محققان در پژوهشی جدید دریافتند مواد مصنوعی و شیمیایی موجود در قرص‌های پیشگیری از بارداری در هورمون‌های بدن تغییر ایجاد می‌کند و باعث می‌شود بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس در آن دسته از زنان که از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند به طور چشمگیری کوچک‌تر از زنان دیگر شود.

قرص ضد بارداری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، براساس نتایج تحقیقات جدید جامعه رادیولوژی آمریکای شمالی استفاده زنان از قرص پیشگیری از بارداری باعث تاثیر در غده هیپوتالاموس مغز می‌شود.  

محققان در پژوهش جدید خود با تصویرسازی تشدید مغناطیسی (MRI) و بررسی اندازه غده هیپوتالاموس ۵۰ زن دریافتند مغز آن دسته از زنانی که از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کردند به طور چشمگیری کوچک‌تر از زنان دیگر است!

غده هیپوتالاموس بخش مهمی از مغز است که وظیفه تنظیم سطح هورمون‌ها را برعهده دارد. این غده همچنین در کنترل چرخه خواب، ضربان قلب، وزن بدن و میزان اشتها نقشی اساسی ایفا می‌کند.

مایکل لیپتون، تهیه‌کننده گزارش نهایی این تحقیق، می‌گوید: ما دریافتیم بین اندازه ساختار مغز زنانی که قرص ضد باروری استفاده می‌کنند و زنانی که از آن استفاده نمی‌کنند تفاوت شگرفی وجود دارد.

وی همچنین بیان می‌کند: تحقیقات مقدماتی دانشمندان از ارتباط بین استفاده از قرص ضد بارداری و علائم افسردگی حکایت دارد.

پیش‌تر نیز پژوهشی در سال ۲۰۱۹ منتشر شده بود که از تاثیر قرص‌های پیشگیری از بارداری بر مغز زنان و آسیب به بخش تصمیم‌گیری مغز سخن می‌گفت.  

دانشمندان در این تحقیق بعد از انجام مطالعات و عکسبرداری‌های مکرر از مغز زنان دریافتند مواد شیمیایی موجود در این قرص‌ها با ایجاد تغییراتی در هورمون‌های بدن به تغییر شکل و اندازه مغز منجر می‌شوند.  

با مشاهده مغز ۹۰ زن در این تحقیق، دانشمندان دریافتند زنانی که قرص و دارویی برای جلوگیری از بارداری استفاده نمی‌کردند، مغزشان بدون تغییر شکل و اختلال بوده است، اما زنانی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کردند به ‌صورت مشهود در شکل مغزشان تغیراتی را داشتند که بارزترین این تغییرات کوچک شدن اندازه بخش تصمیم‌گیری مغز بود.  

کد خبر 473795

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha