پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۲
۰ نفر

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارشی اعلام کرد شمار عفونت‌های آمیزشی (STI) سراسر جهان در حال افزایش است و به صورت یک نگرانی عمده برای مقامات بهداشتی درآمده است.

sti

به گزارش همشهری آنلاین بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه منتشر شد، چهار بیماری آمیزشی قابل‌درمان - کلامیدیا، سوزاک، سیفلیس و تریکومونیازیس - مسئول بیش از ۱ میلیون عفونت روزانه در میان بزرگسالان بین ۱۵ تا ۴۹ سال در سراسر جهان هستند. به خصوص موارد سیفلیس به سرعت در جهان در حال افزایش است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، شمار موارد جدید سیفلیس در میان بزرگسالان در فاصله سن ۱۵ و ۴۹ سال از ۷.۱ میلیون مورد در سال ۲۰۲۰ به ۸ میلیون مورد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

همچنین بر اساس این گزارش، میزان موارد سیفلیس مادرزادی – یعنی نوزادانی که پس از انتقال باکتری از مادر در دوران بارداری با این عفونت به دنیا می‌آیند- در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲، از ۴۲۵ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار تولد زنده به ۵۲۳ مورد در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده رسیده است.

این گزارش همچنین از افزایش موارد سوزاک مقاوم به آنتی‌بیوتیک به عنوان یک نگرانی جهانی دیگر نام می‌برد.

۹ کشور از سال ۲۰۲۳ از ۵٪ تا ۴۰٪ - مقاومت به آنتی‌بیوتیک سفتریاکسون که آخرین خط درمانی برای سوزاک است- گزارش کرده‌اند.

داده‌ها از نبود غربالگری و همچنین سایر مشکلات از جمله عدم دسترسی به مراقبت درمانی به عنوان عوامل افزایش بیماری‌های آمیزشی حکایت دارند.

علاوه بر این، اختلالات ناشی از همه‌گیری کرونا احتمالاً انجام آزمایش‌های غربالگری را برای بسیاری افراد به تعویق انداخته است.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای گفت: «افزایش بروز سیفلیس نگرانی‌های عمده‌ای را ایجاد می‌کند... البته خوشبختانه، پیشرفت‌های مهمی در تعدادی از زمینه‌های دیگر از جمله در تسریع دسترسی به کالاهای بهداشتی حیاتی از جمله ابزارهای تشخیص و درمانی حاصل شده است.»

به گفته مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ابزارهای لازم برای پایان دادن به این همه‌گیری‌ها به عنوان عوامل تهدیدکننده بهداشت عمومی تا سال ۲۰۳۰ در اختیار قرار دارد، اما باید اطمینان حاصل کرد که کشورها در این شرایط پیچیده جهانی تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهند.

بر اساس این گزارش، روندهای همه عفونت‌های آمیزشی در جهان سیر صعودی را نشان می‌دهد، به‌طوری‌که در سال ۲۰۲۲، تعداد افراد تازه آلوده‌شده به اچ‌آی‌وی یا ویروس ایدز در سراسر جهان از ۱.۵ میلیون مورد به ۱.۳ میلیون مورد کاهش یافت. بااین‌حال، سازمان جهانی بهداشت می‌گوید برخی از جمعیت‌ها – از جمله مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند؛ افرادی که مواد مخدر تزریق می‌کنند؛ کارگران جنسی؛ افراد تراجنسیتی؛ و آنهایی که در حال حاضر در زندان‌ها و سایر محیط‌های بسته هستند - همچنان به طور نامتناسبی بیشتر دچار عفونت اچ‌آی‌وی می‌شوند.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌اش دراین‌باره می‌گوید که در گسترش خدمات تشخیصی و درمانی برای بیماری‌های آمیزشی، اچ‌آی‌وی و هپاتیت ویروسی دستاوردهایی حاصل شده است و چندین کشور توانسته‌اند انتقال اچ‌آی‌وی و/یا سیفلیس را از مادر به کودک به صفر برسانند.

منبع: وب‌سایت سازمان جهانی بهداشت

کد خبر 854253
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • توانا IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    0 0
    کدام سازمان زیر مجموعه سازمان ملل که فرمانیردار شیطان بزرگ است به فکر سلامتی مردم است !؟ سازمان انرژی اتمی !؟ سازمان حقوق بشر !؟ سازمان ایکائو !؟ سازمان فائو !؟ سازمان بهداشت جهانی !؟ و ...... کی میخواهیم بفهمیم همه این سازمانهای تحت سلطه صهیونیسم بین الملل و شیطان بزرگ است که برای جان میلیونها انسان پشیزی قائل نیستند !؟