دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیرو‌های پلیس سازمان ملل روز دوشنبه 17 مارس پس از برجای گذاشتن تعدادی مجروح در جریان درگیری‌ها با صرب‌های ساکن کوزوسکا میتروویکا در حال عقب نشینی از این شهر و بخشی از مناطق شمالی کوزوو هستند.

آلکساندر ایوانکو سخنگوی نیروهای سازمان ملل در پریشتینا مرکز کوزوو در گفت وگو با سی.ان.ان اعلام کرد: گزارش‌هایی از تیراندازی به نیرو‌های سازمان ملل و ناتو و استفاده احتمالی از نارنجک‌ علیه آن ها به دست رسیده است.

دست کم سه نفر از نیرو‌های پلیس سازمان ملل و دو نفر از نیرو‌های ناتو در انفجاری که پس از عملیات این نیرو‌ها برای باز پس گیری ساختمان دادگاهی در شمال کوزوو رخ داد، مجروح شدند.

گفته می‌شود نیرو‌های امنیتی پس از استفاده از گاز اشک آور علیه تظاهر کنندگان خشمگین صرب، با گلوله مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

هزاران صرب پس از حمله نیرو‌های سازمان ملل به ساختمان دادگاهی در شمال کوزوو با نیرو‌های این سازمان درگیر شدند.

نیرو‌های سازمان ملل با پشتیبانی نیرو‌های ناتو به منظور بیرون راندن صرب‌های مخالف استقلال کوزوو از ساختمان دادگاهی در شهر کوزوسکا میتروویکا واقع در شمال کوزوو به ساختمان این دادگاه حمله کرده بودند. گفته می‌شود در این عملیات در مجموع 100  نیروی پلیس وابسته به سازمان ملل و نیرو‌های عضو ناتو شرکت داشتند.

نیرو‌های صرب قریب به یک هفته قبل (در روز جمعه 14 مارس) به منظور نشان دادن اعتراض خود نسبت به اعلام استقلال کوزوو ، ساختمان این دادگاه متعلق به سازمان ملل را اشغال کرده بودند.

پس از حمله نیرو‌های پلیس سازمان ملل و ناتو به ساختمان دادگاه هزاران صرب خشمگین این ساختمان را محاصره کرده  و به طرف آن سنگ پرانی کردند و سپس با پلیس ضد شورش که نیرو‌های ناتو آن‌ها را پشتیبانی می‌کردند، درگیر شدند.گفته می‌شود در جریان درگیری‌ها پلیس ضد شورش نیز با گاز اشک آور به تظاهرکنندگان صرب حمله کرد.

بر اساس این گزارش، در جریان درگیری میان نیرو‌های صرب و پلیس سازمان ملل یک خودروی متعلق به سازمان ملل و یک کامیون متلق به ناتو به آتش کشیده شدند.  شاهدان عینی نیز گفتند: تعداد زیادی از تظاهرکنندگان صرب و نیرو‌های پلیس سازمان ملل نیز در این درگیری‌ها زخمی شدند. شاهدان عینی همچنین گفتند که 20 نفر از 53 تظاهرکننده صرب که پیشتر دستگیر شده بودند، آزاد شده‌اند.

سخنگوی پلیس سازمان ملل گفت: افراد دستگیر شده تا زمان تشکیل دادگاهشان به مراکز بازداشت در کوزوو منتقل خواهند شد.

این سخنگو افزود: این 53 نفر به دلیل اشغال ساختمان‌های تحت کنترل سازمان ملل بازداشت شده‌اند.

این شدید ترین درگیری‌های خشونت باری است که از زمان اعلام استقلال یکجانبه کوزوو از صربستان در این منطقه رخ داده است.

درگیری‌ها میان پلیس سازمان ملل با تظاهرکنندگان صرب در شهر کوزوسکا میتروویکا رخ داده است. رودخانه‌ای این شهر را به دو نیم تقسیم کرده است که در نیمی از این شهر صرب‌ها و در نیمی دیگر آلبانیایی تبار‌های کوزوو زندگی می‌کنند.

کد خبر 46735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز