پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجلس دهم همچون ادوار گذشته مجلس، با تقسیم بندی فراکسیونی در میان نمایندگان اصلاح طلب و اصولگرا همراه شد.

در روزهاي ابتدايي مجلس دهم فراكسيون اميد با حضور اصلاح طلبان و همچنين فراكسيون ولايت با همراهي نمايندگان اصولگرا كار خود را آغاز كردند تا در اولين آزمون مجلس يعني انتخاب رئيس و هيئت رئيسه موجب اتحاد نظرهاي سياسي مشترك شود.

چهره هاي معتدل نقطه مشترك دو فراكسيون اصلاح طلب و اصولگراي مجلس را تشكيل مي‌دادند،. اين نقطه مشترك با گذر زمان، به دليل آنكه مستقل ها خود را نه از اصلاح طلبان مي دانستند و نه در كنار پايداري ها در فراكسيون اصولگرايان مي توانستد آرام بگيرند،  از بين رفت.

جعفرزاده ایمن آبادی يكي از چهره هاي مستقل و اعتدالي مجلس دهم در مورد دليل ايجاد فراكسيون مستقلين اين گونه روايت كرد:«از آنجا که تعداد زیادی از نمایندگان مجلس دهم از عملکرد و رویکردهای دو فراکسیون دیگر مجلس ناراضی بودند این احتمال وجود دارد که بسیاری از آنها به فراکسیون سوم بپیوندند و این فراکسیون، اکثریت نمایندگان مجلس را داشته باشد هرچند برخی مجلسی ها به مزاح می گویند که ما فراکسیون "نه شرقی و نه غربی" محسوب می شویم.»

سرانجام فراكسيون مستقلين  با پرچم نيروهاي مستقل و معتدل به عنوان زير مجموعه از فراكسيون اصولگرايان يا همان فراكسيون ولايت معرفي شد.

ايجاد زير مجموعه فراكسيون مستقلين تنها انشقاق در فراكسيون ولايت به عنوان فراكسيون اصلي اصولگرايان نبود، چه آنكه چندي بعد، فراكسيون نمايندگان ولايي كه بيشتر شامل نمايندگان نزديك به جبهه پايداري و مخالف دولت روحاني بودند، از دل فراكسيون اصلي اصولگرايان سربرآورد. بر اين اساس  فراكسيون ولايت به عنوان فراكسيون اصلي با دو زيرمجموعه فراكسيون نمايندگان ولايي و فراكسيون مستقلين همراه شد تا مجلس دهم در كنار فراكسيون اميد، در مجموع از 4 فراكسيون  تشكيل شود.

اما تنها با گذشت يكسال از مجلس دهم و همزمان با انتخابات هيئت رئيسه مجلس در اجلاسيه دوم،‌ اختلافاتي ميان دو فراكسيون ولايي و مستقلين بر سر انتخاب اعضاي هيئت رئيسه پيش آمد. زمزمه‌هايي از تلاش فراكسيون ولايي براي حذف علي مطهري نكته‌اي بود كه موجب علني شدن اختلاف ميان دو زير مجموعه فراكسيون ولايت يعني فراكسيون ولايي و مستقلين شد.

هر چند سرانجام علي مطهري در كنار علي لاريجاني و مسعود پزشكيان در مسند خود در هيئت رئيسه ابقاء شد، اما اختلاف ميان نمايندگان ولايي و مستقل ختم به خير نگشت. اين تفاوت ديدگاه سياسي ميان مستقل ها و مردان«پايداري و مخالفان دولت روحاني» تا جايي ادامه يافت، كه در 13 تير 96 فراكسيون نمايندگان ولايي بنابر آنچه «نزديكي فراكسيون مستقلين با فراكسيون اميد» خوانده شد،  با صدور بيانيه اي جداييش از فراكسيون ولايت را اعلام كرد.

با اين جدايي، به دليل آنكه يكي از زيرمجموعه هاي فراكسيون ولايت، از دايره فعاليت مشترك اصولگراها در مجلس خارج شد، به طور طبيعي فراكسيون ولايت نيز شأنيت خود را از دست داد تا مجلس دهم تنها با سه فراكسيون اميد،‌ نمايندگان ولايي و مستقلين به كار خود ادامه دهد.

در زير مروري بر هيئت رئيسه اين 4 فراكسيون داريم:

 

نام فراكسيون

اعضاي هيئت رئيسه

فراكسيون اميد

رئيس: محمدرضا عارف

نایب رییس اول: محمدرضا تابش

نایب رییس دوم: عبدالکریم حسین‌زاده              

سخنگو: بهرام پارسایی

فراكسيون مستقلين ولایی

رئیس: کاظم جلالی

نایب رئیس اول: غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

نایب رئیس دوم: مهدي فرشادان

سخنگو:مهرداد بائوج لاهوتی

فراكسيون ولايي

رئيس: حاجي بابايي

نائب رئيس اول: حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک

نائب رئيس دوم: محمد دهقان

سخنگو: سید حسین نقوی حسینی

 

کد خبر 375734

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha