محمدرضا عارف، نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که «بهره‌وری شهری» یعنی این که شهروند از زندگی در شهر خود خوشحال و راضی باشد و هوس مهاجرت از شهر و کشورش به سرش نزند، به مواردی که در تحقق بهره‌وری شهری باید مورد توجه قرار بگیرد، اشاره کرد و گفت: بازنگری در قانون شهرداری‌ها یکی از این موارد است.

به گزارش همشهری آنلاین، عارف در اولین همایش ملی «بهره‌وری در مدیریت شهری» که صبح امروز چهارشنبه ششم آذر ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی رایزن برگزار شد، افزود: زمان تصویب قوانین شهرداری‌ها در کشور به قبل از انقلاب برمی‌گردد و نیاز است که این قوانین با رویکرد و هدف تقویت جایگاه پارلمان‌های محلی بازنگری شوند.

وی ادامه داد: مدیریت بحران نیز یکی از مواردی است که برای دستیابی به بهره‌وری شهری باید مورد توجه قرار گیرد. ما در این زمینه مشکل داریم و موفقیت زیادی کسب نکرده‌ایم. در همین سیل اخیر چقدر موفق بوده‌ایم؟ متاسفانه در بحران‌ها و نیز آسیب‌های اجتماعی، هیچ یک از نهادها مسئولیت قبول نمی‌کنند و همه به همدیگر پاس می‌دهند. معلوم نیست مسئول کیست. ما در برخی زمینه‌ها با بحران‌های جدی مواجه هستیم. از جمله در بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی.

عارف گفت: امروز بهره‌وری در کشورهای توسعه‌یافته به بالای ۵۰ درصد رسیده است. ما هم ادعا داریم که در این زمینه رشد کرده‌ایم و به بالای ۳۵ درصد رسیده‌ایم، اما چه اتفاقی افتاده است و به کجا رسیده‌ایم؟

به گفته رئیس فراکسیون امید مجلس، مرکز مدیریت بهره‌وری ایران در عمر دو دهه‌ای خود نتوانسته جهت‌گیری درستی در بهره‌وری پیدا کند. ما در این زمینه جزو ۵ کشور آخر جهانیم و این موضوع با توجه به پتانسیل‌های بالایی که داریم، جای تاسف دارد.

عارف تاکید کرد: برای دستیابی به بهره‌وری شهری در کشور باید پژوهش‌های زیادی انجام شود، اما قبل از آن باید عزم ملی به اضافه فرهنگسازی عمومی وجود داشته باشد.

وی با بیان این که افزایش سطح بهره‌وری کار سختی نیست و بیشتر یک کار مدیریتی است، گفت: وجود بروکراسی دست‌وپاگیر شهرداری‌ها، استفاده نکردن از تجارب کشورهای موفق، ضعف اطلاع‌رسانی و عدم آموزش، بهره نگرفتن از مشارکت مردم، ضعف در حوزه هوشمندسازی شهری، عدم ثبات مدیریتی و کم‌توجهی به شایسته‌سالاری و جوان‌گرایی مواردی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند تا به بهره‌وری مطلوب برسیم.

نماینده تهران در مجلس گفت: برای تحقق بهره‌وری شهری مطلوب اگر لازم باشد اقداماتی در مجلس شورای اسلامی انجام شود، ما آماده خدمتیم تا این اتفاق بیفتد تا با ارتقای بهره‌وری شهری بتوانیم رضایت شهروندان را جلب کنیم.

عارف افزود: من از دست‌اندرکاران برگزاری همایش بهره‌وری در مدیریت شهری می‌خواهم که برای این همایش دبیرخانه‌ای تشکیل شود و به صورت ادواری - سالانه یا دوسالانه - برگزار شود و این تلاش علمی ادامه پیدا کند. چراکه دستاوردهای سمینارها تنها در صورت پیگیری، برای مردم مفید خواهد بود.

کد خبر 466096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha