اگر سرمایه‌­ای به اندازه خریدن یک فولکس واگن دارید و قدرت خطرپذیری‌تان هم بد نیست، بهتر است برای راه‌اندازی یک کسب و کار جدید و پولساز دست به کار شوید.

فولکس واگن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هفت صبح، احتمالاً تا به‌حال ون‌کافه‌های سیار نظرتان را در گوشه خیابان جلب کرده باشند. ون فولکس، مینی‌ون سوبارو، تویوتاهایس یا حتی وانت‌پراید هر کدام می‌توانند تبدیل به یک کافه سیار شوند، آن ‌هم با کمترین هزینه؛ به طوری که شاید  یک ون با کل تجهیزات آشپزخانه را بتوانید با بودجه‌ای در حد ۵۰ میلیون تومان بخرید.

ون‌های قدیمی که حالا تبدیل به کافه‌های سیار شده‌اند، یکی از گزینه‌ها برای راه‌اندازی کسب‌وکار هستند. احتمالاً گوشه و کنار خیابان‌های شلوغ آنها را دیده باشید. ون‌فولکس‌ها از همه بیشتر به چشم می‌خورند. پنجره را کرکره‌ای کرده‌اند و داخلش غذا و نوشیدنی سرو می‌کنند. حتی بعضاً سراغ ساندویچ‌ها هم می‌روند.

جلویشان پر است از صندلی ها و میزهای پلاستیکی برای آنهایی که از هوای آزاد لذت می‌برند و دلشان می‌خواهد نوشیدنی یا میان‌وعده خود را در هوای پاییزی میل کنند. اگر تا به حال ون‌کافه‌ها به چشمتان نخورده است، کافی است سری به خیابان سی‌تیر تهران بزنید که حالا تبدیل به گذر فرهنگی شده و پر است از کافه‌هایی در این سبک.

فراگیر شدن این کافه‌های سیار، جرقه‌ای در ذهن خیلی‌ها روشن کرده تا سراغ فولکس‌واگن‌های قدیمی بروند و کار و کاسبی جدیدی را شروع کنند. نگاهی به قیمت این ماشین‌ها که حالا به منبع درآمدزایی تبدیل شده‌اند، نشان می‌دهد که خرید آنها هزینه چندانی ندارد. خرجشان در برابر راه‌اندازی یک کافه یا رستوران تقریباً هیچ است؛ به طوری که با حدود ۷۰ میلیون تومان می‌توان سراغ خرید این ارابه‌های پول‌زا رفت، آن ‌هم با تجهیزات کامل. اگر بخواهید می‌توانید خودتان ون‌کافه اختصاصی خودتان را راه‌اندازی کنید. ون‌فولکس، تویوتاهایس یا حتی وانت‌پراید جان می‌دهند برای راه‌اندازی یک کافه سیار. در حال حاضر فولکس‌های قدیمی را می‌توان با قیمتی در حدود ۳۰ میلیون تومان پیدا کرد.

از عکس‌های آگهی‌های فروش این فولکس‌ها پیداست که زیاد لازم نیست برای ظاهرش خرج کنید. صرفاً کافی است سراغ تجهیزات آشپزخانه برای راه‌اندازی کافه سیار بروید. اگر با این موارد آشنایی ندارید، می‌توانید دنبال آگهی‌هایی بگردید که در آن، ون‌کافه‌ها با تجهیزات کامل برای فروش گذاشته شده‌اند. البته تعداد آنها خیلی زیاد نیست که نشان می‌دهد کمتر کسی از راه‌اندازی این کسب‌وکار پشیمان شده است.

  • نکاتی که باید درباره ون‌کافه‌ها بدانید

اگر شما هم برای راه‌اندازی ون‌کافه وسوسه شده‌اید، بهتر است به مشکلات راه‌اندازی آن هم توجه کنید. راه‌اندازی این کافه‌های سیار هم قانونی است، هم غیرقانونی! بعضاً گفته می‌شود برای راه‌اندازی کافه سیار باید مجوز وزارت بهداشت داشته باشید، از شهرداری مجوز بگیرید و محل کارتان را مشخص کنید. در حالی که کافه سیار همان‌طور که از اسمش پیداست، محل مشخصی ندارد. این موضوع باعث شده که راه‌اندازی کافه‌سیار مشکلات مخصوص خودش را داشته باشد. ممکن است همین‌طور که مشغول سرو غذا و آماده کردن سفارش‌های مشتریان هستید، با مأموران شهرداری روبه‌رو شوید که از شما می‌خواهند هر چه زودتر میز و صندلی را جمع کرده و از این محله بروید.

حتی اگر از پس همه این مجوزها بربیایید، باز هم نمی‌توانید با خیال راحت به کارتان مشغول شوید. چالش محل کار، به همین‌جا ختم نمی‌شود. شما نمی‌توانید باعث شلوغ شدن خیابان شوید، در غیر این‌صورت با مأموران راهنمایی و رانندگی روبه‌رو خواهید شد. شما نمی‌توانید در محله‌هایی که کافه‌رستوران زیاد است، مشغول به کار شوید، چرا که داد همکارانتان که پول اجاره می‌دهند درمی‌آید.

درست مثل میوه‌فروش‌های محل که اصلاً زیر بار فعالیت وانت‌های میوه‌فروشی نمی‌روند. شاید فکر کنید گذرها بهترین محل برای فعالیت باشد. گذرهایی مثل سی‌تیر که در این حوزه حسابی معروف هستند، اما باید توجه داشته باشید که در گذرهای معروف جایی برای تازه‌واردها نیست و برای معروف شدن باید سختی زیادی بکشید.

اگر همچنان امیدتان را حفظ کرده‌اید، احتمالاً در این راه موفق خواهید بود. برای این کار بهتر است اول محله مخصوص خودتان را پیدا کنید. محله‌ای که هم به لحاظ شلوغی از تعداد مشتری بالا مطمئن باشید، هم رقبایتان کمتر باشند. بعد سراغ چک و چانه زدن با شهرداری بروید.

وقتی محل کارتان مشخص شد، نوبت به مجوزها می‌رسد که اصلی‌ترین آن پروانه بهداشت است. برای راه‌اندازی کافه سیار به تبلیغات قوی نیاز دارید. سایت و صفحه‌های مجازی‌تان باید حسابی فعال باشند. اگر می‌خواهید ون سواری را خودتان تجهیز کنید، دردسرهایتان برای خرید وسایل آشپزخانه بیشتر خواهد بود، اما در عوض خیالتان راحت‌تر است.

در پایان باید توجه داشته باشید که این کار تا حدودی فصلی به حساب می‌آید. زمستان‌ها زیر برف کسی نوشیدنی خنک نمی‌خورد و تابستان‌ها زیر آفتاب، وقت نوشیدن چای و قهوه نیست. در عوض پاییز و بهار که هوا متعادل است، حسابی کارتان سکه خواهد بود.

اگر کارتان بگیرد، احتمالاً بتوانید در ماه رقمی حدود ۳۰ میلیون تومان فروش داشته باشید، اما توجه داشته باشید که بخش قابل توجهی از این مبلغ را باید برای خرید مواد اولیه روزانه هزینه کنید

کد خبر 462522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha