معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به روش‌های جدید درمانی باید گفت اکنون درمان مناسب یکی از بهترین‌ها راه‌ها برای پیشگیری از انتقال ایدز است.

ایدز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی خواجه‌ئیان، معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به مناسبت دهم آذر (اول دسامبر) روز جهانی ایدز بیان کرد: میان کسانی که اچ آی وی مثبت هستند و کسانی که به بیماری مبتلا هستند فرق وجود دارد. به کسانی اچ آی وی مثبت می‌گویند که این ویروس در بدنشان وجود دارد، اما هنوز به بیماری مبتلا نشده‌اند، زیرا این بیماری به گونه‌ای است که ممکن است مدت‌ها ویروس در بدن باشد، اما بیماری در بدن نباشد.

او ادامه داد: به کسانی می‌گویند مبتلا به بیماری ایدز یا اچ آی وی که وارد مرحله بیماری شده باشند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، اعتیاد تزریقی، تماس جنسی مشکوک و انتقال از مادر به فرزند را از جمله عوامل انتقال این بیماری عنوان کرد و افزود: اکنون، کیت‌های تشخیصی پیشرفته‌ای در همه مراکز بهداشتی استان وجود دارد که با یک آزمایش ساده می‌توان بیماری را شناسایی و درمان آن را آغاز کرد.

خواجه‌ئیان با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته درباره درمان بیماری ایدز، گفت: داروهایی اکنون در دسترس هستند که می‌توانند کمک کنند عوارض ناشی از بیماری کاهش یابد و بیمار زندگی سالم و بهتری داشته باشد.

او بیان کرد: پیش از این، بیماری ایدز بسیار ناتوان کننده بود و بیماری‌های جانبی باعث می‌شد بیمار با مشکلات زیادی رو به رو باشد.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: اگر بیماری سریع تشخیص داده و درمان به سرعت آغاز شود، هم بار ویروسی یعنی تعداد ویروس‌ها کم می‌شود و هم امکان انتقال آن به دیگران کاهش می‌یابد. به همین علت است که اکنون می‌توان گفت درمان مناسب یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از انتقال ایدز است.

خواجه‌ئیان از کسانی که به داشتن بیماری شک دارند خواست به مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا آزمایش ایدز بدون ذکر نام برایشان انجام گیرد.

ویروس اچ آی وی ویروس نقص ایمنی بدن انسان است. این ویروس با از بین بردن سلول‌های مهم بدن به نام لنفوسیت‌هایی که با بیماری و عفونت مبارزه می‌کنند، شبکه ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. هنگامی‌که تعداد لنفوسیت‌های +T CD۴ در فرد آلوده به HIV تا حد معینی سقوط کند، شخص مستعد ابتلا به مجموعه‌ای از بیماری‌ها می‌شود که در حالت معمول، بدن می‌تواند آن‌ها را مهار کند.

ایدز عبارت است از مجموعه‌ای از نشانه‌ها که به علت عفونت مزمن HIV ایجاد می‌شود. در این مرحله پس از یک دوره طولانی که حتی می‌تواند بیش از ۱۰ سال طول بکشد، ویروس زیاد شده و با کاهش تعداد لنفوسیت‌های +T CD۴، سطح ایمنی فرد پایین آمده و مستعد ابتلا به عفونت‌های فرصت‌طلب می‌شود.

افرادی که مبتلا به ایدز هستند، شبکه ایمنی بسیار آسیب‌دیده‌ای دارند که باعث عفونت‌های شدید می‌شود که به‌طورمعمول افراد سالم را آلوده نمی‌کند درنهایت ممکن است عفونت منجر به مرگ شود.

کد خبر 466451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بوشهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha