گروه ادب و هنر: با اینکه چند روز پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عوامل فیلم "سنتوری" را به قاچاق آن متهم کرده بود

ولی معاون سینمایی او اعلام کرد عده‌ای با پخش سی‌دی غیرمجاز این فیلم می‌کوشند تا ضمن رساندن آسیب‌های مادی به صاحبان فیلم ،آسیب‌های کلان معنوی به سینمای کشور  وارد کنند.
محمد حسین صفار هرندی آخر هفته پیش در بندرعباس ضمن حمایت از محمدرضا جعفری جلوه در اجازه ندادن به اکران این فیلم با این حرف که اگر همه فیلم ها مجوز اکران بگیرند پس مدیریت فرهنگی یعنی چه؟  گفت که شواهد و قراینی در دست است که نشان میدهد عوامل فیلم سنتوری در قاچاق آن دست داشته اند اما جعفری‌جلوه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: حاشیه پردازیها، آسیبی است که گاه از سر ناآگاهی و گاه آگاهانه صورت می‌گیرد ؛یعنی دست‌هایی می‌کوشند که با ایجاد چنین حاشیه‌ها و مسائلی ضمن رساندن آسیب‌های مادی، به صاحبان فیلم- که گاه اثرشان به منظور صیانت از یک هنرمند و جایگاه او در سینمای کشور، نزد ما امانت است- آسیب‌های کلان معنوی را نیز هم به سینمای کشور و هم به مدیریت و مسئولان دلسوز این سینما که در شرایطی سخت برای سینمایی بالنده در تلاشند وارد کنند.
اگرچه متولی سینمای ایران از کسی یا گروهی نام نبرد اما در دفاع از کارگردان فیلم، داریوش مهرجویی برآمد و درکمال تعجب گفت: تحریک عواطف یک هنرمند پیشکسوت در این زمینه، آزردگی او و تلاش در جهت افزایش فضای احساسی، گامی است برای خارج کردن سینما از مسیر عقلانی که حوزه فرهنگ و هنر و به ویژه سینما  به آن عمیقا نیاز دارد. او به علت به‌وجود آمدن فضای احساسی هیچ اشاره ای نکرد ولی اضافه کرد: این از اهداف و برنامه‌های کسانی است که به عنوان دست‌های ثالث فتنه گر و پنهان در میان جمع با اغراض ضد فرهنگی، سیاست زده و سوداگرانه از طریق تکثیر آگاهانه و غیرمجاز نسخه‌های گاه پالایش نشده بعضی فیلم‌های سینمایی، به ایجاد فضای مشوش و تخریبی و موج‌های کاذب اجتماعی می‌اندیشند و به آن مشغول‌اند.
وی یادآور شد: پیش از این هم دیده‌ایم که اینان چگونه در شرایط خاص با اقداماتی از این دست کوشیدند بحران سازی کنند و بحران مشروعیت و مقبولیت سینما و مدیریت سینمایی را پدید بیاورند و با دادن نشانه‌هایی غلط مسیر رو به تعالی سینما، را به بیراهه بکشانند. من معتقدم این مساله را باید با چنین دیدی شناخت.

اکران مبهم نوروزی
هرچند که توزیع سی دی های قاچاق سنتوری، فضای سینمای کشور را تحت الشعاع قرار داده است ولی با کم شدن این موج، حالا اکران نوروزی سینماها مهم ترین علامت سؤال سینماگران و سینمادوستان شده است.
در حالی که هنوز آیین‌نامه جدید شورای صنفی نمایش ابلاغ نشده است، بیش از 10 فیلم برای نمایش در نوروز 87 سینماهای کشور نامزد شده‌اند و صاحبان این فیلم‌ها برای اکران آنها در حال رایزنی هستند.
فارس خبر داده که هنوز تکلیف قطعی فیلم‌های اکران نوروز که قاعدتا 10 تا 15 روز زودتر از نوروز باید مشخص شوند، روشن نشده است و همه چیز به ابلاغ آیین‌نامه جدید شورای صنفی نمایش موکول شده است. محمدرضا صابری سخنگوی این شورا، گفت: هفته آینده پس از ابلاغ آیین‌نامه جدید، وضعیت سرگروهی سینماها در سال 87 و فیلم‌های نوروز 87 مشخص خواهد شد. این آیین نامه تنظیم شده و از سوی شورای صنفی نمایش به اداره نظارت و ارزشیابی ارائه شده اما نهایی شدن آن به تصمیم آن اداره بستگی دارد و تا آن زمان فیلم‌های نوروز قطعی نیستند. تا زمان ابلاغ رسمی آیین‌نامه، گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب فیلم‌های نوروز 87 ادامه خواهد داشت تا بلافاصله پس از ابلاغ این آیین‌نامه، اسامی فیلم‌های نوروزی در کمترین زمان اعلام شود.
«فیلمیران» که موفق‌ترین پخش‌کننده سال 86 به‌شمار می‌آید، فیلم‌هایی چون زن دوم (سیروس الوند)، مخمصه (محمدعلی سجادی)، مدل (علیرضا داوودنژاد) و مجنون لیلی (قاسم جعفری) را برای نوروز 87 در نظر گرفته است و این‌ فیلم‌ها برای اکران نوروزی یا نمایش اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت نامزد هستند. «هدایت فیلم» نیز برای اکران عید از بین تولیدات خود مثل کنعان و صدسال به این سال‌ها فیلمی را در نظر نگرفته اما واحد پخش این مؤسسه درصدد است تا فیلم دایره زنگی (پریسا بخت‌آور) را پس از اخذ پروانه نمایش اکران کند. البته شنیده شده که این مؤسسه فیلم کنعان (مانی حقیقی) را نیز برای دریافت پروانه نمایش به اداره نظارت و ارزشیابی فرستاده است.
فیلم سنتوری (داریوش مهرجویی) نیز از جمله فیلم‌هایی بود که  قرار بوده تا با تصمیم اداره نظارت و ارزشیابی و پس از اعمال نظر جدید، در فهرست فیلم‌های نوروز 87 قرار گیرد که با پخش سی‌دی‌های غیرمجاز فیلم، عملی شدن این قضیه متوقف شده است و البته همچنان این احتمال می‌رود که برای جلوگیری از ضرر هنگفت صاحب و پخش کننده فیلم، این فیلم شانس اکران در نوروز 87 را داشته باشد.
همچنین سازمان توسعه سینمایی سوره نیز فیلم به همین‌سادگی (سیدرضا میرکریمی) را برای نوروز 87 درنظر گرفته است و فیلم همخانه (مهرداد فرید) نیز از جمله دیگر نامزدهاست. فیلم همیشه پای یک زن در میان است (کمال تبریزی) نیز درصدد است پس از اخذ پروانه نمایش به فهرست اکران نوروزی بپیوندد.
به نظر می‌رسد با توجه به تغییر آیین‌نامه شورای صنفی نمایش و احتمال 5 گروه شدن سینماهای اکران تهران، فیلم‌های نوروز 87، در آخرین هفته اسفند مشخص شود.

کد خبر 45157

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز