رئیس جمهور مستعفی بولیوی از احتمال بازگشت به کشور و حضور در انتخابات آتی بولیوی خبر داد.

مورالس

به گزارش همشهری‌آنلاین به قل از ایرنا،  "اوو مورالس" در اولین کنفرانس خبری خود بعد از استعفا در مکزیکوسیتی گفت: "ما آماده شدیم تا به خاطر برگزاری انتخابات جدید با ترکیب جدید دادگاه عالی انتخابات، از پیروزی خود عقب‌نشینی کنیم، اما آنها اصرار داشتند که "اوو" باید از قدرت کناره‌گیری کند و من نیز ترک کردم. با این حال، خشونت در کشور همچنان ادامه دارد، لذا این راه حل نیست".

به گزارش رویترز، مورالس که تقریباً در تمام سخنان خود از مردم بولیوی خواست تا تقابل و خشونت را متوقف کنند، تاکید کرد  که در حال حاضر بسیاری از افراد به دلیل اعتراض به پیشرفت اخیر در بولیوی تحت پیگرد قانونی قرار دارند.

رهبر سابق بولیوی افزود: پیگرد قانونی نه تنها وزرا بلکه خبرنگاران، متخصصان، روشنفکران و ورزشکاران را نیز هدف قرار می دهد.

«جینین آنیه‌س» ۵۲ ساله از رهبران مخالف و نایب رئیس دوم سنای بولیوی که بعد از کناره‌گیری اوومورالس به عنوان رئیس‌جمهور موقت بولیوی معرفی شده است، گفت: من قصد دارم تا تصمیم دادگاه قانون اساسی مبنی بر اجازه دادن به مورالس برای بازگشت و شرکت مجدد در انتخابات را لغو کنم تا او نتواند در انتخابات آتی شرکت کند.

او افزود: من دو هدف اصلی دارم، اول لغو قانون شرکت نامحدود نامزدهای انتخاباتی و دوم برگزاری هر چه زودتر انتخابات سراسری شفاف و آزاد در کشور که همه نامزدها بتوانند در آن حضور داشته باشند.

به دنبال تشدید بحران سیاسی در بولیوی، سازمان کشورهای قاره آمریکا از دولت لاپاز خواست تا نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ مهر ماه (۲۰ اکتبر) را ملغی اعلام کند و به برگزاری انتخابات دوباره  تن دهد.

یکشنبه ۱۹ آبان ‌ماه (۱۰ نوامبر) با دخالت ارتش بولیوی، مورالس مجبور به استعفا شد و در نطقی تلویزیونی گفت: استعفایم را تقدیم می‌کنم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.

مورالس دوشنبه ۲۰ آبان پس از دریافت پناهندگی از مکزیک، بولیوی را ترک کرد.

کد خبر 463229

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha