شهردار تهران گفت: اگر یک سوزن به دولت می‌زنیم، باید یک جوالدوز هم به خودمان بزنیم و شهرهایمان را بهینه مدیریت کنیم.

حناچی هوم پیج

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، پیروز حناچی در اولین همایش ملی بهره‌وری در مدیریت شهری در مرکز همایش‌های رایزن، با انتقاد از رویکرد شعاری در زمینه بهره‌وری در کشورمان، گفت: همه شهرداری‌ها با موضوع نیروی انسانی دست‌ به‌ گریبان هستند. شهرداری اهواز در اواسط دهه ٨٠ برابر ٨ هزار نیرو داشت که این تعداد اکنون به ١٨ هزار نفر رسیده است. تهران در همان دوره، حدود ٢۴ هزار نیرو داشت اما آمار رسمی الآن شهرداری تهران ۶۵ هزار نیرو است. آیا این شهرداری‌ها خدمات ویژه‌تری را به مردم ارائه می‌دهند؟ پاسخ این است که خیر.

شهردار تهران در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه ٣٣ درصد اتلاف انرژی در بخش تجاری و خانگی در شهرها اتفاق می‌افتد که میزان این اتلاف انرژی روزانه معادل ۳۵۰ هزار بشکه نفت است، خطاب به شهرداران و مسئولان شهری حاضر در این همایش یادآور شد: مدیریت شهری و شهرداران در زمینه اجرای مبحث ۱۹ مصرف انرژی نقش مستقیم دارند.

وی افزود: اگر بپرسیم چقدر در زمینه بهره‌وری تلاش می‌کنیم، باید پاسخ دهیم که شعار زیاد می‌دهیم اما باید صادقانه از خود بپرسیم که چقدر در نظام مدیریتی‌مان دغدغه این موضوع را داریم. در حال حاضر ٢ لایحه در مجلس مطرح است؛ نقطه هدف اولین لایحه به طور مستقیم نظام مدیریت شهری نیست اما در آن سهیم است چرا که در تمام دنیا بخشی از مالیات‌های محلی سهم مدیریت شهری است، اما دومین لایحه مشخصا با هدف حل مشکل مدیریت شهرها تدوین شده است. امیدوارم هر دو به شکل قابل دفاعی به تصویب برسند، اما در همین شرایط سخت که دولت راضی شد تا این لوایح را پس نگیرد، مثل سوزنی است که دولت زد؛ حالا نوبت جوالدوز است تا ما به خودمان بزنیم. باید اداره بهینه شهرهای‌مان را شروع کنیم. هر کاری که می‌کنیم باید به بهینه‌سازی نیز در آن بیاندیشیم. 

وی اظهار داشت: ژاپنی‌ها سیاست ۳R را در پیش گرفته‌اند که reduce، reuse و recycle است؛ کاهش، مصرف دوباره و بازیافت. در هر تصمیم خود نیز این ٣ عنصر را لحاظ می‌کنند. آن‌ها موقع فروش جنس هزینه امحاء و پسماند را همان لحظه از مشتری می‌گیرند تا در صندوقی واریز شود که مختص موضوع پسماند است. واقعیت این است که کیفیت اتفاقی نیست؛ کیفیت نتیجه زمان و منابعی است که برای آن هزینه می‌کنیم.

جناچی گفت: میزان شدت خورشید در آلمان یک‌ دهم ایران است اما بخش بزرگی از انرژی ساختمان‌های عادی از طریق خورشید تامین می‌شود، یا روش‌های دیگری که در نظام مدیریت شهری جهان مرسوم است. وقتی زباله در سطل می‌اندازید، حجم واقعی سطل را پر نمی‌کند چون فشرده نیست؛ در دنیا از سطل‌های زباله‌ای استفاده می‌کنند که با انرژی خورشید زباله‌ها را فشرده‌سازی می‌کند تا ظرفیت سطل تا ١٠ برابر افزایش پیدا کند.  

حناچی تاکید کرد: مزیت مهم ایران وجود جمعیت جوان و تحصیلکرده است و سیاست دولت مبنی بر حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان و مراکز نوآوری، امیدوارکننده است.

کد خبر 466104
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha