رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت: در سال جاری ۶۰ بیمار تالاسمی به دلیل کمبود دارو و قصور نظام درمانی جان خود را از دست دادند. 

تالاسمی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، یونس عرب رئیس انجمن تالاسمی ایران درباره کمبود منابع خونی مورد نیاز برای بیماران تالاسمی گفت: بیماران تالاسمی کشور در گروه‌های مختلف خونی با کمبود خون مواجهند. در برخی از مراکز اهدای خون کشور، بیماران تالاسمی منبع خونی لازم را دریافت نمی‌کنند؛ در چنین شرایطی باید اهدای خون جدی گرفته شود.

  • نیاز ۲۳ هزار بیمار تالاسمی به فراورده‌های خونی 

رئیس انجمن تالاسمی ایران با اشاره به اینکه ۲۳ هزار بیمار تالاسمیِ نیازمند به فراورده‌های خونی در کشور داریم، بیان کرد: این افراد به طور مداوم و ۲۰ روز یک بار نیازمند دریافت خون هستند حال آن‌که سازمان انتقال خون در فصل سرما با کاهش اهداکنندگان خون مواجه می‌شود.

وی درباره نیاز خونی بیماران تالاسمی توضیح داد: درخواست ما این است که بانوان و جوانانی که در بازه سنی ۲۵ تا ۳۵ سال هستند برای اهدای خون و کمک به بیماران تالاسمی اقدام کنند. سازمان انتقال خون کمبود فراورده‌های خونی را به پلاسما محدود می‌کند، اما بیماران ما که خون کامل دریافت می‌کنند نیز با کمبود روبه‌رو شده‌اند. برای رفع نیاز بیماران تالاسمی لازم است بیماران در مراکز انتقال خون، خون کامل اهدا کنند؛ به عبارت دقیق‌تر اگر از آنها خواسته شد پلاکت اهدا کنند، بگویند قصد اهدای خون کامل را دارند.

  • بیماران تالاسمی و مشکل کمبود خون

عرب در مورد جغرافیای کمبود فراورده‌های خونی کامل در کشور گفت: اکنون در تهران، اصفهان و بخش‌هایی از جنوب کشور با کمبود خون برای بیماران تالاسمی مواجهیم. البته کمبود خون به صورت مقطعی پیش می‌آید، اما بیش از ۲ هفته است که با این مشکل روبه‌رو هستیم.

  • آمار مرگ‌ومیر بیماران تالاسمی 

رئیس انجمن تالاسمی ایران درباره آمار مرگ‌ومیر بیماران تالاسمی اظهار کرد: سال گذشته حدود ۹۰ بیمار تالاسمی فوت کردند و امسال این آمار به ۶۰ نفر رسیده است. دارو و درمان استاندارد می‌توانست از فوت آنها جلوگیری کند. بنابراین بخشی از این مرگ‌ومیر به دلیل قصور نظام درمانی است، چراکه توان پزشکی امروز اجازه می‌دهد یک بیمار تالاسمی عمر کاملا عادی داشته باشد. 

وی با تاکید بر اینکه باید کمبود داروهای بیماران خاص جدی گرفته شود، یادآور شد: به هیچ عنوان نمی‌توانیم بگوییم این مرگ‌ومیر در جمعیت تالاسمی شایع است. اینکه یک جوان ۲۰ ساله مبتلا به تالاسمی فوت می‌کند به هیچ عنوان طبیعی نیست. هرچه کمبود دارو را منعکس می‌کنیم و درخواست می‌کنیم این کمبودها جدی گرفته شود، ترتیب اثری نمی‌بینیم. این بی‌توجهی اگر ادامه پیدا کند، با مرگ‌ومیر بیشتر بیماران تالاسمی روبه‌رو خواهیم بود.

  • مسئولی که نمی‌تواند پاسخگوی بیماران باشد چرا بر مسند نشسته‌ است

رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت: مسئولان در این باره می‌توانند کمبود بودجه را بهانه کنند، اما باید به آنها بگوییم اگر نمی‌توانید نیاز بیماران را به دولت گوشزد کنید، چرا بر مسند نشسته‌اید. اگر یک مسئول نمی‌تواند جوابگو باشد، نباید مسئولیت را قبول کند. این گونه شده است که مقام مافوق می‌گوید باید با این بودجه و امکانات بسازید و در این بین کسی مسئولیت را می‌پذیرد که بگوید چشم و صدایش درنمی‌آید. وزیر سابق حداقل در این باره سروصدایی می‌کرد و در نهایت دید که با این امکانات نمی‌تواند جوابگوی مردم باشد و ترک پست کرد.

کد خبر 469543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha