چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
۰ نفر

مدیر مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هسته اولیه انتشار این بیماری کودکان در سنین مدرسه هستند و این امر می‌تواند زنگ خطری برای همه‌گیری این بیماری باشد بنابراین اگر این افراد این ویروس را گرفتند نباید به مدرسه بروند.

آنفلوآنزا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مجید شایسته اظهار کرد: آنفلوآنزا یک بیماری حاد ویروسی است که دستگاه تنفس را درگیر می‌کند و گاهی با عوارض مرگ و میر همراه است.

وی ادامه داد: شروع این بیماری با تب ناگهانی بالای ۳۸ درجه، سردرد، بدن درد، سرفه و گلورد و در کودکان با بروز علائم گوارشی مانند اسهال، تهوع و استفراغ است.

مدیر مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به درد مفاصل و درد عضلات چشمی در برخی افراد، افزود: بعد از چند روز از بروز علائم عمومی، سرفه‌های خشک در فرد آغاز می‌شود.

شایسته با اشاره به راه‌های انتقال این بیماری، اظهار کرد: مهم‌ترین راه انتقال آنفلوآنزا، ترشحات حلق و بینی بیماران است که قطرات خارج شده در هنگام سرفه و عطسه برای مدتی روی سطوح باقی می‌مانند و باعث انتشار آلودگی می‌گردند.

وی با اشاره به این‌که در محیط‌های سربسته و پرجمعیت انتقال از طریق هوا است، تصریح کرد: هسته اولیه انتشار این بیماری کودکان در سنین مدرسه هستند و این امر می‌تواند زنگ خطری برای آلوده شدن والدین به ویروس و سپس همه‌گیری این بیماری باشد.

مدیر مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه نوع حیوانی این بیماری نیز قابل سرایت به انسان بوده که مشهورترین آن آنفلوآنزای پرندگان است، افزود: تاکنون آنفلوآنزای پرندگان در استان مشاهده نشده است.

شایسته ادامه داد: نکته‌ای که در مورد بیماری آنفلوآنزا قابل توجه است این است که این بیماری به سرعت همه‌گیر شده و به خصوص افراد پرخطر یعنی افراد دارای بیماری قلبی، ریوی و دیابتی و دو طیف سنی سالمندان و کودکان به سرعت به این بیماری دچار می‌شوند.

وی با اشاره به واکسینه شدن در برابر این بیماری، افزود: واکسن‌های آنفلوآنزا از عوارض شدید بیماری جلوگیری می کند و زمان مناسب برای تزریق از شهریور تا نیمه مهرماه است و دو هفته طول می‌کشد تا ایمنی در بدن ایجاد شود.

مدیر مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: به علت اینکه ویروس تغییر می‌یابد واکسن نیز هرسال تغییر می‌کند و این واکسن تاثیری روی ویروس‌های مشابه ندارد و به طور مثال نمی‌تواند از درمان سرماخوردگی جلوگیری کند.

شایسته ادامه داد: گروه‌های پرخطر، افرادی که بیماری‌های مزمن داشته، سالمندان و کودکانی که به هر دلیل آسپرین مصرف می‌کنند در اولویت دریافت این واکسن هستند.

وی اظهار کرد: بانوان بارداری که سه ماهه دوم بارداریشان در فصل شیوع آنفلوآنزا قرار دارد و پرسنل درمانی از دیگر گروه‌های هدف تزریق این واکسن هستند.

مدیر مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تولید واکسن محدود است و بهتر است ابتدا گروه‌های پرخطر این واکسن را دریافت کنند، ادامه داد: مهم‌ترین مسئله این است که افراد مبتلا در هنگام سرفه و عطسه از ماسک و دستمال استفاده کرده و سپس آن به طور صحیح معدوم کنند.

شایسته با اشاره به اینکه افراد باید به شست و شوی دست‌ها توجه کافی داشته باشند، افزود: دست‌ها می‌توانند ویروس‌ها را منتقل کنند.

وی به افراد توصیه کرد از مسافرت‌ها غیرضرور در این فصل خودداری کنند، تصریح کرد: در صورت ابتلا مهم‌ترین مسئله استراحت و نوشیدن مایعات فراوان است.

مدیر مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: دانش‌آموزان در صورت ابتلا باید به مدت چند روز در خانه استراحت کنند و به مدرسه نروند تا این بیماری فراگیر نشود.

شایسته یادآور شد: باتوجه به اینکه پاییز فصل شیوع آنفلوآنزا است، این بیماری در همه جای کشور شیوع پیدا می‌کند و خراسان جنوبی نیز از این امر مستثنی نیست.

کد خبر 465923

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha