همشهری آنلاین: معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: ۶۶ هزار و ۳۵۹ نفر در ایران به ویروس ایدز مبتلا هستند، تاکنون ۳۶ هزار و ۵۷۱ فرد مبتلا شناسایی شده‌اند و از این تعداد ۱۰ هزار و ۹۷ نفر فوت کرده‌اند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت

به گزارش ایرنا، علیرضا رئیسی در مراسم روز جهانی ایدز در وزارت بهداشت، افزود: بر اساس آمار تجمعی موارد شناسایی شده ابتلا به ویروس ایدز در کشور از سال 65 تاکنون 65.4 درصد موارد ابتلا از طریق اعتیاد تزریقی بوده است، 30.1 درصد از طریق رابطه جنسی مبتلا شده اند، هفت دهم درصد از طریق خون و فرآورده‌های خونی مبتلا شده اند و علت ابتلای 13.5 درصد نیز ناشناخته است.

وی گفت: بر اساس این آمار 17درصد مبتلایان زن و 83 درصد مرد هستند اما اگر موارد جدید شناسایی شده از ابتدای سال 96 را در نظر بگیریم وضعیت بسیار متفاوت است. بر اساس آمار جدید حدود 50 درصد مبتلایان از طریق رابطه جنسی به ویروس ایدز مبتلا شده اند و 33 درصد مبتلایان زن و 67 درصد مرد هستند.

رئیسی افزود: این آمار نشان می‌دهد که روش ابتلای جنسی و ابتلای زنان به ویروس ایدز به سرعت در کشور رو به افزایش است.

وی گفت: بر اساس برنامه جهانی کنترل ایدز که ایران نیز متعهد به اجرای آن شده است و به برنامه 90-90-90 معروف است، باید تا سال 2020 بتوانیم 90 درصد افراد مبتلا به ویروس ایدز را در کشور شناسایی کنیم، 90 درصد افراد شناسایی شده باید تحت درمان قرار بگیرند و 90 درصد افراد تحت درمان نیز باید میزان ویروس در بدنشان به قدری کاهش یابد که دیگر قابلیت انتقال ویروس را به دیگران نداشته باشند.

رئیسی افزود: متاسفانه وضعیت ما نسبت به این برنامه مطلوب نیست و در حالی که فقط سه سال تا رسیدن به این تعهد فرصت داریم فقط 40 درصد افراد مبتلا شناسایی شده اند، 50 درصد تحت درمان هستند و از بین افراد تحت درمان حدود 82 درصد درمان کاهش ویروس را دنبال می‌کنند.

وی گفت: راهبردی ملی پیشگیری از ایدز بر اساس برنامه چهارم کنترل ایدز شروع شده است، بر اساس این برنامه شناسایی سریع مادران باردار پر خطر از جمله اولویت‌هاست، بر اساس این برنامه امسال 316 هزار زن باردار در معرض خطر شناسایی شدند، 249 هزار نفر آنها آزمایش شدند و مشخص شد که 74 زن مبتلا در بین آنان است و البته با شروع درمان سریع، 97 درصد این مادران فرزند سالم به دنیا آوردند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: یکی از برنامه‌های جدید وزارت بهداشت در قالب طرح تحول سلامت اجرا شده است، پوشش خدمات بهداشتی و درمانی در حاشیه شهرهاست و حدود 11 میلیون حاشیه نشین تحت پوشش خدمات مراقبتی و بهداشتی قرار گرفته اند.

وی گفت: از ابتدای سال 96 حدود 128 هزار زن باردار در حاشیه شهرها تحت پوشش برنامه کنترل ایدز قرار گرفتند و از آنان آزمایش گرفته شد، 30 زن باردار مبتلا به عفونت ایدز در این مناطق شناسایی شد که 97 درصد فرزندان این مادران نیز با درمان به موقع سالم به دنیا آمدند.

رئیسی ادامه داد: 150 مرکز مشاوره رفتاری وزارت بهداشت خدمات تخصصی پیشگیری، کنترل و درمان ایدز را به صورت کاملا رایگان در کشور انجام می‌دهند و تعداد این مراکز در حال افزایش است.

  • منطقه مدیترانه شرقی از برنامه جهانی کنترل ایدز عقب است

معاون وزیر بهداشت با اشاره به شیوع جهانی ابتلا به ویروس ایدز گفت: تا سال 2016 میلادی حدود 36.7 میلیون نفر در دنیا به ویروس ایدز مبتلا هستند، 34 میلیون فرد زنده مبتلا به این ویروس در دنیا زندگی می‌کنند، 2.1 درصد آنان کودکان زیر 15 سال هستند و از زمان شروع اپیدمی ایدز در دنیا تاکنون 35 میلیون نفر فوت کرده اند.

وی ادامه داد: در سال 2016 حدود 1.8 میلیون مورد جدید ابتلا به ویروس ایدز در دنیا شناسایی شد، در حالی که در سال 2010 حدود یک میلیون و 600 هزار مبتلا به این ویروس در دنیا شناسایی شده است.

رئیسی افزود: در سال 2005 میلادی 1.9 میلیون نفر بر اثر این بیماری فوت کردند، این آمار در سال 2016 به حدود یک میلیون نفر کاهش یافت، حدود 45درصد کاهش موارد مرگ این بیماری در دنیا رقم خورد البته میزان مرگ ناشی از این بیماری در منطقه مدیترانه شرقی به رغم کاهش جهانی 19 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: این آمارها نشان می‌دهد که بیماری ایدز در دنیا رو به کاهش است اما وضعیت منطقه مدیترانه رو به بدتر شدن است، در دنیا در سال 2010 حدود 7.7 میلیون نفر به درمان ایدز دسترسی داشتند اما در سال 2015 این میزان به 17.1 میلیون نفر افزایش یافت و در سال 2016 افراد مبتلا به ویروس تحت درمان به 19.5 میلیون نفر رسید.

وی ادامه داد: برای اجرای برنامه 90-90-90 در دنیا اکنون 60 درصد افراد مبتلا شناسایی و بیماریابی شده اند، از این تعداد 46 درصد تحت درمان هستند و از این تعداد تحت درمان 38 درصد دیگر ناقل بیماری نیستند.

رئیسی افزود: در منطقه مدیترانه شرقی فقط 37 درصد افراد مبتلا شناسایی و بیماریابی شده اند، از این تعداد فقط 17 درصد تحت درمان هستند و این بین افراد تحت درمان نیز فقط 11درصد به میزان موفق کاهش ویروس رسیده اند.

کد خبر 391203

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha