یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

وحید سعیدی: «سنتوری» مهرجویی همچنان خبرساز است. در روزهای پایانی سال که هنوز بحث دی‌وی‌دی‌‌های قاچاق این فیلم و توزیع گسترده آن داغ است

سنتوری به ناگاه در سینمای «گراند سینه سیتی» دبی اکران شد و این در حالی است که این فیلم مجوز اکران عمومی ندارد و محمدحسین صفارهرندی وزیر ارشاد نیز به نمایش ساخته جدید مهرجویی در آمریکا و ژاپن نیز معترض شده بود و این کار را غیرقانونی خوانده بود.

با توجه به این نکته فرامرز فرازمند تهیه‌کننده مجری طرح فیلم «سنتوری» در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری امارات درباره اکران فیلم در دبی و اینکه آیا کار به شکل قانونی انجام شده یا خیر گفت:

«قرارداد اکران فیلم سنتوری در آمریکا و دبی به زمانی برمی‌گردد که پروانه نمایش برای فیلم ما صادر شد، زمانی‌که ما پروانه نمایش را دریافت کردیم. بلافاصله قراردادهای مذکور به امضا رسیدند، در آن زمان که هنوز این بحث‌ها مطرح نبود و قرار بود فیلم اکران شود، به یکباره تصمیم گرفته شد که فیلم به نمایش درنیاید پس از زمانی که از اکران فیلم جلوگیری به عمل آمد دیگر ما نمی‌توانستیم جلوی اکران بین‌المللی فیلم را بگیریم.  به همین دلیل فیلم در آمریکا، ژاپن و حالا در دبی به نمایش درآمده، بر همین اساس ما کار غیرقانونی انجام نداده‌ایم. دقیقاً همین وضعیت را فیلم‌های جعفر پناهی هم دارند. فیلم‌های او هم مجوز اکران عمومی در ایران را ندارند، اما در سینماهای کشورهای دیگر و جشنواره‌های بین‌المللی به‌نمایش درمی‌آیند.»

اما نسخه اکران شده در دبی کدام نسخه سنتوری است. نسخه جشنواره یا نسخه‌ای که «DVD» آن منتشر شده. فرازمند در این‌باره می‌گوید:

«ما نمایش نسخه‌ای که برای جشنواره و اکران عمومی پروانه نمایش دریافت کرد را به طرف خارجی خودمان واگذار کردیم، نه نسخه‌ای که DVD آن منتشر شده، چرا که در نسخه DVD و قاچاق فیلم سکانس حذف شده در نسخه اصلاحی وجود دارد. بنابراین در حال حاضر همان نسخه‌ای که در جشنواره فجر به نمایش درآمده در سینمای دبی روی پرده رفته است.»

با وجود تمام مشکلاتی که برای سنتوری به وجود آمده و اظهارنظر صریح وزیر ارشاد مبنی بر عدم نمایش عمومی فیلم در سینماهای تهران، فرازمند همچنان امیدوار به اکران فیلمش است:  «امیدوارم با توجه به صحبت‌هایی که اخیراً انجام داده‌ام، وزیر محترم ارشاد نظر مثبتی نسبت به اکران سنتوری در سینماهای تهران پیدا کنند. من مطمئن هستم با وجود تکثیر بی‌رویه DVDهای قاچاق فیلم، باز هم این ساخته مهرجویی اکران موفقی خواهد داشت.  در هر حال در حال حاضر فیلم در سینماهای دبی اکران شده و از این بابت خوشحالم که حداقل تعدادی از ایرانیان می‌توانند این فیلم را روی پرده سینماها ببینند. سنتوری هر چقدر هم در دبی فروش کند باز هم ذره‌ای خسارتی که من و مهرجویی از بابت عدم اکران آن دیدیم جبران نخواهد شد.»

تهیه‌کننده سنتوری در پایان صحبت‌هایش باز هم از انتشار نسخه قاچاق فیلم ابراز تأسف کرد: «ما هنوز دنبال این هستیم که بفهمیم این نسخه از کجا درآمد و چطور منتشر شد، به هر حال با پخش گسترده این نسخه مردم آنچه را که نباید ببینند، دیدند. یعنی همان بخش‌های حذف شده در نسخه جشنواره که همین عامل اوضاع ما را خیلی پیچیده و بد کرد.»

مراسم افتتاحیه اکران «سنتوری» در سینما "گراند سینه سیتی 5"  با بیش از 800 نفر حضور برگزار شد و مسئولین سینمای نمایش دهنده به طور همزمان دو سالن دیگر را نیز به نمایش این فیلم اختصاص داده اند. در دعوتنامه مراسم افتتاحیه نمایش سنتوری در دبی آمده است:  پس از فراز و نشیب‌های بسیار در اکران فیلم سنتوری در ایران، که به دلیل عدم مراقبت از نسخه اصلی فیلم در نهایت منجر به پخش سی‌دی غیر مجاز آن شد، بر آن شدیم تا جهت احترام به 40 سال سابقه فیلمسازی داریوش مهرجویی این فیلم را برای علاقمندان به سینمای مهرجویی بر روی پرده نقره‌ای به نمایش بگذاریم. امید است بتوانیم با حمایت از این فیلم گام مؤثری در جهت اعتلای سینمای ایران برداریم. " اکران عمومی «سنتوری» تا 3 هفته بر پرده سینماهای دوبی ادامه دارد.

همشهری امارات

کد خبر 46657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز