مراسم رونمایی از ۲۵ کتاب نویسندگان جوان محله‌های اکباتان، بیمه و آپادانا در سرای محله اکباتان برگزار شد.

نویسندگان محله غرب

همشهری آنلاین -سمیرا باباجانپور:مراسمی کم‌نظیر که میزبانانش جوان‌های دهه هشتادی بودند و مهمانانشان هم بیشتر نوجوانان و جوانان محله. ۲۵ کتاب با موضوعات متفاوت که به قلم نوجوانان دهه هشتادی به رشته تحریر درآمده است و در یک محفل خودمانی با حضور اهالی محل رونمایی شد تا قوت قلبی باشد برای این نویسندگان جوان.  

گروه نویسندگان جوان یک گروه محلی و خودجوش است که سال ۱۳۹۶ با هدف‌ ترویج کتاب و کتابخوانی در محله اکباتان راه‌اندازی شد. «سعید رهنما» که همه اعضای گروه موفقیت خود را مدیون پیگیری‌ها و تلاش‌های او می‌دانند درباره این گروه می‌گوید: «در ابتدا این گروه با هدف تدوین خاطرات شهدای محله‌های اکباتان، بیمه و شهرک آپادانا شروع به کار کرد. استقبال جوانان محله باعث شد تا انگیزه راه‌اندازی گروه نویسندگان جوان در اکباتان قوت بگیرد و بتوانیم با حمایت نوجوانان دهه هشتادی نویسندگان خوش قلم و پرتلاشی را به جمع‌مان اضافه کنیم. برای انتخاب نویسندگان جوان به مدارس محله می‌رویم و از دانش‌آموزانی که به نوشتن علاقه دارند دعوت می‌کنیم تا با ما همراه شوند. راهنمایی برای نوشتن، چاپ و توزیع بیش از ۵۰ نسخه از کتاب را به‌عنوان هدیه به این نویسندگان تقدیم می‌کنیم تا انگیزه‌ای باشد برای نوشتن. حالا گروه ما توانسته بیش از ۴۰ نویسنده جوان را با خود همراه کند و این از نظر ما دستاورد بزرگی است.»

امسال ۳۰ عنوان کتاب چاپ می‌کنیم 
«آرش درخشنده» که خود از نویسندگان جوان این گروه است به‌عنوان سرپرست تیم نویسندگان می‌گوید: «وقتی این طرح را شروع کردیم هدفمان نوشتن ۸ کتاب در حوزه خاطرات شهدا تا سال ۱۴۰۰ بود. خوشبختانه ما خیلی جلوتر از برنامه‌ریزی‌هایمان پیش رفتیم و تا به امروز روایت خاطرات و زندگینامه بیش از ۲۳ شهید را در قالب کتاب نوشتیم و به چاپ رساندیم. این امر باعث آشنایی ما با جوانانی شد که در حوزه‌های دیگر به جز شهدا کتاب نوشته و آماده چاپ داشتند. سال گذشته ۲۱ عنوان کتاب و امسال نزدیک به ۳۰ عنوان کتاب در دست چاپ داریم. ما ۲۵ عنوان کتاب رو هم به‌صورت آماده داریم که در صورت تأمین مالی به چاپ خواهد رسید. خیّران زیادی در این راه همراهمان شدند تا بتوانیم کتاب‌ها را چاپ کنیم.»

بهانه‌ای برای کتابخوانی 
استقبال از نوشتن و انگیزه نویسندگی در بین نوجوانان و جوانان محله را می‌شود در مراسم دید. همه نویسنده‌ها یک به یک پشت بلندگو می‌روند و از کتابشان حرف می‌زنند. بیشترشان متولد دهه ۸۰ هستند و این شور و انگیزه نشان از آینده‌ای روشن و پر امید دارد. درخشنده هدف اصلی از شکل‌گیری این گروه را افزایش میزان مطالعه در بین جوانان عنوان می‌کند و می‌گوید: «هدف ما افزایش میزان مطالعه جوانان است. به‌طوری که شما برای اینکه بتوانید کتاب بنویسید حتماً باید اهل مطالعه باشید. شرکت در گروه نویسندگان جوان و ترغیب برای نوشتن باعث افزایش سطح مطالعه بین جوانان شد.»
برنامه‌های این گروه فراتر از چاپ کتاب است. آنها تصمیم دارند برنامه نقد و بررسی کتاب‌های نوشته شده توسط جوانان را برگزار کنند و از نویسندگان معروف دعوت کنند تا پای حرف نویسندگان جوان بنشینند و نوشته‌هایشان را نقد و بررسی کنند.  

از دستنوشته‌های ساده تا نویسندگی حرفه‌ای 
بسیاری از نوجوانانی که به گروه نویسندگان جوان پیوسته‌اند دانش‌آموزانی بوده‌اند که نوشتن را تنها برای لحظه‌های تنهایی خود برگزیده بودند. «هلیا سلطانی» یک دهه هشتادی پرشور و خلاق است که به نوشتن درباره شهدا علاقه دارد. او می‌گوید: «از جنگ و شهادت تنها فیلم دیده و کتاب خوانده‌ام اما شهیدان مدافع حرم را به چشم دیده‌ام. چند نفری‌شان هم از محله ما بودند. دلم می‌خواست درباره‌شان داستان بنویسم. داستان‌هایی برای خودم می‌نوشتم تا اینکه از طریق مدرسه با گروه نویسندگان جوان یا همان تدوینگران جوان آشنا شدم. موضوع داستانم را مطرح کردم؛ یک روایت خیالی از رابطه عمیق عاطفی یک دختر نسبت به پدر شهیدش. استقبال کردند و من هم شروع به نوشتن کردم. خوشحالم که توانستم به آرزویم برسم و این مسلماً تنها کتاب من نخواهد بود.»

کتاب‌ها به زبان‌های خارجی ترجمه می‌شود
کتاب‌های نویسندگان جوان به‌خصوص کتاب‌هایی که در حوزه شهدا نوشته می‌شود قرار است به زبان‌های انگلیسی، ترکی و فرانسه ترجمه شود. «محمدجواد نادری افشار» که متولد ۱۳۸۱ است مسئولیت تیم ترجمه گروه را برعهده دارد. او می‌گوید: «بخش ترجمه برایمان بسیار اهمیت دارد. به‌خصوص در زمینه ترجمه کتب مربوط به شهدا. چون دوست داریم این نوشته‌های ناب و خاطرات، بین‌المللی شود. برای شروع، کتاب زندگینامه شهید باریکانی، نخستین کتاب ترجمه شده جوانان خواهد بود که به مرحله چاپ نزدیک شده است. فکر می‌کنم این حرکت نو و متفاوتی در حوزه نشر کتب مربوط به شهدا باشد که امیدوارم ما دهه هشتادی‌ها خوب از عهده آن برآییم. البته تیم ترجمه باید تکمیل شوند و ما از نوجوانان و جوانان با انگیزه دعوت می‌کنیم به گروه ما بپیوندند و در این راه همراهمان شوند.»

حمایت از گروه نویسندگان جوان 
چاپ کتاب و پرورش نویسندگان جوان با هدف‌ ترویج کتاب و کتابخوانی حرکتی ستودنی و خلاقانه است که در قالب یک گروه مردمی و محلی شکل گرفته است. با این حال این راه برای رسیدن به مقصد باید مسیر طولانی طی کند. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اعضای گروه نویسندگان جوان، تیراژ کتاب است. گروه نویسندگان تنها می‌تواند بخش کوچکی از هزینه‌های چاپ را پرداخت کند. مسلماً زمانی یک کتاب انگیزه نویسنده را بالا می‌برد که مورد توجه مخاطب قرار بگیرد و خواننده داشته باشد. «سیدحسین دلبری» معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار منطقه ۵ که در مراسم رونمایی از ۲۵ کتاب گروه نویسندگان جوان شرکت کرده است در این باره می‌گوید: «مسلماً برای ما که هدف توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر را برعهده داریم دیدن چنین گروه‌های فرهنگی خودجوشی قوت قلب است. همه نهادها و ارگان‌های مربوطه باید مسیر را برای پر و بال گرفتن این‌گونه گروه‌ها هموار کنند. ما هم در شهرداری منطقه ۵ سعی می‌کنیم از این گروه حمایت کنیم.» 

نویسندگان جوان کتاب‌های رونمایی شده: 
۱- نیما شاهمرادی، نویسنده کتاب «جنایت مغزی»
۲- علیرضا شبانی، نویسنده کتاب «مدیریت مطالعه»
۳- امیرحسین تبریزیان، نویسنده کتاب «سفر در زمان»
۴- سودابه رئوف، نویسنده کتاب «ارتباط مؤثر والدین و کمک به دنیای نوجوانان»
۵- سلوی شفیع آذریان، نویسنده کتاب «لبخند خرگوش غرغرو»
۶- محمد صباعی، نویسنده کتاب «قلم»
۷- محمدجواد نادری افشار، نویسنده کتاب «ندای شب»
۸- اسماعیل لونی، نویسنده کتاب «خانواده مطهر»
۹- رومینا کریمی، نویسنده کتاب «جهان زیباتر می‌شود اگر... ر.»
۱۰-فاطمه معظمی، نویسنده کتاب «دیده‌بان»
۱۱- طاها کاظمی، نویسنده کتاب «صدای عشق»
۱۲- سحر محمدی، نویسنده کتاب «آوای خاموش»
۱۳- هلیا سلطانی، نویسنده کتاب «دفترچه‌ای که قبل از صاحبش تفحص شد»
۱۴- علیرضا راحت‌طلب و سپهر سرافراز، نویسندگان کتاب «آلودگی محیط‌زیست»
۱۵- سهیل باریکانی نویسنده کتاب «مدیریت زمان»
۱۶- محمد یوسفیان، نویسنده کتاب «مغزهای خالی از سکنه»
۱۷- محمدحسن یوسفی، نویسنده کتاب «گوشه‌ای از خاطرات پدرم»
۱۸- فاطمه پلمه، نویسنده کتاب «سواد زیست‌محیطی و نابرابری»
۱۹- کیارش چالکش قاسمی، نویسنده کتاب «حیوانات در ماقبل تاریخ»
۲۰- سیدمهدی میرقاسمی و هانیه شعبانزی، نویسندگان کتاب «وقتی سیگار را از ته روشن می‌کند»
۲۱- علیرضا محمدی، نویسنده کتاب «محکوم»
۲۲- محمدرضا میناخانی، نویسنده کتاب «آخرین عملیات»
۲۳- شادی تقی‌نژاد، نویسنده کتاب «درعمق چشم‌هایت»
۲۴- یاسمن‌السادات شریفی، نویسنده کتاب «یک دانه یک جوانه»
۲۵- متین کلهری و مهدی محرابی، نویسندگان کتاب «مدرسه‌ای بهتر»

کد خبر 463847

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha