یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مقام‌های کوزوو بعد از مدت‌ها رایزنی با کشورها و سازمانی‌های مختلف، جدایی خود از صربستان را اعلام کردند تا به این ترتیب کوزوو به‌عنوان کشوری جدید در جهان شناخته شود.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: هاشم تاچی نخست وزیر کوزوو بعد از نشست ویژه پارلمان با حضور در جمع خبرنگاران اعلام کرد: از امروز کوزوو مفتخر است به‌عنوان کشوری آزاد و مستقل شناخته شود؛ جمله‌ای که شاید گفتن آن چند ثانیه بیشتر طول نکشید اما مدت‌ها ذهن بسیاری از کارشناسان سیاسی جهان را به خود مشغول کرده بود.

پارلمان کوزوو در ساعت 3بعد از ظهر روز یکشنبه 17 فوریه (28 بهمن) به وقت محلی به دعوت هاشم‌تاچی، نخست وزیر کوزوو جلسه ویژه‌ای تشکیل داد.

او در نشستی خبری و ساعاتی قبل از برگزاری جلسه پارلمان گفت: به اطلاعتان می‌رسانم که چنددقیقه پیش خواستار برگزاری نشست فوق العاده پارلمان شده‌ام. ما وظیفه داریم تصمیم لازم را برای قرار گرفتن کوزوو در شمار کشورهای مستقل اتخاذ کنیم.

جلسه‌ای که تاچی از روز جمعه قول آن را در نشست مطبوعاتی داده بود. او روز جمعه با اعلام اینکه روز 17فوریه به‌عنوان یک روز سرنوشت ساز در تاریخ کوزوو به ثبت خواهد رسید باعث شد تا ساکنان آلبانیایی تبار کوزوو برای شادی به خیابان‌ها بریزند.

از جمعه تاکنون ده‌ها هزار نفر از اهالی کوزوو با در دست داشتن پرچم آلبانیایی تبارها و آتش‌بازی، معرفی کوزوو را به‌عنوان کشوری مستقل در جهان جشن گرفتند. این شادی‌ها در حالی صورت گرفت که کشورهای مختلفی هنوز با اعلام استقلال کوزوو مخالف هستند.

علاوه بر این در مخالفت با جدا شدن قسمتی از خاک صربستان، هزاران صرب در این روزها دست به برگزاری تظاهرات زده‌اند. در شهر میترویچا در شمال کوزوو، نیروهای حافظ صلح ناتو برای جدا کردن صرب‌ها از آلبانیایی‌ها از سیم خاردار و دیوارهای سیمانی استفاده کرده‌اند تا مانع عبور و تردد افراد خشمگین پس از اعلام استقلال شوند.

کشورهای مهمی مثل روسیه، قبرس، رومانی، اسپانیا، یونان و اسلواکی مخالف جدایی کوزوو از صربستان هستند.

این کشورها اعلام کرده‌اند که اعلام یک‌طرفه استقلال کوزوو باعث خواهد شد که جدایی طلب‌های دیگر نقاط جهان از این مسئله الگو گرفته و راه آلبانیایی تبارهای کوزوو را بروند. از زمانی که مسئله استقلال کوزوو مطرح شد کاتالون‌ها در اسپانیا، باسکی‌ها درفرانسه، آلبانیایی‌ها در مقدونیه، ایرلندی‌ها و اسکاتلندی‌ها در بریتانیا و جدایی طلبان دیگر در سایر کشورها با دقت خاصی تلاش‌های کوزوو برای جدایی از صربستان را پیگیری می‌کردند.

روسیه به‌عنوان مهم‌ترین حامی دولت صربستان تاکنون به هر روشی مخالفت شدید خود با این مسئله را اعلام کرده است.

در آخرین واکنش‌، سرگئی لاوروف، ویزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که درصورت به رسمیت شناخته شدن کوزوو از سوی دیگر کشورها و سازمان‌های جهانی، این کشور سیاست خود در مورد دو منطقه جدایی طلب آبخازیا و استیای جنوبی تغییر خواهد داد.

علاوه بر این نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد با اعلام استقلال کوزوو، مسکو بلافاصله تشکیل نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای رایزنی فوری درباره این موضوع خواستار خواهد شد.این در حالی است که انتظار می‌رود صربستان هم دست به تحریم کشور کوزوو بزند.

اتحادیه اروپا اعزام حدود دو هزار پلیس و پرسنل قضائی به کوزوو را تصویب کرده است.انتظار می‌رود نیروهای اتحادیه اروپا به تدریج جایگزین پرسنل سازمان ملل متحد در کوزوو شوند و توجه خود را بر جلوگیری از نقض حقوق بشر و تضمین مداخله نکردن سیاسی در نهادهای ضعیف و آسیب پذیر کوزوو متمرکز کنند.

کد خبر 44596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز