نمایندگان مجلس، شوراهای اسلامی شهر و بخش را مجاز کردند برای تامین هزینه‌های شهر و روستا نسبت به برقراری و وضع عوارض محلی اقدام کنند.

مجلس شورای اسلامی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها ودهیاری‌ها، ماده ۴ این لایحه را تصویب کردند. بر این اساس، شوراهای اسلامی شهر و بخش می‌توانند در اجرای قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران (مصوب ۱۳۷۵.۳.۱۰ و اصلاحیه‌های بعدی آن) برای تامین هزینه‌های شهر و روستا نسبت به برقراری و وضع عوارض محلی اعم از عوارض در ساختمان‌ها، مستحدثات، تاسیسات، تبلیغات معابر و فضاهای شهری و روستایی و ارزش‌افزوده ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری و روستایی و دارایی‌های غیرمنقول در محدوده و حریم شهر و محدوده روستا اقدام کنند.

عناوین عوارض با توجه به شرایط هر منطقه جغرافیایی به وسیله وزارت کشور و با همکاری شورای عالی استان‌ها حداکثر تا پایان آذر ماه هر سال تهیه و توسط وزیر کشور ابلاغ می‌شود.

این ماده قانونی دارای شش تبصره به این شرح است:

تبصره ۱: برقراری هر گونه عوارض و سایر وجوه برای انواع کالاهای وارداتی و تولیدی و همچنین ارائه خدمات که در قانون مالیات بر ارزش افزوده، تکلیف مالیات و عوارض آنها تعیین شده است همچنین برقراری عوارض به درآمدهای ماخذ محاسبه مالیات، سود سهام شرکت‌ها، سود اوراق مشارکت، سود سپرده‌گذاری و سایر عملیات مالی اشخاص نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی مجاز توسط شوراهای اسلامی و سایر مراجع ممنوع می‌باشند.

تبصره ۲: شوراهای اسلامی شهر و بخش موظف هستند نسبت به وضع و تغییر عوارض محلی تا پانزدهم بهمن‌ ماه هر سال برای اجرا در سال بعد اقدام نموده و پس از تصویب، اعلام عمومی کنند.

تبصره ۳: شوراهای اسلامی شهر و بخش می‌توانند نسبت به برقراری، اصلاح، لغو و تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری، سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌های وابسته به شهرداری و دهیاری اقدام کنند.

تبصره ۴: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در محدوده و حریم شهر و محدوده روستا ساکن هستند و یا به نوعی از خدمات شهری و روستایی بهره‌ می‌برند مکلف هستند عوارض و بهای خدمات شهرداری و دهیاری را پرداخت کنند.

تبصره ۵: چنانچه اجرای طرح‌های توسعه شهری و روستایی مستلزم جابه‌جایی تاسیسات از جمله برق، آب و گاز باشند باید بدون دریافت وجه از شهرداری و دهیاری انجام پذیرد. شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از پرداخت هزینه روشنایی معابر، میادین و پارک‌ها معاف می‌باشند.

تبصره ۶: نحوه‌ وضع و وصول عوارض تفکیک اراضی در محدوده روستا و همچنین الحاق اراضی به محدوده روستا مطابق قوانین مربوطه در چارچوب دستورالعملی خواهد بود که توسط وزارت کشور ابلاغ می‌شود. ۱۰۰ درصد درآمد این تبصره توسط دهیاری صرف عمران و آبادی همان روستا می‌شود.

  • موافقت مجلس با ارجاع لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به کمیسیون مشترک

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین با درخواست رئیس کمیسیون مشترک مجلس برای ارجاع لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به کمیسیون مشترک به منظور بررسی و الحاق پیشنهادات موافقت کردند.

در جلسه علنی امروز مجلس و پس از بررسی چهار ماده از لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، پروانه مافی رئیس کمیسیون مشترک مجلس درخواست کرد: برای بررسی پیشنهادات سایر نمایندگان و رفع برخی از ابهامات در مواد این لایحه آن را به کمیسیون مشترک ارجاع کرده تا ظرف دو هفته آینده ابهامات برطرف شود.

در نهایت نمایندگان با ۱۵۸ رای موافق، ۲۷ رای مخالف و دو رای ممتنع با ارجاع این لایحه به کمیسیون مشترک موافقت کردند.

کد خبر 463780
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha