پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم. بعضی ضرب‌المثل‌های ایرانی خیلی درست‌اند؛ مثل این ضرب‌المثل. دقیقاً هم به کسانی اشاره دارد که تمام هفته‌ی کسالت‌بارشان را با این انگیزه می‌گذرانند که بالأخره بعدازظهر چهارشنبه فرامی‌رسد و با خانواده راهی شمال می‌شوند!

طهران در تهران

اما وقتی به ابتدای جاده‌ی تهران‌کرج می‌رسند و تراکم ترافیک را می‌بینند، دست از پا درازتر به خانه برمی‌گردند. اما نرسیده به ترافیک جاده‌ی مخصوص کرج، شهرک زیبایی وجود دارد که دیدنش نوعی سفر در زمان است؛ شهرک سینمایی غزالی.

خیابان لاله‌زار قدیم، گراند هتل و سینماتابان، میدان ژاله (شهدا)،‌ میدان بهارستان و مجلس شورای اسلامی، ما را به‌یاد زمان حکومت پهلوی و دوران جنگ می‌اندازد و خاطرات سریال‌هایی مانند «معمای شاه»، «شهرزاد» و «هزاردستان» را زنده می‌کند. چیزی که این سفر یک‌روزه را شگفت‌انگیزتر می‌کند، این است که می‌توانی در گراندهتل بنشینی و مثل مردم آن‌زمان در لابی هتل غذا بخوری!

خانه‌ها و کوچه‌بازارهای کاه‌گلی، زمانی مکان مناسبی برای فیلم‌برداری فیلم‌های تاریخی مانند «مختارنامه» بوده است. برای فیلم‌برداری سریال‌های «مریم مقدس» و «یوسف پیامبر»، نماهایی از شهر اورشلیم و قاهره و معابد بت‌پرستی بازسازی شده است.

یکی دیگر از جذابیت‌های این شهرک این است که می‌توانی در آن ماجراجویی کنی. وارد ساختمان‌ها و خانه‌های قدیمی بشوی، از راهروها و راه‌پله‌های باریک بالا بروی و از بالای ساختمان‌ها، تهران قدیم را ببینی.

بسیاری از وسایل صحنه‌های فیلم همان‌جا رها شده‌اند؛ لباس‌های قدیمی، ماشین‌های قدیمی و اتوبوس‌های دوطبقه و ماشین‌های ژاندارمری و آمبولانس‌های دوران جنگ و وسایل دیگر.

از دیگر خوبی‌های این‌جا دنج‌بودن آن است و البته جای شکرش باقی است که ‌آدم‌های کمی به این‌جا سرمی‌زنند، زیرا کسانی که قبل از ما به آن‌جا رفته بودند، دیوارها را دفتر یادگاری خود و زمین را سطل زباله خود کرده بودند.

مکانی که حدود ۴۰سال پیش به‌همت «علی حاتمی» ساخته شده، نیاز به بازسازی و نگه‌داری بیش‌تر دارد. قرار است بعضی نوجوان‌های امروز و کارگردان‌های آینده در این شهرک، فیلم‌های درخشان خود را بسازند.

نوید صالحی، ۱۶ساله از تهران

کد خبر 468362

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha