نظام رتبه‌بندی فرهنگیان از جمله مطالبات چند سال اخیر این قشر در کشور بود که اجرایی‌شدن آن همواره با موانع متعددی روبه رو بود، تا این‌که این موضوع در روزهای گذشته رنگ عملیاتی به خود گرفت و گروه‌های هدف آن بیش از گذشته به تحقق وعده‌های داده شده امیدوار شدند.

فرهنگیان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره ‌کل آموزش و پرورش استان زنجان در این ارتباط گفت: اعتبار لازم برای این طرح در نظر گرفته شده است که بنا بر قول‌های داده شده عملیات اجرایی آن از هفته آینده آغاز خواهد شد.

حسین حسنلو افزود: این طرح با هدف استقرار نظام پرداختی حقوق فرهنگیان بر مبنای صلاحیت، شایستگی و تجربه لحاظ شده که جامعه هدف نیز معلمان بالای ۲ سال سابقه کاری را شامل می‌شود.

این مسئول ادامه داد: بر این اساس با تخصیص اعتبارات لازم، از مهر امسال در احکام فرهنگیان نیز لحاظ خواهد شد و  معلمان با سابقه  بیش از ۲۴ سال نیز بطور ویژه در این طرح مد نظر قرار گرفته‌اند.

وی اظهار داشت: دریافتی معلمان ابتدایی هم به دلیل تمام وقتی و سختی کار به احتمال زیاد  ۱۰ درصد بیش از حد نصاب محاسبه خواهد شد و پرداختی ها میانگین ۴۲۰ هزار تومان لحاظ شده که این طرح به نوبه خود رضایتمندی گروه‌های هدف را به دنبال دارد.

حسنلو  با اشاره به دیگر مزیت‌های اجرای این طرح افزود: بخشی از اختلاف رقم پرداختی‌ها که در سال‌های گذشته وجود داشت با اجرای این طرح مرتفع خواهد شد و در مجموع رویه بهتری در این سیستم حاکم خواهد شد.

  •  اکثر معلمان زنجانی مشمول این طرح قرار می‌گیرند

وی  ادامه داد: در زمان حاضر حدود ۱۴ هزار فرهنگی شاغل در اداره کل آموزش و پرورش این استان در حوزه تعلیم و تربیت مشغول خدمات رسانی به گروه‌های تحت پوشش خود هستند که با اجرای طرح رتبه بندی معلمان مشمول آن قرار می‌گیرند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره ‌کل آموزش و پرورش استان زنجان ادامه داد: اجرای نظام رتبه بندی معلمان طرحی خوب و مثبت بشمار می‌رود که استمرار آن طی سال‌های آینده نیز می‌تواند آثار و نتایج مطلوبی را برجای بگذارد.

این مسئول با تاکید بر لزوم استمرار اجرای چنین طرح‌هایی برای فرهنگیان در سطح کشور گفت: به این مهم باید توجه داشت که هم اکنون دریافتی معلمان نسبت به کارکنان سایر دستگاه‌های دولتی کمتر است و هیچ مزایایی به آنان تعلق نمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: از طرفی تسهیلات رفاهی نیز به سایر کارمندان شاغل در دستگاه‌های دولتی تعلق می‌گیرد که معلمان بی بهره از آن هستند.

حسنلو افزود: اجرای رتبه بندی معلمان اتفاق خوب در شرایط کنونی از سوی دولت به شمار می‌رود که کاهش اختلاف دریافتی‌ها، رضایت نسبی این قشر زحمتکش را به دنبال خواهد داشت.

وی یادآوری کرد: با توجه به  افزایش نرخ تورم، تداوم اجرای این طرح امری مهم به نظر می‌رسید چرا که می‌تواند فاصله دریافتی کارکنان بزرگترین دستگاه متولی تعلیم و تربیت را با شاغلان دیگر دستگاه‌ها به حداقل برساند.

رتبه‌بندی معلمان از جمله طرح‌های آموزش و پرورش کشور بود که طی  چند سال مطرح شد و در سال ۹۳ مرحله نخست آن به اجرا درآمد و پس از آن به دلایلی با مشکلاتی مواجه شد تااینکه هیات وزیران سوم آذر امسال در اجرای وعده رییس جمهوری نظام رتبه‌بندی معلمان را با هدف استقرار نظام پرداخت حقوق فرهنگیان بر اساس صلاحیت، شایستگی و تجربه آنان تصویب کرد و مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح تخصیص داد.

 بر اساس این مصوبه، معلمان در پنج رتبه، طبقه‌بندی می‌شوند و عوامل امتیاز آور برای ارتقای رتبه بر مبنای تحصیلات- مهارت و توانایی‌­ها، دوره‌های آموزشی، سنوات خدمت و تجربه مربوط محاسبه می‌شود.

 این رتبه‌بندی فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود و هدف مستقیم آن افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق فرهنگیان نیز می‌شود،  صلاحیت‌های عمومی شامل شخصیت افراد، تخصصی شامل دانش و توانمندی‌های آموزشی و پرورشی و حرفه‌ای شامل مجموعه ای از شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و مهارت‌هایی است که معلم حین کار به دست آورده و خود را ارتقا می‌دهد و کاملا مرتبط با شغل معلمی است.

پس از ارزیابی معلمان در نظام سنجش صلاحیت، برای آنها گواهینامه صادر می‌شود و البته هر چند سال یک بار به روز خواهد شد، این گواهینامه معلمان را در امتیازهای رتبه‌بندی طبقه‌بندی می‌کند و در ادامه مزایایی همچون کسب پست‌های مدیریتی، شرکت در آزمون‌هایی مانند خارج از کشور یا حضور در گروه‌های آموزشی را برای آنها به همراه دارد.

یک فرهنگی با سابقه کار ۲۱ سال، اجرای نظام رتبه بندی فرهنگیان را اقدامی مثبت بیان کرد و گفت: این رتبه بندی منجر به امنیت خاطر معلمان، ارتباط بیشتر آنها با دانش آموزان و جلوگیری از افت تحصیلی این قشر می‌شود.

لیلا احمدی ادامه داد: از طرفی اجرای چنین طرحی به مراتب انگیزه کاری معلمان را افزایش داده و آنها را به کسب دانش روز و فعالیت‌های بیشتر در جهت ارتقای دانش خود و دانش آموزان ترغیب می‌کند و فرهنگیان دلگرم‌تر و با قوت بیشتری به فعالیت‌های خود در مدارس ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به  اینکه مشکلات معیشتی این قشر بطور حتم زندگی روزمره آنان را تحت‌الشعاع قرار داده است، اضافه کرد: تنگناهای مالی ذهن و روان افراد را درگیر کرده و به ویژه در خصوص فرهنگیان که باید فارغ از هر مشغله ذهنی دیگر در خدمت آموزش و پرورش دانش آموزان باشند، تاثیرگذار است.

این فرهنگی با سابقه زنجانی با بیان این‌که با اجرای نظام رتبه بندی بسیاری از تبعیض‌ها و اعمال سلیقه‌های شخصی در خصوص ارتقای معلمان و کسب برخی عناوین و پست‌های مدیریتی برچیده می‌شود، ادامه داد: فرهنگیان وظیفه تربیت آینده سازان کشور را بر عهده دارند و تقویت و حمایت هرچه بیشتر آنان منجر به ایجاد نسلی قوی، نخبه و افراد کارآمدتر در جامعه خواهد شد.

یک فرهنگی دیگر زنجانی با سابقه ۲۷ سال که بصورت تخصصی در رشته تربیت بدنی فعالیت می‌کند، در این خصوص گفت: فرهنگیان از ۶ سال گذشته تاکنون موضوع رتبه بندی معلمان را از رسانه‌های گروهی یا مبادی دیگر شنیده بودند و با گذشت این زمان امیدی به اجرایی شدن آن نداشتن اما با شنیدن خبرخوش اجرای نظام رتبه بندی فرهنگیان نور امیدی در دل این قشر زحمتکش تابید و آنها را به آینده خوش بین کرد.

زهرا الیاسی گفت: در گذشته میزان حقوق معلم با ۲ سال سابقه کار با معلم ۲۷ سال فعالیت کاری، با هر میزان دانش و تجربه تفاوت چندانی نداشت که در رتبه بندی جدید این شاخص‌ها مدنظر قرار خواهد گرفت و به نوعی عدالت برقرار خواهد شد.

کد خبر 466410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha