دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جامعه بین‌المللی پس از اعلام یکجانبه استقلال کوزوو مشغول بررسی اوضاع و تنظیم چگونگی برخورد خود با این وضع جدید است.

خبرگزاری سوئیس از نیویورک گزارش داد، شورای امنیت سازمان ملل تلاش روسیه را برای آن‌که اعلام استقلال کوزوو بی‌اعتبار شناخته شود، به شکست کشاند.

شورای امنیت در نیویورک روز یکشنبه (به وقت محلی) در نشست اضطراری که به درخواست روسیه تشکیل شد، نتوانست به هیچ توافقی دست یابد.

جان ساورز، سفیر انگلیس در سازمان ملل گفت هیچ کشوری از درخواست روسیه برای فسخ اعلام یکجانبه استقلال کوزوو حمایت نکرد.[روزشمار جدایی کوزوو از صربستان]

امروز، موعد نشست بعدی
ریکاردو آریاس، سفیر پاناما در سازمان ملل که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد نیز گفت صربستان و روسیه خواستار نشست جدید در روز دوشنبه شده‌اند. قرار است بوریس تادیچ، رییس جمهور صربستان نیز در این جلسه حضور یابد. صربستان اعلام استقلال کوزوو را محکوم کرده و آن را بی‌اعتبار و پوچ خوانده است.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه نیز تاکید کرد قطعنامه 1244 شورای امنیت تا زمانی معتبر است که توافقی میان صربستان و کوزوو حاصل شده باشد. وی گفت: «اعلام یکجانبه استقلال نمی‌تواند مطرح شود.»

در قطعنامه 1244 در سال 1999 «خودمختاری قابل توجه» کوزوو تضمین شد، اما تحت حاکمیت صربستان باقی ماند. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل هم فقط اعلام کرد که ماموریت مدنی سازمان ملل موسوم به یونمیک (UNMIK) در کوزوو همچنان قطعنامه شورای امنیت را به عنوان مبنای حقوقی معتبر می‌داند.

دوپارگی اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا در خصوص مساله به رسمیت شناختن کوزوو به عنوان کشور جدید دوگانه است. بخش بزرگی از اعضا که پیشروان آن‌ها آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا هستند همانند آمریکا از جدایی کوزوو از صربستان حمایت می‌کنند.

این در حالی است که اسپانیا، یونان و قبرس این انفکاک را بدون تصویب سازمان ملل تهدیدی برای کشور خود می‌بینند، به طوری که می‌تواند به یک عرف حقوقی تبدیل شود. [اعتراض اسپانیا به پوتین به خاطر مقایسه باسک با کوزوو]

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قصد دارند دوشنبه 29 بهمن در بروکسل در خصوص رویکردشان به این مساله رایزنی کنند.

چین نیز در خصوص تحولات کوزوو ابراز «نگرانی عمیق» کرده است. یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه در پکن گفت: «اقدام یکجانبه کوزوو می‌تواند یک سلسله پیامدهایی را داشته باشد و تاثیرات منفی بر صلح و ثبات در بالکان بگذارد.»

شادی در پریشتینا
در پریشتینا، مرکز کوزوو، با وجود سرما تا صبح دوشنبه ده‌ها هزار تن با پرچم‌هایی که به اهتزاز در آورده بودند در خیابان‌ها استقلال خود را جشن گرفتند. نقطه اوج این جشن، نورافشانی بزرگی بود که بر فراز شهر قابل رویت بود.[تسلیم پرچم کوزوو مستقل به مجلس پریشتینا]

این در حالی بود که در بلگراد، پایتخت صربستان، تظاهرات خشونت‌آمیزی تا نیمه‌های شب بر پا بود. بنا به اعلام منابع بیمارستانی بیش از 63 تن در این جریان مجروح شدند که نیمی از آنان را پلیس‌ها و خبرنگاران تشکیل می‌دادند. هیچ بازداشتی گزارش نشده است.

درگیری، خسارت و بازداشت‌های بسیاری در شهر نوی زاد گزارش شده است. شهر میتروویچا که صرب و آلبانی‌تبارها در آن ساکن هستند نیز شاهد وقوع انفجار بود. بنا به اعلام ناتو یک دفتر مدنی اتحادیه اروپا و یک دادگاه هدف خمپاره‌های دست‌ساز قرار گرفت. اما کسی در این جریان مجروح نشد.

کد خبر 44610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز