سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

زکیه سعیدی ـ خبرنگار: خبر تازگی ندارد؛ «روزانه ۴۵ تا ۵۵ نفر در جاده‌ها بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند.».

ذکیه سعیدی- دبیر تحریریه

فرقی نمی‌کند این فاجعه در جاده‌های شهری یا روستایی کشور اتفاق بیفتد. مهم تکمیل نبودن زیرساخت‌های راه و حمل و نقل جاده‌ای است که جان انسان‌ها را تهدید می‌کند. در این میان ایمنی جاده‌های روستایی با توجه به ضرورت اشتغال پایدار در روستاها برای کاهش نرخ مهاجرت و افزایش تقسیم کار جغرافیایی، اهمیت بیشتری دارد. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی روستاهای نزدیک پایتخت هم جاده‌های ایمنی ندارند چه برسد به روستاهای دور افتاده و محروم کشور. کارشناسان باور دارند توسعه راه‌های روستایی و سازماندهی حمل‌ونقل روستاها، نقش مؤثری در توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جامعه روستایی و مزایای بسیاری برای کشور دارد. از عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در بازارهای مصرفی شهرها تا افزایش ارتباط نهادهای خدماتی و امنیتی و کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها و زدودن محرومیت‌ها.
به بیانی روشن‌تر برای رسیدن به خودکفایی، توسعه راه‌های روستایی از ضرورت بالایی برخوردار است و مسئولان باید خیلی جدی‌تر در این زمینه وارد عمل شوند، چراکه حمل‌ونقل برای اقتصاد مانند رگ‌های حیاتی است که فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را تداوم می‌بخشد. در کشور ما حمل‌ونقل روستایی با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ مطرح و برعهده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گذاشته شد و تاکنون اقدامات مختلفی در این زمینه انجام شده است. اما به‌رغم همه تلاش‌ها هنوز تا ایمن شدن جاده‌های روستایی فاصله زیادی داریم و بدتر از همه اینکه ایمن‌سازی جاده‌های روستایی به دلیل کمبود بودجه، در اولویت کاری مسئولان نیست. ۱۳ روستا در حریم محدوده غرب پایتخت وجود دارد که به تأکید کارشناسان، جاده‌های ایمنی ندارند و اهالی این روستاها با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کنند. به‌ویژه اینکه این مسیر به جاده‌های شهرهای شمالی کشور هم مرتبط است و روزانه خودروهای بسیاری در آن‌ تردد دارند.
نیازی به گفتن نیست. همه مسئولان راهداری می‌دانند که راه‌های روستایی محدوده غربی پایتخت به سبب ریزش سنگ از کوه‌ها و طغیان رودخانه به‌ویژه پیش از تونل «سولقان» خطرهای بسیاری دارد و این تهدیدها در فصل بارندگی و زمستان شدت بیشتری می‌گیرد، اما به دلیل نبود اعتبار از کمترین وضعیت ایمنی برخورداراست. جاده کوهستانی که به گفته مسئولان راهنمایی و رانندگی، نقاط حادثه‌خیز بسیار و پیچ‌های خطرناکی دارد که جان انسان‌ها را می‌گیرد.

کد خبر 462556

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha