مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاتل فضایی آتلانتیس شنبه 9 فوریه (20 بهمن) در ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو گرفت تا آزمایشگاه تحقیقاتی دومیلیارد دلاری اروپایی را پس از سال‌ها تاخیر به ٱن تحویل دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس آتلانتیس با فرماندهی استفن فریک به آهستگی و به دقت به سوی ایستگاه فضایی رفت و پس انجام یک مانور پشتک و وارو برای آنکه امکان دید سپر حرارتی زیر سفینه فراهم شود، به ایستگاه پیوست.

آزمایشگاه کلمبوس مشارکت اصلی سازمان فضایی اروپا در ایستگاه فضایی بین‌المللی است. اروپایی‌ها امیدوار بودند که این آزمایشگاه در سال 1992 به نشانه پانصدمین سالگرد سفر دریایی کریستف کلمب به فضا فرستاده شود، اما این ماموریت به خاطر طراحی مجدد ایستگاه، کندی پیشرفت ساختن آن و زمین‌گیر شدن‌های شاتل‌ها به تاخیر افتاد.

مانور پشتک و وارو و بازرسی دقیق بال‌هاو دماغه آتلانتیس در روز جمعه عملی استاندارد درسفرهای فضایی شاتل‌ها پس از انفجار شاتل کلمبیا شده است که در در نتیجه آسیب وارد آمده به سپر حرارتی سفینه ناشی از یک تکه اسفنج کنده شده از محفظه خارجی سوخت رخ داد.

فریک پس از پشتک زدن سفینه، آن را برای اتصال با ایستگاه هدایت کرد. آتلانتیس اولین شاتلی است که در محفظه جدید ایستگاه به نام هارمونی – که شاتل دیسکاوری در پاییز گذشته آن را به ایستگاه آورد- پهلو می‌گیرد.

فضانوردان ایستگاه و شاتل در طول یک ماموریت یک‌هفته‌ای آزمایشگاه 7 متری کلمبوس را نصب خواهند کرد و بهکار خواهند انداخت.

کد خبر 43885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز