دبیر انجمن تالاسمی ایران گفت: حدود ۲۳ هزار بیمار تالاسمی در کشور داریم که نیاز به تزریق مادام‌العمر خون دارند اما الان وضعیت به مراتب سخت‌تری را نسبت به دوران جنگ تجربه می‌کنند.

تالاسمي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، یونس عرب دبیر انجمن تالاسمی ایران در مراسم رونمایی از مستند «ترانه من» به کارگردانی مسعود کارگر با موضوع تالاسمی که در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: از آنجا که این تزریق باعث می‌شود سطح آهن بدن بالا برود، آنها باید داروهایی مصرف کنند که سطح آهن بدن‌شان کاهش پیدا کند. من جزء بچه‌های تالاسمی هستم و می‌دانم که در حال حاضر سخت‌ترین دوران را سپری می‌کنیم. من یک دهه شصتی هستم و باید بگویم در زمان جنگ در نقطه صفر مرزی عراق و ایران یعنی در شوش خوزستان زندگی می‌کردیم. در آن دوران اصلا به ما خون نمی‌دانند و این موضوع باعث شده بود مثل یک آدم بی‌جان باشیم اما الان شرایطی را تجربه می‌کنیم که حتی از آن موقع هم بدتر است.

عرب توضیح داد: در سال‌های اخیر بچه‌های تالاسمی وضع خوبی ندارند. یک جای این فیلمی که ساخته شده جای تامل دارد چراکه می‌بینیم یک انسان در مرکز درمان می‌خواهد خودکشی کند و این تکان‌دهنده است، به طور کلی وقتی بریده بریده به بیمار دارو می‌رسد، این بیمار به خودکشی فکر می‌کند البته به برخی بیماران هم داروی بی‌کیفیت می‌دهند و آنها هم خودکشی اجباری می‌کنند، یک مشکل دیگر این است که ما تا صحبت می‌کنیم، معاندان سوءاستفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: به نظرم باید شرایط را جدی بگیریم. اگر این بیماران همین داروهای محدود را استفاده نکنند آمار مرگ و میر افزایش پیدا می‌کند. هر کسی در هر جایی و هر پستی که هست این پیام را به دولتمردان برساند که ما هیچ نقشی در به وجود آمدن این بیماری نداریم. صدای ما را به گوش دولتمردان برسانید.

سپس مسعود کارگر کارگردان «ترانه من» گفت: در مستند «ترانه من» چیزی که دوست داشتم دیده شود، «مرگ‌آگاهی» سوژه فیلم بود چرا که می‌بینیم یک نفر می‌تواند خودش را به مرگ نزدیک ببیند ولی امید هم داشته باشد. در حالی که همزمانی این دو دیر انجام می‌شود.

کد خبر 463452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha