مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۰:۴۴
۰ نفر

همشهری ٱنلاین: کره جنوبی دوشنبه 10 مارس (20 اسفند) اعلام کرد یک زن مهندس اولین فردی از این کشور خواهد بود که با یک سفینه روسی به فضا خواهد رفت.

به گزارش آسوشیتدپرس وزازت آموزش، علوم و تکنولوژی کره جنوبی در یک کنفرانس خبری گفت خانم یی سو - یئون جایگزین آقای کو سان گزینه اول سفر  با سفینه روسی سایوز به ایستگاه فضایی بین‌‌المللی خواهد شد که قرار است در اوائل ماه آوریل انجام شود.

کره جنوبی در ابتدا کو را در ماه سپتامبر گذشته به عنوان نامزد سفر فضایی  اعلام کرده بود، اما سازمان فضایی فدرال روسیه ماه گذشته تقاضا کرد کو به خاطر نقض مقررات مرکز آموزشی فضایی روسیه‌ که این دو کره‌‌ای در حال تعلیم در آن بودند، با کس دیگری جایگزین شود.

مقامات روسی گفته بودند کو در ماه سپتامبر کتابی را بدون مجوز از مرکز خارج کرده است وبه همراه وسائل شخصی‌اش به خانه‌اش فرستاده بود.

کو در ماه فوریه بار دیگر با گرفتن یک کتاب از یک همکار روسی - مطالبی که  مجاز به خواندن آن نبود - بار دیگر قانون را نقض کرده بود. جزئیاتی در مورد محتوای کتاب ذکر نشده است، اما مقامات کره جنوبی این خطاها را جزئی توصیف کرده‌اند.

لی سانگ - موک یک مقام ارشد وزارت علوم کره جنوبی در این باره گفت: "سازمان فضایی روسیه تاکید کرده است که یک اشتباه و نافرمانی جزئی می‌تواند پیامدهای جدی به دنبال داشته باشد."

خانم یی، 29 ساله، برای 10 روز به همراه پنج فضانورد دیگر از جمله یک فضانورد زن آمریکایی در ایستگاه فضایی به کار خواهد پرداخت و آزمایش‌های علمی انجام خواهد داد.

این ماموریت کره جنوبی را به سی و پنجمین کشور جهان و ششمین کشور آسیایی بدل می‌کند که فضانوردی به فضا فرستاده است.

یی که در حال حاضر کارمند موسسه پژوهشی هوافضای کره است، لیسانس و فوق‌ لیسانسش را در مهندسی مکانیک از موسسه دولتی علوم و تکنولوژی پیشرفته کره گرفته است و در ماه فوریه گذشته دکترای خود را در مهندسی زیستی ار همین دانشکده کسب کرد.

لی، مقام وزات علوم کره در این باره گفت: این افتخاری برای کره جنوبی است که اولین فضانوردش یک زن باشد.

تا به حال 48 زن ار ٱمریکا، روسیه و چهار کشور دیگر به فضا رفته‌اند.

کره جنوبی قصد دارد تا پایان سال آینده اولین مرکز فضایی خود را به عنوان بخشی از برنامه‌ای برای ایجاد بنیادهای علمی و تکنولوژیک برای اکتشاف فضایی کامل کند.

کره جنوبی از سال 1992 تا به حال 11 ماهواره به فضا فرستاده است که عمدتاً برای مشاهدات فضایی و اقیانوسی و ارتباطات بوده است.

کد خبر 46201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز