موقع این تعهد خود را انجام دهد و مدعی است که مشکلات اداری و مالیاتی مانع تولید به موقع بوده است.

وی توضیح داد: بعد از تاخیری که این شرکت در تولید داروی اسلتامیویر برای درمان آنفلوآنزا در کشور داشت، چند شرکت واردکننده و برخی نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور شکایت کردند که چرا در تولید و توزیع دارو در کشور تعلل ایجاد شده است و با توجه به تاخیری که ایجاد شده بود، سازمان غذا و دارو اجازه واردات فوریتی این دارو را صادر کرد و چند شرکت واردکننده حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار کپسول اسلتامیویر خارجی (داروی آنفلوآنزا) را وارد کشور کردند و طی هفته‌های گذشته در بیمارستان‌ها و شبکه بهداشتی کشور توزیع و بخش عمده آن مصرف شد و در اختیار بیماران قرار گرفت. 

سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان کرد: در هر صورت شرکت ایرانی برخلاف تعهدی که داشت، تاخیری در تولید این دارو داشته است. با این حال این شرکت توانست ظرف هفته‌های گذشته خط تولیدش را فعال کند و روز گذشته بیش از ۷۰۰ هزار کپسول از این نوع دارو وارد چرخه دارویی کشور شد و باز هم برای ادامه تولید برنامه دارد.

وی افزود: این یک روال کلی در کشور است که برای حمایت از تولید داخل در تفاهم‌نامه‌ها با سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت لحاظ می‌شود و وزارت بهداشت و درمان در جایی که تولید داخل داشته باشیم اجازه واردات نمی‌دهد، مگر در مورد داروهایی که تولید داخل نداشته باشد یا تولید داخل کافی نباشد. در این مورد نیز از همین قاعده پیروی شده است و برای حمایت از تولید شرکت داخلی مجوز واردات داده نشده بود، اما به علت تاخیر در تولید اجازه واردات داده شد.

جهانپور گفت: وقفه در تولید و تامین داروی آنفلوآنزا در اوایل زمان شیوع این بیماری در کشور بود و در زمان اوج همه‌گیری مشکلی در تامین دارو نداشتیم و با اقدام فوریتی سازمان غذا و دارو به موقع داروی مورد نیاز بیماران وارد شد و عملا مشکلی در درمان بیماران ایجاد نشد.

وی ادامه داد: شرکت تولیدکننده داروی آنفلوآنزا در کشور در هر صورت بدعهدی داشته است اما اینکه بدعهدی این شرکت تخلف بوده یا به علت شرایط موجود ناگزیر بوده است، موضوعی است که در سازمان غذا و دارو بررسی می‌شود. این شرکت مدعی است که تاخیر آن اجتناب‌ناپذیر بوده و به محض اینکه مشکلات برطرف شد، تولید داروی آنفلوآنزا را در کشور انجام داده است. 

کد خبر 468687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha