سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

«محمودیه» ازمحله های قدیمی شمال تهران است که از شمال به ولنجک، جنوب به پارک وی، شرق به خیابان ولیعصر(عج) و غرب به اوین می رسد

الهیه

همشهری آنلاین-محله:. در روزگاران قدیم اراضی این محله متعلق به حاج میرزا  عباس آقاسی وزیر محمد شاه قاجار، پدر ناصر الدین شاه بود‏، برای همین این محدوده به عباسیه شهرت داشت و چون دور تا دور آن دیوار شده بود قلعه عباسیه هم می گفتند. نام قلعه عباسیه در کتاب  ناسخ التواریخ آمده است. در آن زمان زمین های ده محمدیه (محله زعفرانیه) نیز بخشی از قلعه عباسیه بود اما بعد ها که محمد شاه در بخش جنوبی قلعه عباسیه برای خود کاخی بنا کرد، ده محمدیه از قلعه عباسیه جدا شد. در اسناد تاریخی آمده کاخ ده محمدیه به محمدشاه وفا نکرد و او به محض ورود به کاخ از دنیا رفت.
اما چگونه قلعه عباسیه به محمودیه تغییر کرد؟ به گفته اهالی قدیمی محله محمودیه، فردی بنام علاء الدوله قلعه عباسیه را از حاج میرزا آقاسی خرید ونام محله را بخاطر پسرش محمود علاءالدوله،   محمودیه گذاشت تا اینکه ۸۰ سال قبل زمین های محمودیه جزء دارایی دکتر«اشتمپ»شد. او نخستین دندانپزشک ایران و دندانپزشک احمد شاه قاجار و فردی سویسی بود که خانه‌اش درشمال محمودیه قرار داشت. اشتمپ زمین های محمودیه را به قطعات بزرگ ۵ هزار متری و بیشتر تقسیم کرد و آنها را به افراد خارجی که هر کدام به دلایل مختلف مانند جنگ، ماموریت و... در ایران بودند، فروخت. برای همین  بیشتر افراد خارجی و مسیحی در این محله سکونت داشتند. در کتاب فرهنگ قصران« حسین کریمیان» نیز آمده است:«....محمودیه بخش حومه شمیرانات و در دو کیلومتری جنوب غربی تجریش و جمعیت آن حدود ۶۰ تن مسیحی است ...»

کد خبر 467600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha