سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

تمام کسانی که در این محله زندگی می‌کنند یا هر روز از کنار این پل عبور می‌کنند، بارها و بارها نام پل رومی را شنیده‌اند. اما این نام چه معنایی برای شما دارد؟ ‌زمانی که برای نخستین بار بدون هیچ آشنایی قبلی این نام را شنیدید، به یاد چه چیزی افتادید؟

پل رومی

همشهری آنلاین:شاید یاد روم باستان، قصرها و کاخ‌های سنگی و سربازانی با لباس‌ها و زره‌های آهنی افتادید یا پلی که با زنجیر بالا و پایین می‌رود، ‌یا نرون و شهری که در آتش سوخته و...

از شما پرسیدیم: ‌چرا اسم این مکان پل رومی است؟ ‌خانم صادقی که با عجله در حال عبور از خیابان است، با شنیدن سؤال ما می‌گوید: ‌«از آنجایی که بیشتر کوچه‌ها و خیابان‌ها نام یکی از مشاهیر و بزرگان است، به احتمال زیاد این پل هم به نام یکی از بزرگان قدیمی است. »

ماشین‌ها به سرعت می‌آیند و می‌گذرند و ظاهراً هیچ‌کس برای لحظه‌ای هم که شده به اسم پلی که از آن عبور می‌کند فکر نمی‌کند.

در گوشه‌ای ایستاده‌ام و دنبال کسی می‌گردم که جواب سؤال ما را بداند.

حسین داودی، ‌۲۵ ساله، در حالی که کنار پل زیر درختی ایستاده است، ‌با خنده می‌گوید: ‌«شاید این پل به سبک پل‌های رومی ساخته شده باشد و به همین خاطر نام رومی را بر آن گذاشته‌اند. »

سری هم به روزنامه‌فروشی کنار خیابان زدم. نعمت حسن‌زاده در مقابل سؤال من حالتی جدی به خود گرفت و فکر کرد می‌خواهم اذیتش کنم. اخم کرد و گفت: ‌«نمی‌دانم. نه، ‌نمی‌دانم. »

ساعت سه بعدازظهر است و دانش‌آموزان از مدرسه تعطیل شده‌اند. مهسا قاسمی، ‌دانش‌آموز سال سوم دبیرستان، در حال مطالعه کردن کتاب فلسفه است. می‌گوید: ‌«نه خانم، ‌تا حالا به فلسفه این پل فکر نکرده‌ام. آنقدر درس برای خواندن دارم که دیگر به پلی که از آن می‌گذرم، ‌فکر نکنم. »

خانمی که کنار خیابان ایستاده و منتظر اتوبوس است در مقابل سؤال‌ ما هاج‌و واج می‌ماند و می‌گوید: ‌«فکر کنم پل رومی به همان پل صدر که در چند قدمی اینجاست می‌گویند. نمی‌دانم، ‌ولی به این دور و برها می‌گویند پل رومی! ‌»

یکی از کاسبان محل می‌گوید: ‌«شاید به‌خاطر آمدن سیل باید پلی اینجا می‌ساختند تا این آب‌ها را هدایت کنند. »

مجید، ‌م. پیرمردی که در حال عبور از خیابان است، ‌می‌گوید: ‌«سال‌هاست که در این محل زندگی می‌کند، ‌اما تا حالا درباره وجه تسمیه این محل چیزی نشنیده است. »

دیگر کلافه شده بودم. ظهر بود و غیر از دانش‌آموزان و رهگذرانی که اطلاع چندانی از این محل نداشتند در کنار پل کسی را نیافتم که جواب سؤال را بداند. فکر کردم سری به منابع تاریخی بزنم تا علت این نامگذاری را بدانم. در کتاب «جغرافیای تاریخی شمیران» اینچنین می‌خوانیم: «در ایران دوره قاجاریه و حتی پیش از آن دولت عثمانی سابق را که جانشین دولت روم شرقی بود دولت روم می‌خواندند و سفیر عثمانی را غالباً سفیر رومی می‌گفتند. در سال ۱۳۰۰ قمری یکی از سفیران دولت عثمانی در تهران در خیابان فردوسی محلی برای سفارتخانه خود بنا کرد و تاریخ بنای سفارت تهران و باغ و عمارت مزبور را [که در خیابان شریعتی قرار دارد] یکی از شعرای ترک‌زبان به فارسی چنین گفته است: ‌

سال هجری هزار و سیصد بود / کاین بنا را به عون سبحانی / ز امر سلطان حمید خان روم / ساخت فخری سعید عثمانی.

پلی که از آن صحبت کردیم روبه‌روی سفارت ترکیه است و به همین دلیل آن را پل رومی نامیده‌اند.

کد خبر 465672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha