مجلس شورای اسلامی با استعفای کاظم جلالی نماینده در مجلس شورای اسلامی موافقت کرد تا دومین سفیر پیاپی ایران در روسیه باشد که از خانه ملت عازم مسکو شود.

کاظم جلالی

به گزارش همشهری آنلاین، کاظم جلالی در حالی جایگزین مهدی سنایی می شود که گرچه پیشتر هم خبر این جابه‌جایی به گوش می رسید، اما درگذشت ناگهانی عارفه سنایی، دختر سفیر موجب تسریع این امر شد.

  • موافقت مجلس با اعزام جلالی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۴۶ رای موافق، ۵۸ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از ۲۲۱ نماینده حاضر با استعفای کاظم جلالی از سمت نمایندگی مجلس شورای اسلامی موافقت کردند. موافقتی که گرچه از نظر تعداد رای به تعداد آرای موافق با استعفای سنایی (۱۴۱) بسیار نزدیک بود، اما موجب شد علی لاریجانی یکی از نزدیکترین یاران خود را در مجلس از دست بدهد. دوستی که با قرار گرفتن در لیست اصلاح‌طلبان یکی از نشانه‌های نزدیکی لاریجانی به این طیف بود. در میان موافقان و مخالفان جلسه رای گیری هم فقط حاجی دلیگانی بود که مخالف جدی این استعفا بود چرا که معتقد بود با توجه به ضعف عملکرد جلالی در مرکز پژوهش‌ها وی نمی‌تواند به عنوان سفیر هم موفق باشد.

  • آرزوی توفیق رئیس مجلس برای یار دیرینه اش

علی لاریجانی، رئیس مجلس پس از پذیرفته شدن این استعفا گفت: برای کاظم جلالی آرزوی توفیق داریم و از زحمات ایشان تشکر می کنیم، ایشان از نمایندگان فعال مجلس بوده که در مرکز پژوهش های مجلس نیز زحمات زیادی کشیده امیدواریم در ماموریت جدید خود در سفارت ایران در مسکو با توجه به اهمیت روابط راهبردی ایران و روسیه نقش موثری داشته باشد.

  • جلالی: علاقه اصلی من سیاست خارجی است

کاظم جلالی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: بنده در سال ۷۲ و پس از برگزاری آزمونی در دبیرستان البرز استخدام وزارت امور خارجه شدم و سال‌ها در بخش بین‌الملل که متصدی آن ظریف بود حضور داشتم، وزارت خارجه دو رسته دارد؛ رسته اداری و رسته سیاسی که افراد در رسته سیاسی همانند اعضای هیأت علمی ارتقا پیدا می‌کنند، بنده نیز از وابستگی شروع کردم و سپس مراحل دبیر سوم، دبیر دوم، دبیر اول، رایزن سوم، رایزن دوم، رایزن اول را طی کردم و اکنون مقام رایزن اولی را دارم.

وی افزود: در ۳۲ سالگی وارد مجلس شدم و حال ۵۲ سال دارم، در ۵ دوره حضور در مجلس عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بودم؛ در مجلس ششم از سال دوم عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در مجلس هفتم و هشتم ‌به عنوان سخنگو و در مجلس نهم و دهم مسئولیت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشتم.

این نماینده مجلس اضافه کرد: علاقه اصلی من سیاست خارجی است، اما به دلیل نمایندگی مجلس در حوزه سیاست داخلی نیز ورود پیدا کردم. در ۲۰ سال حضور در مجلس در حوزه دیپلماسی پارلمانی فعال بوده و عضو کمیته اجرایی بین‌المجالس جهانی از طرف قاره آسیا و اقیانوسیه بودم و در مجمع عمومی IPU انتخاب شدم که برای دومین بار یک ایرانی توانست به این مقام دست یابد. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: حدود ۱۰ سال عضو کمیته حقوق بشر بین‌المجالس جهانی بودم که این مقام نیز به انتخاب آسیاپاسفیک انجام گرفت و در مجمع عمومی IPU با آن موافقت شد، به مدت ۱۸ سال عضو کمیته اجرایی و شورای بین‌المجالس اسلامی بودم.

جلالی اضافه کرد: در مجلس هشتم، نهم و دهم ریاست روابط پارلمان اروپا و پارلمان جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشتم، همچنین در مقاطعی رئیس گروه پارلمانی ایران - روسیه، سوریه، فرانسه، ساحل عاج، رومانی، مالی و ... بودم. وی ادامه داد: در مقطعی رئیس گروه اجرایی پارلمانی ایران بودم، ۷ دوره در مذاکرات رژیم حقوقی دریای خزر حضور داشتم و در حال حاضر نیز عضو گروه عالی مشورتی ضد تروریسم IPU هستم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای نخستین بار که به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس انتخاب شدم برخی به دلیل احتمال سیاسی شدن مرکز و ناتوانی بنده در اداره آن دچار تردید بودند، اما در حال حاضر می‌توانیم نسبت به عملکرد مرکز پژوهش‌ها قضاوت کنیم.

جلالی با بیان اینکه در ۴ سال گذشته مسئولیت‌های بسیاری برای حضور در دولت به بنده پیشنهاد شد که به دلیل نمایندگی از پذیرفتن آن سر باز زدم، اضافه کرد: پذیرش بنده در مرداد ماه از سوی کشور روسیه صادر شد و استوارنامه بنده نیز در شهریور صادر شده بود. بنده در تلاش بودم که تا زمان حضور در کرسی نمایندگی آن را به تأخیر بیندازم، اما فوت دختر و تنها فرزند دکتر سنایی موجب شد این امر تسریع شود.

عارفه سنایی تنها فرزند مهدی سنایی که اخیرا درگذشت
  • تاکید موافقان استعفا بر نقش موثر جلالی در روسیه

غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران در موافقت با استعفای جلالی گفت: به عنوان یک کارشناس که در برخی کشورها حضور پیدا کردم مطمئن هستم جلالی از کسانی است که برای سفارت در کشوری که دارای روابط استراتژیک با ایران هستند بسیار مناسب است، چین، هند و روسیه کشورهایی هستند که به دلیل روابط راهبردی خاص با آنان نیاز است که سفرایی کاردان و مجرب در این کشورها داشته باشیم.

محسن کوهکن، نماینده لنجان در موافقت با استعفای جلالی نیز اظهار کرد: پروسه انتخاب سفیر پس از پذیرش استعفاست و اگر مجلس با استعفای جلالی موافقت نکند پیام عدم همگرایی قوای سه‌گانه را نشان می دهد، آن تعداد از سفیرانی که موفق تر بودند قدرت برقراری ارتباط را داشته اند برای کشوری دارای روابطی استراتژیک و مهم وجود یک نفر که تحرک لازم را داشته باشد، مهم است.

  • مخالفان استعفا و ۲ دیدگاه متفاوت

علیرضا رحیمی، نماینده تهران در مخالفت با استعفای جلالی گفت: ایشان در مقابل رویکردهای افراطی در مجلس مواضع مستقل و قابل قبولی در حوزه منافع ملی داشته است، خاستگاه رای ایشان اصلاح طلبی بود منتها آن چه اکنون مهم است سوابق خوب ایشان در ۵ دوره نمایندگی و ریاست مرکز پژوهش های مجلس است، ایشان در جایگاه نمایندگی فعال باشد بهتر است.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر در مخالف با این استعفا اظهار کرد: ضمن تشکر از کارکنان مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از مدیریت جلالی در این مرکز راضی نبودم فکر می کنم با این اوضاع اگر سفیر هم شود عملکرد مورد رضایتی نداشته باشد.

حال کاظم جلالی که نماینده تهران در خانه ملت بود قرار است جایگزین مهدی سنایی شود. سنایی که پیش از تصدی سفارت ایران در مسکو، نماینده نهاوند در مجلس شورای اسلامی بود، به جای سید محمودرضا سجادی عهده‌دار این سمت شد. سنایی آبان ۱۳۹۲ به عنوان سفیر ایران در مسکو منصوب و چهارم آذر ۱۳۹۲ از نمایندگی مجلس استعفا داد تا در سمت جدید مشغول به کار شود. نمایندگان مجلس دهم آذر ۹۲ با ۱۴۱ رأی موافق، با استعفای مهدی سنایی نماینده نهاوند از کسوت نمایندگی مجلس موافقت کردند. وی ۲۶ دی ماه ۱۳۹۲ استوارنامه خود را تقدیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه کرد. حال پس از ۶ سال باید به ایران برگردد تا همکار سابقش جای او بنشیند.

کد خبر 462407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha