مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۰:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضانوردان دوشنبه 12 فوریه (23 بهمن) ٱزمایشگاه فضایی اروپایی کلمبوس را بر روی ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار زمین نصب کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها نصب این آزمایشگاه که جای پای مهمی برای اروپا در کاوش عمیق‌تر فضا فراهم می‌‌‌آورد، در ساعت 21:44 به وقت گرینیچ تکمیل شد و کلمبوس رسما به بخشی از ایستگاه فضایی بین‌‌المللی بدل شد.

نصب این مدول در ایستگاه فضایی پس از تاخیری چندساله به سازمان‌های فضایی اروپایی حضوری همگام با آمریکا و روسیه در ایستگاه فضایی می‌دهد و می‌تواند نقطه‌ آمادگی برای سفرهای آینده انسان به مریخ باشد.

بازوی رویاتی ایستگاه فضایی کلمبوس را از محفظه بار آنلانتیس خارج می‌کند- AFP/NASA

فضانوردان آمریکایی رکس والهایم و استانلی لاو با راهپیمایی فضایی 7 ساعته‌‌شان به نصب این آزمایشگاه دومیلیارد دلاری براق کمک کردند.

هنگامی که این آزمایشگاه 11 متری و 14 تنی که به بازوی روباتی ایستگاه متصل بود، پس از خروجی آرام از محفظه بار شاتل آتلانتیس به ورودی پهلوگیری‌اش بر روی ایستگاه رسید، فضانوردان فریادی از شادی سر دادند.

خدمه ایستگاه بامداد سه‌شنبه را به اتصال خطوط نیرو، لوله‌‌های مایع و خطوط انتقال اطلاعات بین این محفظه جدید و ایستگاه فضایی گذراندند. سپس فضانورد فرانسوی لئوپولد آیهارتس برای اولین بار مدت کوتاهی درون کلمبوس شناور شد. او پس از وارسی درون مدول گفت همه چیز در وضعیت مناسبی به نظر می رسد.

در راهپیمایی فضایی دوم و سوم که در چهارشنبه و جمعه انجام خواهد شد، کار بیشتری روی بخش خارجی کلمبوس انجام خواهد شد، از جمله صفحاتی برای محافظت آن از برخورد شهابسنگ‌های ریز روی آن نصب می‌شود.

انتظار می‌رود فضانورد آلمانی هانس شلگل که به علت بیماری نتوانست در راهپیمایی اول شرکت کند، در راهپیمایی چهارشنبه والهایم را همراهی کند.

ترسیمی از فضای داخل  کلمبوس

اضافه کردن کلمبوس به ایستگاه فضایی بین‌المللی 10 ساله تعداد محفظه‌های آن را به 8 اتاقک افزایش می‌دهد.کلمبوس به طور مستقیم به بخش هارمونی متصل است که در پاییز گذشته به ایستگاه افزوده شد.

یک ورودی دیگر هارمونی بوسیله آزمایشگاه ژاپنی کیبو در که در بهار آینده به فضا فرستاده خواهد شد، اشغال می‌شود.

کد خبر 44135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز