مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۱:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاتل فضایی آتلانتیس چهارشنبه 20 فوریه (اول اسفند) پس از سفری پنج میلیون کیلومتری که طی ٱن آزمایشگاه اروپایی کلمبوس را به ایستگاه فضایی بین‌المللی تحویل داد، به کره زمین بازگشت.

به گزارش آسوشیتدپرس شاتل با هفت فضانوردش در ساعت 9:07 دقیقه صبح به وقت شرق آمریکا در مرکز فضایی کندی در فلوریدا فرود ٱمد.

فرمانده شاتل، استفن فریک، آتلانتیس را از میان آسمانی با ابرهای پراکنده به آرامی بر روی باند نشاند.

آتلانتیس در حال فرود - رویترز

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) می‌خواست آتلانتیس هر چه زودتر به زمین بازگردد تا  راه برای نیروی دریایی باز شود تا با شلیک موشک یک ماهواره جاسوسی حاوی سوخت سمی در حال سقوط  به روی کره زمین را نابود کند. این موشک احتمالا  چهارشنبه شب از روی یک ناو جنگی در اقیانوس آرام به فضا پرتاب خواهد شد.

آتلانتیس در طول ماموریتش  که از 7 فوریه آغاز شد و 13 روز به طول انجامید، 202بار کره زمین را دور زد. آتلانتیس 9 روز از این مدت را در ایستگاه فضایی بین‌المللی گذراند و دو نفر از خدمه‌اش آزمایشگاه علمی کلمبوس را که شاتل به همراه آورده بود روی ایستگاه نصب کردند.

آزمایشگاه فضایی کلمبوس

یک فضانورد فرانسوی، لئوپولد آیهارتس، که آتلانتیس با خود به فضا برده بود در ایستگاه مداری باقی ماند تا با دو فضانورد ٱمریکایی و روسی کلمبوس را به راه اندازد. او جایگزین فضانورد آمریکایی، دانیل تانی، شد که پس از اقامتی 4 ماهه در فضا با ٱتلانتیس به زمین بازگشت.

ماموریت بعدی ناسا فرستادن شاتل اندور حامل یک ٱزمایشگاه ژاپنی "کیبو" برای اتصال به ایستگاه فضایی سه هفته دیگر در 11 مارس است.

آتلانتیس تا پایان ماه آگوست ماموریتی نخواهد داشت و در آن هنگام برای اعزام گروهی از تعمیرکاران برای آخرین تنظیم تلسکوپ فضایی هابل به فضا خواهد رفت.

کد خبر 44875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز