هر ساله با شروع فصل سرما «آنفلوآنزا» هم شیوع پیدا می‌کند، در این بیماری بنا به گفته یک متخصص عفونی، برای اینکه بتوانیم زنجیره این ویروس را به‌خصوص در فصل سرما که تجمعات مردم در فضاهای بسته بیشتر است کاهش بدهیم، نیاز داریم که توصیه‌های بهداشتی را مکررا گوشزد کنیم.

آنفلوانزا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، نخستین‌ بار در اسپانیا در سال ۱۹۱۸ ویروس آنفلوآنزا شیوع پیدا کرد، این بیماری در آسیا از سال ۱۹۵۸ همه‌گیر شد و بیش از یک میلون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند ولی با گذشت زمان و پیشرفت بهداشت و درمان تاکنون مرگ میر بر اثر این بیماری سیر نزولی را طی کرده و به مرور کاهش پیدا کرده در عصر حاضر نمونه‌های جدید از این ویروس مانند آنفلوآنزای پرندگان یا آنفلوآنزای خوکی نیز کشف شده است.

آنفلوآنزا یک بیماری است که بیشتر در فصل سرما شیوع پیدا می‌کند، ویروسی است که مجرای تنفسی را مختل می‌کند و ناگهان اتفاق می‌افتد و نشانه‌ها آن دمای بالای بدن، درد در استخوان‌ها و مفاصل، سردرد، کوفتگی، عدم تمایل به غذا، سرفه و گلو درد است، این بیماری با سرماخوردگی تفاوت دارد و معمولا افراد مبتلا به آنفلوآنزا مدت درمان بیشتری را سپری می‌کنند.

اغلب افراد بدون مشکل جدی این بیماری را پشت سر می‌گذارند، ولی بعضا به‌دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی و کنترل بیماری، آنفلوآنزا خطرناک و باعث عفونت باکتریایی می‌شود، مثلا عفونت‌های گوش، حلق و بینی که باید سریعا با مراجعه به پزشک مراحل درمان را با دستور پزشک ادامه داد.

با نگهداری و مراقبت از افراد مبتلا به این بیماری در منزل می‌توان جلوی عفونت‌ها را گرفت، در بعضی از بیماران ممکن است این عفونت‌ها دردسر ساز شود و نومونیا(سینه پهلو) به وجود بیاید بیمارانی که در خطر عفونت‌ها هستند و باید در بیمارستان بستری شوند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند عبارتند از نوزادانی که سنشان کمتر از دو سال است و همچنین افراد میانسال یا کهنسالی که سن آنها بیشتر از ۶۵ سال است.

  • یک فوتی بر اثر بیماری آنفلوآنزا در کرمان

مرتضی هاشمیان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در رابطه با بیماری آنفلوآنزا در کرمان به فارس گفت: به طور طبیعی با شروع فصل سرما، بیماری آنفولانزا شیوع می‌شود که امسال نسبت به سال‌های گذشته در استان این بیماری بیشتر شده است، ولی مردم استان نگران نباشند چراکه با تلاش شبانه‌روزی همکاران من همه شرایط تحت کنترل است.

وی از یک مورد فوتی در استان به علت آنفلوآنزا خبر داد و افزود: با توجه به تست‌های انجام شده درباره علت فوت افراد، فقط یک مورد در تست‌ها مشخص شده که علت فوتش آنفلوآنزا بوده و مردم با رعایت نکات بهداشتی می‌توانند خطرات ناشی از این بیماری را به حداقل برسانند.

هاشمیان همچنین در مورد کمبود داروی آنفلوآنزا در استان افزود: داروی اصلی این بیماری Oseltamivir است و دارویی نیست که به وفور موجود باشد، کمبودهایی هم در استان هست ولی به بیمارانی که نیاز داشته باشند از طریق معاونت بهداشت توزیع می‌شود.

میثم یوسفی متخصص عفونی نیز درباره علت‌های شیوع بیماری آنفلوآنزا و درمان و مراقبت‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با بیان اینکه امسال شیوع این بیماری نسبت به سال‌های قبل بیشتر است، اظهار کرد: با شروع فصل سرما هر ساله آنفلوآنزا شیوع پیدا می‌کند در بعضی از سال‌ها بنا به دلایلی این شیوع افزایش پیدا می‌کند مانند تجمعات زیادی که مردم داشتند، هر سال هم آنفلوآنزا میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا به خودش مشغول می‌کند و هزاران نفر بستری می‌شوند و از این تعداد که بستری می‌شوند عده‌ای جان خودشان را از دست می‌دهند.

وی با یادآوری اینکه بیماری بر اثر یک ویروس خیلی کوچک به‌نام ویروس آنفلوآنزا شیوع پیدا می‌کند، اظهار داشت: این ویروس از جمله ویروس‌های ایجاد کننده عفونت‌های تنفسی محسوب می‌شود و بیشتر وقت‌ها علائم خاصی ندارد ولی بعضا در فرد بیمار رفتار تهاجمی از خود نشان می‌دهد که ممکن است آسیب‌های جدی به فرد وارد کند، این علائم به‌خصوص در افرادی بروز می‌کند که زمینه بیماری قبلی داشته‌اند که ممکن است بیشتر باشد و تبعاتش در آنها زیادتر دیده شود.

این متخصص عفونی تصریح کرد: به هر حال امسال هم مثل هر سال شیوع آنفلوآنزا را داریم و یک مقداری نسبت به سال‌های قبل شدیدتر است و باعث شده مراجعات به بیمارستان‌ها، مطب‌ها و مراکز درمانی بیشتر باشد.

یوسفی تاکید کرد: بیماری آنفلوآنزا مقداری نیاز به آموزش دارد برای اینکه ما بتوانیم زنجیره این ویروس را به‌خصوص در فصل سرما که تجمعات مردم در فضاهای بسته بیشتر است کاهش بدهیم نیاز داریم که توصیه‌های بهداشتی را مکررا گوشزد کنیم.

وی افزود: به اطرافان خود تأکید کنیم مراقب عطسه، سرفه و ترشحات تنفسی باشند احتمالا اگر دچار علائم تنفسی هستند برای جلوگیری از انتشار ویروس از دستمال‌های یکبار مصرف استفاده کنند، دست‌ها را مرتبا ضدعفونی کنند، کسانی که با افراد بیمار سر و کار دارند مرتبا دست‌هایشان را بشویند، از ماسک‌های جراحی و کاهش انتقال استفاده کنند.

یوسفی اظهار کرد: حتی‌المقدور تماس‌های غیر ضروری را به تعویق بندازیم، اگر به بیماری دچار شدیم از رفتن در محل کار و تجمعات جاهایی که مردم ممکن است تماس داشته باشند جلوگیری کنیم تا زمان بهبودی کامل به‌خصوص این امر در مورد بچه‌ها بیشتر صدق می‌کند و نیاز است آنها در صورت ابتلا در مدارس حضور پیدا نکنند و این برای خانواده‌ها لازم است.

  • تفاوت آنفلوآنزا با سرماخوردگی

این متخصص عفونی با بیان اینکه علائم آنفلوآنزا شامل تب، بدن درد، گلو درد، سرفه، درد اطراف ناحیه چشم‌ها، علائم گوارشی، استفراق و اسهال معمولا همراه با بی‌اشتهایی است، گفت: علائم آنفلوآنزا شدیدتر از سرما خوردگی است معمولا سرماخوردگی همراه با سوزش ته حلق و آبریزش بینی و عطسه است که در آنفلوآنزا کمتر دیده می‌شود ولی در آنفلوآنزا سرفه، بدن درد، دردهای استخوانی و سردرد شدیدتر است.

یوسفی ادامه داد: از یک روز قبل بیماری تا ۶ روز تا شروع علائم ممکن است فرد ویروس را در محیط اطرافش منتشر کند در نتیجه در این مدت باید خیلی مراقب ترشحات تنفسی باشد، در سرماخوردگی علائم خیلی خفیف‌تر است ضمن اینکه خود آنفلوآنزا هم در بعضی شرایط علائم خاصی در افراد ندارد.

  • بدون دستور پزشک هیچ آنتی‌بیوتیکی مصرف نکنید

وی درباره مصرف داروها با تاکید بر اینکه باید توجه داشت که هیچ آنتی‌بیوتیکی و ضد ویروسی نباید در زمان ابتلا به این ویروس مصرف کرد، افزود: توصیه عمومی ما به مردم این است که در صورتی که علائمشان شدید نیست، تنگی نفس و سرفه‌های زیادی ندارند یا اینکه از بیماری‌های خاص مزمن رنج نمی برند به پزشک مراجعه نکنند.

یوسفی بیان داشت: بهتر اسن بیماران در این مواقع در منزل بمانند، تغذیه خوب داشته باشند، مایعات بخورند و با کمک داروهایی مثل استامینوفن سعی کنند که تبشان را پایین بیاورند و علائمشان بهبود پیدا کند مگر در موراد خاص به دکتر مراجعه کنند.

  • واکسن آنفلوآنزا بهترین راه پیشگیری

این متخصص عفونی ضمن تأکید فراوان بر استفاده مردم از واکسیناسیون و ترزیق واکسن آنفلوآنزا اظهار داشت: یک نکته دیگر در مورد پیشگیری این بیماری که بسیار بسیار مهم است واکسیناسیون است، واکسن‌هایی که در اختیار داریم واکسن‌های بی‌عارضه‌ای هستند در نتیجه افراد از تزریق آنها سود می‌برند تا آخر زمستان هر فردی واکسن را ترزیق کند حتما مفید خواهد بود.

وی گفت: محدوده خاصی برای ترزیق واکسن در نظر نمی‌گیریم از شهریور ماه تا آخر زمستان می‌توانند از واکسن استفاده کنند این مورد به خصوص در افراد مسن بالای ۶۵ سال، کودکان زیر پنج سال، خانم‌های باردار و افراد دیابتی، کسانی که دیالیز می‌شوند و کسانی که بیماری‌های خاص ریوی قلبی مثل آسم یا اینکه قبلا سابقه سکته داشته‌اند بیشتر توصیه می‌شود و این افراد جزو کسانی هستند که حتما باید سالانه این واکسن را بزنند.

یوسفی عنوان کرد: واکسن آنفلوآنزا هم احتمال ابتلا افراد به خود ویروس را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد و هم در صورت ابتلا می‌تواند باعث کاهش شدت بیماری و عوارض و آسیب‌های ناشی از بیماری شود به همین دلیل در همه دنیا برای آنفلوآنزا واکسیناسیون توصیه می‌شود، هر چند ممکن است یعد از تزریق فرد دچار تب خفیف و بی‌حالی یک تا دو روزه شود و این قابل کنترل است و مشکلی برای افراد ندارد.

وی خاطرنشان کرد: داروهای ضد ویروس فقط در بیمارستان‌ها در موارد خیلی خاص توصیه می‌شود که تا حدودی می‌تواند عوارض را کنترل کند در غیر این صورت استفاده از آنها عوارض غیرقابل جبرانی خواهد داشت.

کد خبر 463812

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha