چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا دفتر خود را در شهر میتروویچا (Mitrovica) در شمال کوزو که بیشتر ساکنانش را صرب‌ها تشکیل می‌دهند، به صورت موقت تعطیل کرد.

خبرگزاری آلمان از پریشتینا گزارش داد، در این شهر (شنبه چهارم اسفند) بار دیگر هزاران صرب علیه اعلام استقلال کوزوو که خود را کشوری مستقل خوانده است، تظاهرات کردند.[روزشمار جدایی کوزوو از صربستان]

پلیس سازمان ملل پل منتهی به بخش آلبانی‌تبار نشین این شهر را مسدود کردند.

در همین حال، در صربستان نیز اوضاع پس از شورش‌ها همچنان پرتنش است.

کشورهای مختلف از اتباع خود خواسته‌اند برای سفر به صربستان جانب احتیاط را رعایت کنند. در هشدار آلمان در این خصوص آمده است: ممکن است تحت شرایطی بهتر باشد خود را خارجی معرفی نکنید.

پلیس صربستان در ارتباط با حملات روز پنجشنبه به سفارت‌های آمریکا، آلمان و دیگر کشورها حدود 200 مظنون را بازداشت کرده است.[سیل جمعیت صرب‌ها برای تظاهرات علیه کوزوو]

از سوی دیگر در بسیاری از شهرهای اروپایی از جمله اشتوتگارت، دوسلدورف و فرانکفورت هزاران صرب علیه استقلال کوزوو تظاهرات کردند. صرب‌های مقیم سوئیس و یونان نیز در اعتراض به استقلال کوزوو تظاهرات برپا کردند.

در همین حال، جیمز لاین، مشاور گروه بین‌المللی بحران در امور کوزوو، جلوگیری از تشدید بحران در این منطقه را در گرو تمایل سیاسی رهبران ناتو و آمریکا و تمایل سیاسی شورای امنیت دانست.

وی با اشاره به تحرکات صرب‌های کوزوو، به ویژه صرب‌های ساکن مناطق شمالی برای جداسازی این مناطق از دیگر مناطق کوزوو گفت: مقامات صربستان مواضع متناقضی درباره استقلال کوزوو مطرح می‌کنند. از یک سو رئیس جمهور غربگرای صربستان و حزب متبوع وی مواضعی انعطاف‌پذیر را در قبال استقلال کوزوو اتخاذ کرده‌اند، در مقابل، نخست وزیر صربستان و حزب ملی‌گرای وی و همپیمانان افراطی او مواضع تندی را در قبال استقلال کوزوو دارند.

لاین همچنین به تمایل مردم صربستان برای عضویت در اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: مقامات اروپایی اعلام کرده اند در چارچوب طرحی زمینه عضویت صربستان و کوزوو در اتحادیه اروپا را فراهم خواهند کرد و هدف از این اقدام هم تشویق صرب ها به عدم مداخله درامور کوزوو است. اما وقتی ما از مردم صربستان می پرسیم ما بین اتحادیه اروپا و کوزوو یکی را انتخاب کنند اکثر انها می گویند کوزوو را انتخاب می‌کنند.

کد خبر 45069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز