همشهری آنلاین: اعلام یکجانبه‌ استقلال کوزوو با واکنش های مختلف بین المللی روبرو شده است.

به گزارش دویچه وله،در پی اعلام یکجانبه‌ی استقلال از سوی کوزوو، صربستان اعلام کرده  به‌هیچ‌وجه آن را به رسمیت نخواهد شناخت. آمریکا از استقلال کوزوو حمایت کرده، اما روسیه آن را محکوم کرده است. اتحادیه‌ اروپا بر سر مسئله‌ی استقلال کوزوو دچار اختلاف شده است.

پارلمان کوزوو، آنچنان که انتظار می‌رفت،شامگاه یکشنبه ۱۷ فوریه اعلامیه استقلال این استان جنوبی جمهوری صربستان را تصویب کرد. از ۱۲۰ نماینده‌ی پارلمان کوزوو ۱۰۹ نفر آن را تایید و ۱۱ تن، از جمله نمایندگان صرب، رای‌گیری درباره‌ی اعلامیه‌ی استقلال را تحریم کردند.

در اعلامیه استقلال که توسط هاشم تاجی، نخست‌وزیر کوزوو قرائت شد، آمده است:

"ما رهبران ملت، که به طریق دموکراتیک انتخاب شده‌ایم، کوزوو را به عنوان کشوری مستقل و دموکراتیک اعلام می‌کنیم... این بیانیه بازتاب‌دهنده‌ی خواست و اراده‌ی ملت ماست که با پیشنهاد مارتی آتیساری، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل در امور کوزوو مطابقت دارد... اعلام استقلال کوزوو نشانه‌ی پایان روند انحلال یوگسلاوی است... ما برعزم خود برای برقراری مناسبات حسن همجواری با کل منطقه تاکید می‌کنیم. این مناسبات خوب در آینده‌ی نزدیک با صربستان نیز امکانپذیر است، کشوری که ما به‌طور تاریخی همواره با آن همکاری اقتصادی داشته‌ایم".

هاشم تاجی، نخست‌وزیر کوزوو، پس از قرائت اعلامیه‌ی استقلال گفت: «کوزوو از امروز به بعد کشوری سرفراز و مستقل است. مردم کوزوو هیچگاه باور خود به این آرزو را از دست ندادند که روزی به دنیای آزاد  تعلق خواهند داشت.»

هاشم تاجی گفت: «کوزوو دیگر هیچگاه به زیر سیطره‌ی بلگراد نخواهد رفت. کوزوو یک کشور دموکرات و چند قومی خواهد بود.»

نخست‌وزیر کوزوو در ادامه‌ی سخنانش افزود، کشورش «به همه‌ی وظایف خود در ارتباط با حمایت از حقوق اقلیت صرب در کوزوو عمل خواهد کرد.»

تاجی گفت: «ما خواهان عضویت کامل در اتحادیه اروپا هستیم.» او از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست ۱۷ هزار سرباز خود و نیز واحدهای کی‌فور (KFOR) را در کوزوو باقی بگذارد.

تظاهرات مخالفان در بلگراد

در حالی که در پریشتینا، هزاران نفر اعلام یک‌جانبه‌ی استقلال کوزوو را جشن گرفته بودند، هزاران نفر دیگر در بلگراد، پایتخت صربستان، در مخالفت با آن به تظاهرات پرداختند.

در تظاهرات بلگراد میان شماری از تظاهرکنندگان و پلیس درگیری روی داد. میدان مقابل سفارت آمریکا در بلگراد صحنه مهمترین درگیری میان صرب‌های افراطی و نیروهای پلیس بود. ده‌ها نفر در این درگیری‌ها زخمی شدند. ناسیونالیست‌های صرب، ایالات متحده‌ی آمریکا متهم می‌کنند که در تمام مدت از جدایی‌خواهان کوزوو حمایت کرده است.

صربستان به رسمیت نخواهد شناخت

بورس تادیج، رئیس‌جمهور صربستان بلافصله پس از اعلام استقلال کوزوو گفت، کشورش هیچگاه استقلال کوزوو را به رسمیت نخواهد شناخت. تادیج افزود، مناطق دارای اکثریت صرب در استان کوزوو باید مورد حمایت قرار گیرد.

دولت بلگرد بارها اعلام کرده است که به هیچ‌وجه حاضر نیست از کوزوو، با پیشینه‌ی هزاران ساله‌ی تعلق به صربستان چشم‌پوشی کند.

بوریس تادیج که هفته‌ی گذشته برای بار دوم در مقام ریاست جمهوری صربستان ابقا شده و طرفدار غرب است، درعین‌حال مخالف استفاده از زورعلیه کوزووست.

مسکو محکوم کرد

مسکو نیز همانند بگراد اعلام استقلال کوزوو را محکوم کرد و خواهان نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل شد. وزارت خارجه‌ی روسیه شامگاه یکشنبه در مسکو اعلام کرد شورای امنیت باید درمورد آینده‌ی منطقه به بحث بنشیند.

ویتالی چورکین، نماینده‌ی روسیه در شورای امنیت گفت، «اعلام استقلال کوزوو باید از سوی جامعه جهانی مورد بی‌اعتنایی قرار گیرد و نمایندگان سازمان ملل مستقر در کوزوو باید آن را بی‌اعتبار اعلام نمایند.»

به گفته‌ی چورکین، از نظر مسکو شامگاه یکشنبه چیزی در منطقه و صربستان تغییر نکرده است و سازمان ملل متحد همچنان در برابر استان جدایی‌خواه کوزوو مسئول است و قطعنامه‌ی ۱۲۴۴ شورای امنیت نیز در این‌باره همچنان معتبر است.

قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت در سال ۱۹۹۱ تصویب شده و در آن خودمختاری استان کوزوو به رسمیت شناخته شده است. درعین‌حال، این قطعنامه‌ی کوزوو را جزئی از خاک جمهوری صربستان اعلام می‌کند. استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در کوزوو در چهارچوب این قطعنامه صورت گرفته است.

شورای امنیت در مورد کوزوو فاقد اتفاق نظر است. اروپای غربی و آمریکا در این باره در یک سو و روسیه در سوی دیگر است و خواسته‌‌های هر یک، توسط دیگری وتو می‌گردد.  تحلیگران می‌گویند خواست مسکو برای بحث مجدد درباره‌ی اعلام یک‌جانیه‌ی استقلال از سوی کوزوو در شورای امنیت نیز، نتیجه‌ی خاصی به بار نخواهد آورد.

حمایت بوش از "کوزووی مستقل تحت نظارت بین‌المللی"

جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا که در حال سفر در آفریقاست، از یک کوزووی مستقل تحت نظارت بین‌المللی دفاع کرد. بوش در تانزانیا گفت، ایالات متحده‌ی آمریکا به‌طور کامل  از طرح مارتی آتیساری، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل در کوزوو حمایت می‌کند. بوش در عین‌حال تاکید کرد که اوضاع در کوزوو باید به‌گونه‌ای سازمان داده شود که ثبات بالکان حفظ گردد.

کوزوو پس از اسلووانی، کرواسی، بوسنی‌-هرز‌گوین، مونته نگرو، مقدونیه و صربستان، ششمین و آخرین پاره‌ی جداشده از جمهوری سابق یوگسلاوی است.

دعوت آلمان به خویشتنداری

در پی اعلام استقلال کوزوو، دولت آلمان هر دو طرف صرب و کوزوو را به خویشتن‌داری دعوت کرد. اولریش ویلهلم، سخنگوی دولت آلمان گفت، از همه طرف‌ها خواسته می‌شود که با احتیاط و سنجیدگی با اوضاع جاری برخورد کنند.

سخنگوی دولت آلمان همچنین از اعلام نظر وزیر خارجه‌ی صربستان مبنی بر خودداری کشورش از توسل به زور علیه اقدام کوزوو، ابراز خرسندی کرد.

خاوریر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز طرفین را به حفظ آرامش و احتیاط دعوت کرد. سولانا گفت: «من از همه‌ی طرف‌ها می‌خواهم رفتاری توام‌ با آرامش و مسئولانه داشته باشند.» سولانا در بیانیه‌ای که در آن واژه‌ "استقلال" به کار نرفته، گفت:« من می‌‌خواهم تاکید کنم که ثبات در کوزوو و همین‌طور کل منطقه‌ی بالکان، بسیار تعیین‌کننده است.»

اتحادیه‌ی اروپا فاقد موضع واحد

اتحادیه اروپا بعدازظهر روز دوشنبه (۱۸ فوریه) یافتن موضع و رفتاری مشترک نسبت اعلام استقلال کوزوو را در دستور بررسی دارد. انتظار می‌رود وزیران خارجه‌ی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل، بحث‌های پرمناقشه‌ای در این زمینه داشته باشند.

اتحادیه‌ اروپا بر سر مسئله‌ی کوزوو دو شقه شده است. اکثریت کشورهای عضو، از جمله اعضای بزرگ ان مثل آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا از استقلال کوزوو حمایت می‌کنند، اما آن دسته از کشورهای عضو که خود مشکل اقلیت قومی دارند، شناسایی کوزوو را اساساَ رد می‌کنند و یا دست‌کم در حال حاضر آن را نادرست می‌دانند. این کشورها مخالف صدور بیانیه‌ای از سوی و بنام اتحادیه اروپا هستند که در آن شناسایی کوزوو تصریح گردد. قبرس، یونان، اسپانیا، اسلواکی و رومانی از این دسته کشورها هستند.

کد خبر 44658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز