کنگره بولیوی قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن اوو مورالس دیگر امکان نامزد شدن در انتخابات را نمی‌یابد و انتخابات آینده بدون حضور رئیس‌جمهوری مستعفی و پناهنده به مکزیک برگزار می‌شود.

كنگره بوليوي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وال استریت جورنال، هر دو نهاد قانونگذاری بولیوی از جمله هواداران مورالس به این طرح رای دادند؛ قانونی که برای اجرایی شدن باید به امضای رئیس‌جمهوری موقت هم برسد. انتظار می‌رود خانم جنین آنیه‌س این قانون را برای اجرا ابلاغ کند و پس از آن، نتایج انتخابات ۲۰ اکتبر لغو و راه برای برگزار شدن یک انتخابات تازه بدون حضور مورالس هموار می‌شود.

رئیس‌جمهوری پیشین بولیوی پس از اوج گرفتن اعتراض‌های سراسری به مکزیک پناهنده و مدعی شد در آینده نزدیک با قدرت بیشتر به کشورش بازمی‌گردد. بر اساس قانون تازه، هر کدام از افرادی که در دو دوره گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شده بودند، امکان نامزد شدن برای همان سمت را نخواهند داشت. به این ترتیب، مورالس نمی‌تواند بار دیگر برای رسیدن به جایگاه رئیس‌جمهوری نامزد شود و تلاش کند.

انتظار می‌رود با اجرایی شدن قانون جدید، بدترین بحران سیاسی بولیوی در ۱۶ سال اخیر به پایان برسد. این کشور از چند هفته پیش در آتش ناآرامی و اعتراض می‌سوزد و تا امروز دست‌کم ۳۲ نفر در آشوب‌ها جان خود را از دست داده‌اند. کمبود شدید سوخت و مواد غذایی در لاپاز (پایتخت) و دیگر شهرهای بولیوی مردم را آزار می‌دهد. در انتخابات آینده جنگ اصلی برای رسیدن به قدرت بین بومیان هوادار مورالس و طبقه متوسط شهرنشین خواهد بود.

کد خبر 465108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha