سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
۰ نفر

اوو مورالس، رئیس‌جمهوری مستعفی و پناهنده بولیوی اعلام کرد «به نام صلح» و برای جلوگیری از راه افتادن یک جنگ داخلی از نامزد شدن در انتخابات آینده این کشور چشم‌پوشی می‌کند.

اوو مورالس

به گزارش همشهری آنلاین، مورالس که در ۲۰۰۶ نخستین رئیس‌جمهوری بومی بولیوی و چند روز پیش به مکزیک پناهنده شد، در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گاردین در مکزیکوسیتی درباره آینده بولیوی گفت: «هر چند من حق دارم نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شوم اما برای پرهیز از افتادن کشورم در دام یک جنگ داخلی خودم را قربانی می‌کنم. آنها می‌گویند «نه به اوو» و من می‌گویم باشد، مساله‌ای نیست.»

سه هفته پس از اعلام خبر پیروزی مورالس در انتخابات ریاست‌جمهوری، اعتراض‌ها به فساد و تقلب گسترده بالا گرفت و او ناچار شد تحت فشار مردم و نظامی‌ها لاپاز را به مقصد مکزیکوستی ترک کند. یک روز بعد، جنین آنیه‌س (سناتور راستگرا) خود را رئیس‌جمهوری موقت خواند و چند روز پیش هم کنگره بولیوی قانونی تصویب کرد که بر اساس آن، امکان نامزد شدن مورالس و دیگر نامزدهای دوره‌های اخیر در انتخابات از بین می‌رود.

رئیس‌جمهوری پیشین بولیوی در داخل یک مرکز نظامی در مکزیکوسیتی زندگی می‌کند و همه جا زیر نظارت و مراقبت نیروهای امنیتی است. او با اشاره به کم شدن حمایت‌ها از خود افزود: «واقعیت این است که مردم پس از دو هفته مقاومت برابر کودتاگران دیگر خسته شده‌اند و تعداد کشته‌ها هم زیاد است. من از آنچه گذشته و آنچه انجام داده‌ام پشیمان نیستم و این یک مبارزه قدیمی است.»

کد خبر 465731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha