چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: ماجرا از یک میهمانی شروع شد! «الیزایت‌مک‌نیل»، همسر فرستاده‌ی بریتانیا در سال ۱۸۲۷ میلادی به میهمانی همسر اول فتحعلی‌شاه، دومین شاه قاجار آمد؛ درحالی که لباس ساتن سفید با چین‌های توری همراه با یک ردای قرمز ابریشمی پوشیده بود. سادگی لباسش با لباس‌ها و جواهرات پر زرق و برق خانم‌های درباری در تضاد بود؛ اما سـادگی لباس او چشم بانو

من و زمستان وتاج‌السلطنه!

شاید خوب باشد بدانی سلطان مد و اولین طراح لباس در ایران، همان تاج‌السلطنه است. او را که می‌شناسید؟ آن‌قدر عکس‌های گوناگون او را در فضای مجازی دیده‌ام که انگار سال‌هاست می‌شناسمش! اصلا ً به‌نظرم جایش در آلبوم خانوادگی‌مان خالی است! فقط در عکس، لباس‌هایش کمی با لباس‌های ما متفاوت است.

* * *

برای امیرعلی، ماجرا از یک روز زمستانی آغاز شد؛ آن‌ها تصمیم گرفتند برای عکس یادگاری در مدرسه یک سوئیشرت ساده‌ی پاییزی بپوشند؛ صبح زود، وضعیت هوا را دیدند و برای این‌که زیر قولشان نزنند، کاپشن و پالتو نپوشیدند و در آن‌روز سرد بارانی، سرما خوردند و دیگر برای همیشه دور تصمیم‌های گروهی را خط کشیدند!

* * *

برای سها از یک انتخاب عجیب شروع شده است؛ او چکمه‌ای پارچه‌ای خریده که خیلی گرم است، اما کم‌ترین باران به آن نفوذ می‌کند و جوراب‌هایش خیس می‌شوند  در روزهای آفتابی هم آن‌قدر  پایش گرم می‌شود که نمی‌تواند بپوشد.

* * *

برای من که فکرم درگیر تاج‌السلطنه بود از همان روز برفی شروع شد؛ در خیابان مردمی را دیدم که لباس مناسب زمستانی نپوشیده بودند. فکر کردم چه‌طور می‌شود در زمستان، لباس مناسب، زیبا و کم‌هزینه پوشید؟

با «الهه ‌خان‌محمدی»، کارشناس‌ ارشد طراحی لباس که در همین حوزه فعال است گفت‌وگو کردیم.

  • لباس زمستانی، چه‌ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

در درجه‌ی اول باید بدن را گرم نگه دارد و جنس آن هم زمستانی باشد. پارچه‌های پشمی، فاستونی، بافت‌ها، بعضی از پارچه‌های کتان، پنبه و پارچه‌های تریکو برای این فصل مناسب هستند.

  •  رنگ‌های مناسب زمستان کدامند؟

در فصل زمستان از رنگ‌های خنثی بیش‌تر استفاده کنید؛ رنگ‌هایی مثل طوسی، قهوه‌ای و سرمه‌ای. اگر هم کل لباس رنگ خنثی است، اضافه‌کردن لباس دیگری با رنگ گرم، باعث خوش‌پوشی فرد می‌شود؛ مثل کلاه، شال‌گردن و...

مثلاً اگر سرتا پا آبی یا طوسی بپوشید، شاید آن‌قدر خوشایند نباشد، اما اگر بخشی از لباس، رنگ دیگری باشد، مثلاً طوسی با سرمه‌ای یا بنفش با طوسی، می‌تواند زیبا شود.

  • لباس‌های زمستانی گاهی بسیار کهنه‌اند. می‌توان این لباس‌های کهنه را دوباره پوشید، طوری که زیبا باشد؟

البته الآن پارچه‌های کهنه یک‌جور مد به حساب می‌آیند و یک‌سری لباس در برندهای مهم تولید و توزیع شده که حالت کهنگی دارد؛ مثلاً زانوی شلوار افتاده است.

اما اگر نوجوانی بخواهد شکل مناسب‌تری داشته باشد، باید به ترکیب‌بندی لباس‌ توجه داشته باشد و از رنگ‌های مناسب، کنار هم استفاده کند. در این صورت دیگر کهنگی لباسش به چشم نمی‌آید.

از طرفی یک‌سری هنرهای دستی هم هست که این‌روزها در فضای مجازی انواع آن پیدا می‌شود و می‌توانند برای ترمیم لباس از آن‌ها استفاده کنند و لباس‌ کهنه را به شکل جدید تبدیل کنند و بپوشند.

  • پوشیدن لایه‌لایه چه‌طور؟

لایه‌لایه‌پوشیدن، سبکی است که چندلایه را به‌خاطر زیبایی روی هم می‌پوشند و فقط برای یک‌سری فضاها مناسب است؛ مثلاً برای کلاس درس یا رستوران‌رفتن و بیرون از خانه، لایه‌لایه مناسب است.

اما وقتی قرار است از خانه بیرون برویم، یادمان باشد گول سرمای هوا را نخوریم و تمام لباس‌هایمان را گرم انتخاب نکنیم.

  • توصیه‌ای زمستانی به نوجوانان؟

بهتر است همیشه به هوا توجه کنند، بعد لباس بپوشند. خیلی از نوجوان‌ها در هوای بسیار سرد، بافت معمولی پاییزی می‌پوشند، فقط برای این‌که استایلشان به هم نریزد! برای این‌که جذاب باشند لباس نازک می‌پوشند، اما خودشان را سرما می‌دهند و در نهایت به‌چشم هم نمی‌آیند. در زمستان، پوشیدن لباس ضخیم و گرم و یا حتی لایه‌لایه خیلی زیباتر است تا این‌که استایل مناسب فصل را نداشته باشند.

کد خبر 466959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha