رئیس شورای شهر تهران گفت: لوله‌کشی شاهرگی و مویرگی گاز طبیعی، تهران و دیگر شهرها را روی بمبی بالقوه و آلاینده‌ای بالفعل قرار داده که باید در برنامه‌ درازمدت، فرایند تبدیل انرژی گرمایشی شهری حتما انجام شود.

محسن هاشمي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، محسن هاشمی در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به آلودگی هوای تهران، اظهار کرد: روزهای گذشته را در حالی سپری کردیم که آلودگی هوای تهران به مرحله ناسالم برای تمامی گروه‌ها رسید و تهران را به عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان ثبت کرد.ژ

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با یادآوری اینکه بخشی از موضوع آلودگی هوا وابسته به شرایط جوی و باد و بارندگی است که در اختیار شهروندان نیست، عنوان کرد: اما بخشی نیز وابسته به میزان تولید آلاینده است که مستقیما در اختیار و کنترل ماست.

وی افزود: در شرایط فعلی دو منبع اصلی برای آلایندگی هوای تهران وجود دارد؛ نخست تولید انرژی گرمایشی به وسیله گاز طبیعی و گازوئیل در منازل و ادارات و دوم سوخت خودروهای نقلیه.

هاشمی در تشریح موضوع تولید انرژی گرمایشی در شهر گقت: باید توجه داشته باشیم که تولید انرژی گرمایشی در شهرها بوسیله سوخت‌های فسیلی اقدامی غیراصولی، غیرایمن و غیربهره‌ور است و تمامی شهرهای توسعه‌یافته جهان، انرژی گرمایشی را بوسیله برق در شهرها تولید می‌کنند و برای تولید برق از انرژی فسیلی یا هسته‌ای یا سایر روش‌ها استفاده می‌کنند. لوله‌کشی شاهرگی و مویرگی گاز طبیعی در شهر، تهران و سایر شهرهای کشور را بر روی بمبی بالقوه و آلاینده‌ای بالفعل قرار داده است که بایست در برنامه‌ای درازمدت، فرایند تبدیل انرژی گرمایشی شهری در کشور حتما صورت گیرد.

رییس شورای شهر تهران اضافه کرد: البته وزارت نفت معتقد است که دو بار تبدیل انرژی فسیلی به برق و برق به گرما راندمان آن را کاهش می‌دهد که مدیریت شهری باید درباره این موضوع بررسی دقیق انجام داده و تصمیم بگیرد.

وی در خصوص نقش خودروها در آلایندگی هوا نیز گفت: با وجود تکرار مکرر لزوم تقویت سیستم حمل و نقل عمومی تهران، متاسفانه هنوز اقدامی اجرایی صورت نگرفته است و متاسفانه باید گفت طی ۳۰ سال سپری شده از پایان جنگ، وضعیت حمل‌ونقل عمومی تهران در بدترین شرایط قرار دارد که اگر به سرعت راجع به این موضوع اقدامی عاجل از سوی دولت و شهرداری صورت نپذیرد، وضعیت از شرایط فعلی به مراتب بدتر خواهد شد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: سیستم حمل‌ونقل عمومی تهران باید در شرایطی باشد که نه تنها شهروندان فاقد خودرو از آن به آسانی استفاده کنند، بلکه دارندگان خودروی شخصی نیز استفاده از حمل‌ونقل عمومی را به جهت سرعت و سهولت آن ترجیح دهند.

کد خبر 466835
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha