کاندوم غلافی است که دور آلت جنسی مردانه را می‌پوشاند. از نوع خاصی از پلاستیک ساخته می‌شود. کاندوم مایع جنسی را در طی رابطه جنسی یا بعد از انزال مرد در خود جمع می‌کند.

HIV condom

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از «مرکز ملی پیشگیری از ایدز ایران» کاندوم‌ها به شکل پیچیده شده به صورت حلقه در بسته‌بندی فویلی یا پلاستیکی و یکبار مصرف به بازار عرضه می‌شوند. کاندوم‌های معمول موجود در بازار از جنس لاتکس هستند.

کاندوم برای رفتارهای جنسی ایمن یک ابزار اصلی شناخته می‌شود. این وسیله هر دو شریک جنسی را در طی هر گونه رفتار جنسیِ مهبلی، مقعدی و دهانی محافظت می‌کند. خصوصاً در بسیاری از موارد که افراد ابتلای شریک جنسی خود را به بیماری‌هایی مانند هپاتیت سی و بی یا در مواردی آلودگی به ویروس ایدز، محتمل می‌دانند یا بی‌بند و باری جنسی شریک جنسی خود را بعید نمی‌دانند. نمونه بارز آن همسران سوء‌مصرف‌کنندگان مواد یا بعضاً همسران زندانیان هستند. رعایت نکات کامل رفتارهای ایمن جنسی به خصوص استفاده مستمر و بی وقفه از کاندوم‌های لاتکس در تمام ارتباطات جنسی نفوذی (همراه با دخول) برای آنان مؤکداً توصیه می‌شود.

کاندوم  در عین حال مانع از بارداری شده و مانع از دخول اسپرم به داخل مهبل می‌شود. از هر ۱۰۰ زنی که همسرشان از کاندوم استفاده می‌کنند، حدود ۱۴ نفر از آنان در پایان یک سال پس از مصرف غیردقیق کاندوم و ۲ نفر از مصرف‌کنندگان دقیق و منظم کاندوم باردار می‌شوند.

  • تاثیر  کاندوم لاتکس در برابر محافظت در برابر بیماری‌ها

کاندوم‌های لاتکس می‌توانند باعث ممانعت از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های منتقل‌شونده از راه جنسی ‌شوند، لاتکس یکی از انواع پلاستیک است که به دلیل دارا بودن ضخامت استاندارد و نفوذناپذیری مانع از تبادل مایعات بدن در طی انواع ارتباطات جنسی همراه با دخول می‌شود.

۱- کاندوم‌های لاتکس در مقابل بیماری‌های زیر نقش محافظتی دارند:

  • حساسیت به مایع جنسی مردانه
  •   عفونت‌های التهابی لگن
  • سوزاک                                                  
  •  کلامیدیا
  • سیفلیس         
  • شانکروئید
  • ویروس اکتسابی کمبود ایمنی (ایدز) یا اچ‌آی‌وی

۲- کاندوم‌های لاتکس تا حدی می‌توانند در موارد زیر نقش حفاظتی داشته باشند:

توجه داشته باشید که این خواص حفاظتی کاندوم ویژه کاندوم لاتکس است چون امکان عبور ویروس‌هایی مانند هپاتیت‌ بی و ویروس ایدز از منافذ کاندوم‌های غیرلاتکس وجود دارد.

  • نکات کلیدی درباره کاندوم

- کاندوم به عنوان موثرترین ابزار فیزیکی کاهنده خطر انتقال ویروس ایدز شناخته شده است.

- کارآیی کاندوم به عنوان پیشگیری کننده از بارداری در صورت استفاده صحیح از آن زیاد است.

- کاندوم‌های لاتکس می‌توانند  باعث ممانعت از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های منتقل‌شونده از راه جنسی ‌شوند.

- کاندوم‌های لاتکس تا حدی می‌توانند درانتقال برخی از بیماری مقاربتی نقش حفاظتی داشته باشند.

- کارایی کاندوم مطلق نیست.

کد خبر 467614

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha