مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین فضانورد کره جنوبی شنبه ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین) به همراه دو خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی به کره زمین بازگشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سفینه روسی سایوز حامل این فضانوردان کمی دورتر از مکان تعیین‌شده در قزاقستان فرود آمد، اما دانشمند کره‌ای، خانم یی سو یئون و دو همکارش سالم از سفینه بیرون آمدند.

آناتولی پرمینوف، رئیس سازمان فضایی روسیه، راسکوسموس، گفت: "این فرود درون محدوده‌های طبیعی بود...حال همه فضانوردان خوب است."

خانم یی، که ماموریتش به عنوان شاخصی در برنامه فضایی کره جنوبی محسوب می‌شود، در بازگشت به زمین با مهندس پرواز، یوری مالنچکو و فضانورد آمریکایی، خانم پگی ویتسون،که بیش از هر آمریکایی دیگر در فضا مانده است، همراه بود.

فضانورد کره‌ای پس از فرود در قزاقستان- AFP

خانم یی، که یک مهندس سیستم‌های زیستی است، رشته‌ای از تجربیات را در طول ماموریت ۹ روزه‌اش در ایستگاه فضایی به انجام رساند.

رئیس جمهور کره جنوبی، لی میونگ- باک این سفر را شروع "پیشروی به سوی فضا" برای کره جنوبی است.کره جنوبی  که 20 میلیون دلار برای سفر یی پرداخته است، تصمیم دارد  تا انتهای امسال ماهواره‌ای را از پایگاه فضایی خودش به فضا پرتاب کند.

یی همچنین با پوشیدن کیمونو عرشه  ایستگاه فضایی بین‌المللی و آوردن ترشی محبوب کره‌ای‌ها، کیمچی، رایحه‌ای آسیایی را به به آن بخشید.

در حالیکه یی تنها ۹ روز در ایستگاه بود، ویتسون و مالنچنکو ۱۹۱ روز را در مدار گذراندند.
خانم ویتسون در مجموع ماموریت‌هایش تا به حال ۳۷۷ روز را در فضا گذرانده است، که بیش از هر آمریکایی دیگری است.

پگی ویتسون در ایستگاه فضایی- رویترز

جای ویتسون که فرمانده ایستگاه فضایی بود، را سرگئی ولکوف گرفت که در ۳۵ سالگی جوانترین فرمانده ایستگاه فضایی محسوب می‌شود. ایستگاه فضایی بین‌المللی تا به حال میزبان ۱۵۶ فضانورد از ۱۵ کشور و نیز پنج "توریست فضایی" بوده است.

ولکوف، پسر فضانورد پیشین روسی، آلکساندر ولکوف است که از اتحاد شوروی به فضا فرستاده شد و پس از فروپاشی شوروی در دسامبر ۱۹۹۱ به زمین بازگشت؛ این دو اولین پدر و پسری هستند که هر دو فضانورد بوده‌اند.

همسر فضانورد دیگر روسی، مالنچنکو، یکاترینا در مسکو گفت که از تغییر محل فرود فضانوردان در آخرین دقیقه نگران نشده است. او گفت: "این دومین باری بود که چنین اتفاقی برای همسرم رخ می‌داد."

مالنچنکو، که سومین پرواز فضایی درازمدتش را انجام داد، در سال ۲۰۰۳ در یک ارتباط تصویری از ایستگاه فضایی با همسرش در زمین ازدواج کرد.

کد خبر 49244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز