جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: آغاز رای‌گیری برای هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بازتاب وسیعی در رسانه‌های جهان داشت

شبکه های خبری بی بی سی و سی ان ان در پی حضور گسترده مردم در مراکز رای‌گیری تاکید کردند حضور مردم در برخی از مراکز رای‌گیری گسترده است. پخش مستقیم این شبکه‌ها هنوز ادامه دارد و پیش بینی می شود پوشش مستقیم انتخابات در ساعات آینده شدت بیشتری به خود گیرد.
اما به گزارش ایرنا، رسانه‌های نوشتاری و دیداری در خبرهای فوری بامداد روز جمعه از آغاز رای‌گیری خبر داده و پیش‌بینی کردند که مردم حضور گسترده‌ای در انتخابات داشته باشند.
تلویزیون سراسری ژاپن (ان.اچ.کی): دراین انتخابات چهار هزار و ‪ ۵۰۰‬نامزد برای کسب ‪ ۲۹۰‬کرسی مجلس ایران به رقابت می‌پردازند.
خبرگزاری فرانسه: حوزه‌های رای‌گیری برای هشتمین دوره انتخابات مجلس از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران امروز (جمعه) باز شدند؛ حوزه‌ها قرار است در ساعت ‪۱۸‬ بسته شوند هرچند که در صورت حضور گسترده مردم، ساعت انتخابات تمدید خواهد شد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس: در پی باز شدن حوزه‌های رای‌گیری در ساعت هشت صبح، رادیو دولتی ایران اعلام کرد که ملت ایران امروز باردیگر بلوغ سیاسی خود را نشان می‌دهد.
روزنامه القدس العربی: انتخابات مجلس، مردمی بودن نظام را به دشمنان ثابت خواهد کرد. پس از یک هفته تبلیغات داغ ، ‪ ۴۴‬میلیون رای‌دهنده ایرانی از بین دو گروه اصلی ، نمایندگان خود را به مجلس می‌فرستند.
در همین حال به گزارش واحد مرکزی خبر دهها خبرنگار خارجی برای پوشش این رویداد مهم به ایران سفر کرده‌اند تا حضورمیلیونی ملت بزرگ ایران را در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی به دنیا مخابره کنند.
خبرگزاری رویترز: حوزه های اخذ رای از ساعت هشت صبح به وقت محلی به روی رای دهندگان گشوده شده اند. انتخابات قرار است تا ساعت شش عصر امروز به وقت محلی ادامه داشته باشد ولی در انتخابات گذشته مهلت انتخابات تمدید شده بود .
خبرگزاری آلمان: انتخابات قرار است به مدت ده ساعت از ساعت هشت صبح تا شش بعد از ظهر امروز به وقت محلی ادامه داشته باشد و مهلت رای گیری ممکن است حدود دو تا حتی چهار ساعت دیگر تا ساعت ده شب تمدید شود. از آنجایی که ارای انتخابات امروز بار دیگر بصورت دستی شمارش می شود ، انتظار می رود نتایج اولیه انتخابات در استانها تا بعداز ظهر فردا شنبه اعلام شود ولی احتمالا نتایج رای گیری در حوزه انتخابیه تهران که از لحاظ سیاسی مهمتر تلقی می‌شود، زودتر از یکشنبه اعلام نخواهد شد
شبکه تلویزیونی الجزیره در برنامه آن سوی خبر خود به بررسی هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی وجایگاه مجلس درایران اختصاص داد و در این زمینه با کارشناسان به گفتگو پرداخت. همچنین مدیر دفتر خبرگزاری الجزیره در ایران گفت: انتخابات امروز را پرشور و هیجان انگیز پیش بینی می کنم.
محمد حسن بحرانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر با بیان اینکه بیست سال است در ایران فعالیت خبری دارم افزود: در این مدت یکی از خصوصیات بارز مردم ایران را ایفای نقش در مواقع حساس و سرنوشت ساز دیده‌ام. با توجه به تهدیدات امریکا انتخابات امروز و شرکت وسیع مردم در پای صندوق های رای عکس العمل خوبی به این تهدیدها خواهد بود.
شبکه تلویزیونی العربیه هم در ساعات گذشته درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران در تمام بخشی های خبری خود اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی ایران در آستانه انتخابات مجلس بر انسجام مجلس آینده با دولت کنونی تاکید کردند.
العربیه در گزارشی که حسن فحص خبرنگار این شبکه در تهران تهیه کرده بود به بررسی انتخابات ایران پرداخت.
خبرنگار تلویزیون اف تی وی اوکراین: حضور ایرانیان به خصوص مردم تهران را در انتخابات برخلاف تبلیغات غربی‌ها می‌بینم.
اوسمان کاشایوف در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر مستقر در ستاد انتخابات کشور افزود: سه روز است که به ایران آمده ام، مطالب بدی راجع به کشورتان شنیده بودم اما هم اکنون فهمیدم که همه این ها تبلیغات منفی است و صحت ندارد. غربی‌ها درباره ایران مواردی چون نقض حقوق بشر و جلوگیری از حضور زنان در صحنه‌های اجتماعی را بسیار تبلیغ می‌کنند اما امروز مشاهده کردم همه آنها نادرست است. وقتی وارد تهران شدم فعالیت زنان را آزادانه و رفتار مردم را در مجموع بسیار خوب و پرنشاط دیدم. البته از ابتدا می‌دانستم که ملت و کشوری با این فرهنگ غنی نباید آن طور که غربی‌ها می‌گویند باشد اما تبلیغات منفی غربی‌ها بر خلاف این است.
وی در خصوص پیش بینی‌اش از انتخابات امروز ایران افزود: من هنوز در خصوص احزاب ایران اطلاعات جامعی ندارم به همین خاطر نمی‌توانم پیش بینی کنم.
خبرنگار روزنامه پرتیراژ هندی زبان دینک جاگرن گفت که انتخابات مجلس هشتم جمهوری اسلامی ایران، منتج به تحکیم نظام دمکراسی در این کشور خواهد شد.
ارشد فریدی روز جمعه در گفتگوی کوتاهی با خبرنگار ایرنا در دهلی نو افزود: انتخابات فرصتی برای اظهار احساسات و عواطف رای‌دهندگان نسبت به مسئولان است.
وی تصریح کرد: نتایج انتخابات ایران هر چه که باشد به عنوان احساسات و عواطف مردم از سوی مقام‌های آن کشور پذیرفته خواهد شد.
این خبرنگار صاحبنظر درامور سیاسی در مورد نظام دمکراسی ایران گفت: نظام و قانون اساسی هر کشوری با کشور دیگر تفاوت دارد. مردم یک کشور بایستی در مورد اتخاذ تصمیم در مورد مسائل کشور خود حق داشته باشند و ملت ایران دارای یک نظام حکومتی و قانون اساسی خاص مبتنی بر حق و عدالت است

همشهری‌آنلاین یادآور‌می‌شود در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی 4 هزار و ‪ ۷۵۵‬نفر از ‪ ۲۰۷‬حوزه انتخابیه با یکدیگر به رقابت پرداخته‌اند. مجموع شعب اخذ رای در این دور از انتخابات ‪ ۴۵‬هزار و ‪ ۷۵‬شعبه اعلام شده است.
مردم سراسر کشور برای انتخاب ‪ ۲۹۰‬نماینده خود از ساعت ‪ ۸‬بامداد امروز (جمعه 24 اسفند 86) به پای صندوق‌های رای رفتند.

کد خبر 46444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز